در حال بارگذاری ...

تشریح سهم شرکت راه‌آهن در لایحه بودجه سال ۹۸

با توجه به ۱۸ طرح تملک دارایی‌های سرمایه ای شرکت راه‌آهن ، مجموع بودجه و پیوست ، ردیف‌های اعتباری و تخصیص منابع در مصوب بودجه سال ۹۷ افزایش پیدا کرده است که در این زمینه از حمایت سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد و دارایی تشکر می شود .

به گزارش پرتال حمل و نقل ، رسولی با بیان اینکه مجموع ردیف‌های متفرقه از ۸۸۷ میلیارد تومان در مصوب بودجه ۹۷ با کاهش یک درصدی در لایحه بودجه سال آینده ۷۸۸ میلیارد تومان درنظر گرفته شده است ، گفت : مجموع اعتبارات عمرانی اعم از طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای ، ردیف‌های متفرقه و کمک ۳۰۰ میلیارد تومانی کمک-زیان بخش مسافری با رشد ۱.۳ درصدی از ۱۹۸۲ میلیارد تومان به ۲۰۰۸ میلیارد تومان افزایش یافته است .

سعید رسولی عضو هیات مدیره شرکت راه آهن در نشست خبری با رسانه‌ها با اشاره به سهم شرکت راه‌آهن در لایحه بودجه سال ۹۸ اظهار کرد : ایران از نظر توانمندی منایع انسانی و منابع خدادادی در دنیا زبانزد است و با تمرکز باید این منابع در راستای بهبود وضعیت مردم استفاده شود . در فرآیند تدوین لایحه بودجه ، اسناد بالادستی مانند قانون برنامه توسعه ، اولویت‌ها تنظیم می‌شود که ممکن است دستخوش تغییر، تحول و اصلاح قرار گیرد .

عضو هیات مدیره شرکت راه آهن با بیان این که حمل و نقل ریلی در دستور کار دولت و اولویت نظام قرار دارد ، گفت : طی سال‌های اخیر ریل مورد حمایت مجلس و اراده دولت قرار گرفته است با توجه به ظرفیت ارزشمندی بخش غیردولتی ، در شرکت راه‌آهن برای استفاده از این ظرفیت تلاش و بسترسازی نیز شده است .

رسولی با اشاره به فصل حمل ونقل ریلی در بودجه مصوب سال ۹۷ که شامل دو بخش شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل و شرکت راه‌آهن می شود بیان داشت : با توجه به ۱۸ طرح تملک دارایی‌های سرمایه ای شرکت راه‌آهن ، مجموع بودجه و پیوست ، ردیف‌های اعتباری و تخصیص منابع در مصوب بودجه سال ۹۷ افزایش پیدا کرده است که در این زمینه از حمایت سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد و دارایی تشکر می شود .

این مقام مسئول در شرکت راه آهن در خصوص اعتبارات ۱۸ طرح تملک دارایی‌های سرمایه ای شرکت راه آهن حد فاصل سال‌های ۹۲ تا ۹۷ گفت : در سال ۹۲ از مجموع  ۸۳۹ میلیارد تومان ۷۰ درصد بود ، در سال ۹۳ از مجموع ۵۷۰ میلیارد تومان ۶۸ درصد ، در سال ۹۴ از مجموع ۷۶۷ میلیارد تومان ۲۱۴ درصد ، در سال ۹۵ از مجموع ۸۷۹ میلیارد تومان ۱۷۴ درصد ، در سال ۹۶ از مجموع ۱۵۸۲ میلیارد تومان ۱۷۵ درصد و در سال ۹۷ از مجموع ۱۰۹۵ میلیارد تومان ۱۰۶ درصد تخصیص یافته است . البته این رقم در لایحه بودجه سال آینده ۱۱۶۱ میلیارد تومان پیشنهاد شده است .

وی یادآور شد : یکی از دلایل افزایش تخصیص‌ها از سال ۹۴ به بعد تولد ابزارهایی مانند اسناد خزانه اسلامی و اوراق مشارکت بود . همچنین ۴ طرح نگهداری حاضر در طرح های پیوست شماره یک مستثنی شدند و شاهد تخصیص ۱۰۰ درصدی این طرح‌ها برای پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان این طرح ها بودیم . به سازمان برنامه و بودجه گزارشی از وضعیت دستمزدها و نگهداری خطوط ارائه شد و امیدواریم با تغییر رویکرد دیگر دریافت بودجه ارزش نباشد و بلکه توسعه ریلی با بازگشت ارزش افزوده حاصل از صرفه جویی در مصرف سوخت و کاهش آلایندگی و کاهش تلفات ناشی از حوادث رانندگی ایجاد شود .

عضو هیات مدیره شرکت راه‌آهن با اشاره به سه ردیف متفرقه جدول شماره ۹ گفت : یکی از ردیف ها مربوط به اختصاص بخشی از عوارض گمرکی به راه آهن است که از سال ۹۳ با اعتبار ۱۵۰۰ میلیارد تومان در دست اقدام قرار گرفت . بر این اساس در سال ۹۴ این رقم ۱۳۵۰ میلیارد تومان ، سال ۹۵ برابر با ۱۲۱۵ میلیارد تومان ، در سال ۹۶ این رقم ۴۵۰ میلیارد تومان، در سال ۹۷ برابر با ۳۷۰ میلیارد تومان محاسبه و در لایحه بودجه سال ۹۸ برابر با ۲۸۸ میلیارد تومان پیشنهاد شده است . در حالی سهم عوارض گمرکی در سال ۹۵ و ۹۶ معادل ۱۲۱۵ و ۴۵۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شد که در پیوست ها به ترتیب ۸۷۹ و ۱۵۸۲ میلیارد تومان محاسبه شد .

رسولی در ادامه به ردیف ماده ۷۰ قانون الحاق ۲ از محل فروش گازوئیل طی سال‌های ۹۳ تا ۹۷ اشاره کرد و گفت : اگرچه از سال ۹۳ تا ۹۶ از محل این ردیف اعتباری به راه آهن تخصیص نیافت اما در سال ۹۷ مجموعا ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای دو پروژه برقی کردن راه‌آهن تهران - مشهد و راه آهن سریع السیر تهران - قم - اصفهان تامین شد . در لایحه بودجه سال ۹۸ حمل و نقل ریلی نسبت به بودجه مصوب سال جاری ۷ درصد و حمل و نقل جاده ای ۱۲ رشد دارد که در طرح‌های پیوست شماره یک ، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در بخش ریلی ۱۱ درصد و در بخش جاده ای ۲۲ درصد رشد دارند . همچنین شرکت راه آهن در این بخش ۳ درصد رشد داشته است و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با کاهش ۶ درصدی مواجه است .

عضو هیات مدیره شرکت راه آهن ادامه داد : در لایحه بودجه ۹۸ دو ردیف متفرقه برای راه آهن در نظر گرفته شده که یکی از آنها ردیف کمک-زیان است در حمل ریلی مسافری به خاطر زیان شرکت‌های ریلی و درآمدها و هزینه‌ها راه‌آهن تلاش کرده است در قالب دریافت نکردن حق دسترسی ، اعمال تخفیف در اجاره لکوموتیوها ، موارد مورد نیاز شرکت‌ها و سایر موارد یارانه غیرمستقیم به آنها بپردازد و سازمان برنامه و بودجه نیز با پرداخت ۳۰۰ میلیارد تومان در لایحه بودجه ۹۸ بابت کمک زیان بخش مسافری موافقت کرد .

رسولی با بیان اینکه مجموع ردیف های متفرقه از ۸۸۷ میلیارد تومان در مصوب بودجه ۹۷ با کاهش یک درصدی در لایحه بودجه سال آینده ۷۸۸ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است ، گفت : مجموع اعتبارات عمرانی اعم از طرح های تملک دارایی‌های سرمایه ای ، ردیف‌های متفرقه و  کمک ۳۰۰ میلیارد تومانی کمک-زیان بخش مسافری با رشد ۱.۳ درصدی از ۱۹۸۲ میلیارد تومان به ۲۰۰۸ میلیارد تومان افزایش یافته است .

عضو هیات مدیره شرکت راه‌آهن از نهایی شدن اساس‌نامه شرکت قطارهای حومه ای در همین روز خبر داد و گفت : امیدواریم با تصویب اساس‌نامه در صحن دولت شاهد تاسیس شرکت قطارهای حومه‌ای در سال جاری باشیم .

وی درباره اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به شرکت‌های ریلی برای تامین تجهیزات مورد نیاز گفت : رئیس سازمان برنامه و بودجه با این موضوع موافقت اصولی داشته و این موضوع در دستور کار قرار دارد البته از طرفی منتظر سیاست‌های ارزی دولت نیز هستیم .

رسولی با اشاره به عدم تناسب توسعه زیرساخت ها با ناوگان ریلی تاکید کرد : ضرورت دارد، در این حوزه توجه خاص داشته باشیم و در این زمینه با توجه به اهتمام وزیر راه و شهرسازی بر روی منابع تبصره ۱۸ هم اکنون تمرکز راه آهن بر روی این مساله قرار دارد .




مطالب مرتبط

به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ میعاد صالحی به ماده ۱۲ که حدود ۸ سال از آن می‌گذرد ، اشاره کرد و گفت : این موضوع در طول سنوات مختلف به دلایل ...

|

با توجه به عبور مسیر ریلی درود - خرم آباد از مناطق کوهستانی شدید عمده فعالیت اجرایی در بخش زیرزمینی انجام شد به نحوی که علاوه بر ثبت رکوردهای قابل توجهی در حفاری به روش دستی ، پیشرفت فیزیکی زیرسازی پروژه در مدت یک سال و نیم از ۳۹ درصد به ۵۱ درصد رسید .

|

شکستن رکورد تاریخی حمل مسافر ریلی در هر دو سال گذشته اتفاق افتاد که امیدواریم این روند ادامه پیدا کرده و سال ۱۴۰۳ نیز رکورد جدید در این زمینه به ثبت برسد . البته همانطور که شاخص های حمل و نقل برای ما مهم است ، در سال ۱۴۰۳ باید علاوه بر افزایش کمیت واگن‌های مسافری به افزایش کیفیت ...

|

مرز ریلی شمتیغ به‌منظور تبادلات تجاری ، صادرات ، واردات و ترانزیت بین ایران و افغانستان یکی از مراکز مهمی است که در سند آمایش سرزمینی مراکز لجستیکی کشور ثبت و مصوب شده است و زنجیره عرضه و تقاضا و تسهیل تجارت بین دو کشور را تسهیل می‌کند .

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، محمدرضا نصرت نظامی در واکنش به نامه رئیس اخیر هیات مدیره انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و حاشیه‌سازی‌های مستمر وی ...

|

نظرات کاربران