صدور مجوز برای برقراری پرواز بر اساس توانایی ناوگان شرکت هواپیمایی
شرکتهای هواپیمایی در مسیرهای داخلی ، با توجه به توان عملیاتی و نوع ناوگانی که در اختیار دارند ، مجاز هستند که برای پرواز به فرودگاههای داخلی درخواست پرواز کنند ؛ مشروط بر اینکه هواپیماهای این شرکتها توان انجام عملیات در آن فرودگاه را داشته باشند .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون هوانوردی و امور بینالملل سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه هیچ ایرلاینی به برقراری یک پرواز خاص مکلف نمیشود ، گفت : ملاک صدور برقراری یک پرواز مشخص برای یک ایرلاین ، تناسب توانایی آن ایرلاین با شرایط مسیر و فرودگاه مبدا و مقصد است .
مرتضی دهقان گفت : در حال حاضر بعد از اجرای قانون آزادسازی برنامه پنجم توسعه ، هیچ ایرلاینی اجباری برای برقراری یک پرواز خاص در یک مسیر خاص ندارد . اما سازمان هواپیمایی کشوری بعضا به ایرلاینها برای برقراری یک پرواز خاص توصیه میکند . مقامات محلی و استانی و فعالان گردشگری استانها نیز گاه برای برقراری یک پرواز مشخص با ایرلاینها مذاکره میکنند و از منظر اقتصادی و بازرگانی ایرلاینها را تشویق میکنند .
دهقان در عین حال تاکید کرد که قطعا وزیر پیگیر مطالبات مردم در مناطق مختلف کشور است و به سازمان هواپیمایی کشوری دستور میدهد شرکتها را با توجه به توان عملیاتی و ناوگانشان به برقراری پروازها تشویق کند . در چنین شرایطی سازمان هواپیمایی کشوری با شرکتهایی که ناوگان مناسب برای برقراری پرواز در آن مسیر مشخص را داشته باشند ، وارد مذاکره شده و آنها را به برقراری پرواز ترغیب میکند.
ملاک برقراری پرواز ، تناسب ناوگان با شرایط فرودگاهها است
معاون هوانوردی و امور بینالملل سازمان هواپیمایی کشوری درباره نحوه صدور مجوز برای برقراری پروازها توضیح داد و گفت : شرکتهای هواپیمایی در مسیرهای داخلی ، با توجه به توان عملیاتی و نوع ناوگانی که در اختیار دارند ، مجاز هستند که برای پرواز به فرودگاههای داخلی درخواست پرواز کنند ؛ مشروط بر اینکه هواپیماهای این شرکتها توان انجام عملیات در آن فرودگاه را داشته باشند . طول باند فرودگاهها، شرایط آبوهوایی ، شرایط جغرافیایی ، وجود کوهستان و عواملی از این دست مشخص میکند که چه هواپیمایی توان پرواز به کدام فرودگاه را دارد . هر هواپیمایی در هر مسیری نمیتواند پرواز کند ، اما شرکت هواپیمایی این اختیار را دارد که متناسب با توانایی ناوگان خود ، برای مسیرهای مختلف درخواست پرواز داشته باشد .
دهقان درمورد پروازهای خارجی نیز گفت : در خصوص پروازهای خارجی هم با توجه به موافقتنامههای حمل و نقل هوایی و یادداشتهای تفاهمی که با کشورهای مختلف وجود دارد ، امکان برقراری پرواز به مقاصد بینالمللی وجود دارد . ایرلاینی که تمایل به برقراری پرواز در مسیر بینالمللی دارد ، در صورت در اختیار داشتن ناوگان مناسب ، درخواست مجوز را ارائه میکند. سازمان هواپیمایی کشوری نیز این درخواست را بررسی کرده و در صورت تناسب درخواست با شرایط لازم، مجوز را صادر میکند .
این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که آیا شرکتهای هواپیمایی برای دریافت مجوز پروازهای خارجی ، مکلف به برقراری پروازهای داخلی هستند ، گفت : اینکه یک شرکت در مسیرهای داخلی یا خارجی پرواز کند ، بسته به نوع ناوگان آن شرکت دارد . به عنوان مثال اگر شرکت هواپیمایی ناوگانی با بردبلند داشته باشد ، آیا منطقی است که از آن در مسیر داخلی استفاده کند ؟ اما در حال حاضر بیشترین سهم پروازی همه شرکتهای هواپیمای در مسیر داخلی است . برخی ایرلاینها تنها پرواز داخلی دارند و عمده پروازهای باقی ایرلاینها نیز در مسیرهای داخلی است .