در حال بارگذاری ...
  • تدوین طرح جامع برای توسعه سواحل مکران

    برنامه ها و پروژه های خوبی برای اجرا در این منطقه تهیه شده است که می تواند به توسعه سواحل مکران کمک کند . برای توسعه سواحل مکران باید همه جوانب نظیر مسائل زیست محیطی و مسائل اجتماعی دیده شود و سیاست روشن و دقیقی برای اجرای طرح جامع توسعه سواحل مکران تدوین گردد .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، جلسه ستاد توسعه سواحل مکران ظهر دوشنبه به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار شد .

    دکتر اسحاق جهانگیری در این جلسه با اشاره به ظرفیت کم نظیر سواحل مکران برای توسعه استان های سیستان و بلوچستان و هرمزگان ، گفت : سواحل مکران باید به نقطه ای کانونی برای توسعه و رفع محرومیت از این دو استان تبدیل شود .

    معاون اول رییس جمهور با اشاره به وجود محرومیت در استان سیستان و بلوچستان و فاصله زیاد شاخص های توسعه در این استان با سایر استان های کشور ، تصریح کرد : حل مسائل استان سیستان و بلوچستان نیازمند طرحی نو و نگاهی ملی است و این موضوع باید در دستور کار همه دستگاه های اجرایی قرار گیرد .

    وی همچنین با اشاره به تدوین طرح جامع برای توسعه سواحل مکران و برنامه ریزی برای اجرای چند پروژه بزرگ در این منطقه ، خاطرنشان کرد : برنامه ها و پروژه های خوبی برای اجرا در این منطقه تهیه شده است که می تواند به توسعه سواحل مکران کمک کند . برای توسعه سواحل مکران باید همه جوانب نظیر مسائل زیست محیطی و مسائل اجتماعی دیده شود و سیاست روشن و دقیقی برای اجرای طرح جامع توسعه سواحل مکران تدوین گردد .

    معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه باید پروژه های مصوب در سفر مقام معظم رهبری به استان سیستان و بلوچستان و نیز قول ها و وعده های داده شده از سوی رییس جمهور محترم برای توسعه این استان به سرعت محقق شوند ، گفت : باید با برنامه ریزی دقیق و سیاست گذاری صحیح ، ضمن اجرای پروژه ها و عمل به وعده های داده شده ، نسبت به محرومیت زدایی و توسعه استان اقدام شود .

    وزیر راه و شهرسازی هم در این جلسه با اشاره به تدوین برنامه جامع توسعه سواحل مکران گفت : این برنامه در ۱۲ محور تهیه شده که ۳۸ محرک اقتصادی در آن وجود دارد و اجرای این برنامه ها همت و تلاش همه دستگاه ها را می طلبد . در این برنامه توسعه ای ظرفیت های بومی سواحل مکران با نگاه درون زا و برون نگر دیده شده و احداث دو شهر جدید نیز در این برنامه پیش بینی شده است که به زودی ساخت واحدهای مسکونی برای ساکنین آن آغاز خواهد شد .

    وزیر جهاد کشاورزی نیز در این جلسه با اشاره به شرایط اقلیمی مناسب در سواحل مکران و بخصوص چابهار برای کشت گلخانه ای ، گفت : چابهار این ظرفیت را دارد که به میزان ۱۰ هزار هکتار کشت گلخانه ای با ۱۰۰ هزار فرصت شغلی در آن ایجاد شود .

    مهندس حجتی با یادآوری اینکه ۵۵ درصد صید و صیادی کشور در سواحل مکران انجام می شود، خاطر نشان کرد : سواحل مکران از ظرفیت گسترده ای برای پرورش ماهی در دریا و پرورش میگو برخوردار است که اگر حمایت های لازم صورت گیرد با مشارکت بخش خصوصی شاهد توسعه در این گونه فعالیت ها خواهیم بود .

    استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این نشست با بیان اینکه شاخص های استان در بخش های مختلف نظیر بهداشت و درمان ،‌ فرهنگ و هنر و آموزش و پرورش فاصله زیادی با میانگین کشور دارد ، خواستار اجرای مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب به این استان شد .

    در این جلسه که وزرای امور اقتصادی و دارایی و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز حضور داشتند ، گزارشی از عملکرد پروژه های طرح توسعه سواحل مکران طی ۹ ماهه سال ۹۷ ارائه شد و توضیحاتی نیز در خصوص پروژه های زیرساختی طرح توسعه سواحل مکران نظیر احداث راه آهن ، جاده سازی ، توسعه بندر شهید بهشتی ،‌ انتقال آب و احداث سد و نیروگاه بیان گردید .

    در ادامه این جلسه ، گزارشی از اهم اقدامات دبیرخانه ستاد توسعه سواحل مکران ارائه شد و نماینده دبیرخانه در این گزارش اعلام کرد که رویکرد دبیرخانه تلاش در جهت محرومیت زدایی پیش از آغاز روند توسعه این سواحل بوده است و دبیرخانه ستاد توسعه اجتماع محور جهت افزایش توانمندی جوامع محلی و توسعه پایدار و متوازن و همراهی جوامع در فرآیند توسعه صنعتی و عمرانی را دنبال می کند .

    همچنین در ادامه این جلسه ، پس از بحث و تبادل نظر در خصوص گزارش های ارائه شده ، پیشنهادات و نظراتی در جهت سرعت بخشیدن به روند توسعه سواحل مکران و اجرای طرح جامع این سواحل ارائه شد .




    مطالب مرتبط

    در سواحل مکران ۶۱ سازه دریایی ، شامل ۵ سازه بنادر تجاری ، ۳۱ بندر صیادی ، ۷ بندر صنعتی ، ۸ بندر نظامی ، ۷ سازه تأسیساتی ، ۲ مجموعه گردشگری و ۱ مجموعه نفتی وجود دارد .

    |

    فعالیت‌ها در حوزه گردشگری دریایی در استان سیستان و بلوچستان در حوزه شرق سواحل مکران ، بندر چابهار ، بندر کنارک و بندر زرآباد صورت خواهد گرفت و در این چهار منطقه ، ظرفیت گردشگری دریایی بالایی برای مردم وجود دارد .

    |

    تخلیه و بارگیری محموله های حجیم و سنگین که از طریق دریا جابجا می شوند محدودیتی جهت تخلیه در بندر چابهار ندارند .

    |

    ایشان ضمن بازدید از این غرفه ، در جریان فعالیت‌های گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در قالب کریدور شمال - جنوب قرار گرفتند .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، قاسم عسکری نسب مدیرکل اداره بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در نشست خبری به تشریح اهمیت اقتصاد دریامحور و سواحل ...

    |

    نظرات کاربران