حفظ سرمایههای ملی و رضایت بهرهبرداران با نگهداری شبکه راه های کشور در سطح بینالمللی
در حال حاضر مصرف سالانه قیر در صنعت روسازی کشور حدود ۳ میلیون تن میباشد و قیمت سالانه آسفالت مصرفی در کشور نیز ۲۱ هزار میلیارد تومان برآورد میشود . همچنین ارزش فعلی شبکه راههای کشور حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد میشود و برای نگهداری در سطح بینالمللی ضرورت دارد تا سالانه حدود ۸ هزار میلیارد تومان صرف این سرمایه ملی شود .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، نشست تخصصی کمیسیون عمران مجلس و دستگاههای اجرایی با تولیدکنندگان قیر کشور با تاکید بر دستاوردها و چالشهای صنعت قیر کشور در مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی برگزار شد .
در این نشست تخصصی که با حضور رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و تنی چند از اعضای این کمیسیون و همچنین برخی از مدیران اجرایی مرتبط با حوزه روسازی راهها و معابر کشور ، محمد شکرچیزاده رئیس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی در محل مرکز تحقیقات برگزار شد ، ضمن ارائه آخرین آمارها در صنعت قیر و آسفالت کشور و همچنین وضعیت تولید این محصول ، تنگناهای اعتباری و قوانین از سوی تولیدکنندگان قیر کشور طرح و مورد تبادل نظر قرار گرفت .
محمد شکرچیزاده رئیس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی در ابتدای این جلسه گزارشی از فعالیتهای چند سال اخیر این مرکز در حوزه قیر و آسفالت را ارائه نمود و در ادامه مهندس قدیم رئیس بخش قیر و آسفالت مرکز ، ضمن معرفی کارگروههای تخصصی قیر و آسفالت در مرکز تحقیقات ، اقدامات و فعالیتهای انجام شده در این حوزه را تشریح کرد .
وی در این خصوص به معرفی برخی از پروژههای ملی خاتمه یافته از جمله دوجدارهسازی تانکرهای حمل قیر ، توسعه گواهینامههای فنی در حوزه کارخانجات آسفالت ، قیر خالص و قیرهای امولسیونی و همچنین معرفی فناوریهای نوین ملی از قبیل قیر حاوی پودر لاستیک و آسفالتهای لایه نازک و آسفالتهای حفاظتی و انواع قیرهای اصلاح شده پرداخت .
رئیس بخش قیر و آسفالت مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه قیر جایگاه سوم در صادرات غیرنفتی را در چند سال اخیر به خود اختصاص داده ، در تشریح آمار و ارقام قابل توجه در این صنعت افزود : در حال حاضر مصرف سالانه قیر در صنعت روسازی کشور حدود ۳ میلیون تن میباشد و قیمت سالانه آسفالت مصرفی در کشور نیز ۲۱ هزار میلیارد تومان برآورد میشود . همچنین ارزش فعلی شبکه راههای کشور حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد میشود و برای نگهداری در سطح بینالمللی ضرورت دارد تا سالانه حدود ۸ هزار میلیارد تومان صرف این سرمایه ملی شود . با این کار ضمن حفظ سرمایههای ملی و رضایت بهرهبرداران از شبکه راههای کشور ، کاهش تلفات جادهای را شاهد خواهیم بود .
وی با بیان اینکه ارزش قیر صادراتی حدود یک میلیارد دلار بوده و رتبه سوم صادرات غیرنفتی در کشور بعد از محصولات پتروشیمی و گاز مربوط به این محصول میباشد ، بر قابلیت صادراتی حتی در شرایط تحریمی قیر تاکید نمود و گفت : برای حفظ منافع ملی ضرورت دارد تا ضمن بکارگیری روشهای اصولی و استاندارد تولید و مصرف آسفالت و افزایش عمر رویه راهها و معابر کشور ، امکان صادرات این محصول به کشورهای دیگر را بیش از پیش فراهم کنیم .
در بخش دیگری از نشست تخصصی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی و دستگاههای اجرایی با تولیدکنندگان قیر کشور ، تولیدکنندگان با ارائه آخرین وضعیت تولید این محصول ، موارد مربوط به تنگناهای اعتباری و قوانین در این حوزه را بیان نمودند . وضعیت قیر در بودجه ۱۳۹۸ و برخی قوانین که به موقع و با رعایت تمام جوانب تصویب و ابلاغ میشود از جمله محورهایی بود که در این بخش از سوی تولیدکنندگان قیر کشور طرح شد .
مطاعی معاون نگهداری راههای سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای ، مهندس شاملو معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ، مهندس ورناصری معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی ، توسعه و تجهیز مدارس کشور ، مهندس میرشفیع معاون ساخت و نگهداری آزادراهها ، دکتر نصرتی و مهندس فدایی نیز در بخش دیگری از این نشست ، مواردی را در خصوص مشکلات عدم تامین به موقع اعتبارات قیر و وضعیت اعتبارات در لایحه بودجه ۹۸ طرح نمودند .
در بخش پایانی این نشست ، دکتر رضایی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ضمن قدردانی از مباحث و راهکارهای ارائه شده ، مقرر نمود تا موارد مطروحه در این نشست ، در جلسات بررسی لایحه بودجه طرح و مورد رسیدگی قرار گیرد .