در حال بارگذاری ...
  • تحقق افزایش صادرات و جذب سرمایه‌گذاری در بنادر کشور با اتصال به ریل

    توسعه حمل‌ونقل ریلی به صورت مستقیم هزینه‌ها را کاهش نمی‌دهد ، اما باعث کارآمدی هزینه‌ها می‌شود . این توسعه ، به سرمایه‌گذاری اولیه زیادی نیاز دارد ، اما در بلند باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود .

    با توسعه حمل و نقل ریلی و اتصال آن به بنادر کشور می‌توان به سمت کاهش هزینه‎های جابجایی کالا رفت .

    حمل و نقل ریلی کارکردهای متعددی برای اقتصاد ایران دارد بدین جهت بیشترین حوزه‌ای که می‌تواند از حوزه ریل تاثیر بگیرد ، بنادر است .

    بنادر کشور به خاطر ماهیت کارشان و داشتن پس‌کرانه می‌توانند فرصت‌های مناسبی را برای سرمایه‌گذاران فراهم کنند . یکی از ابزارهای تشویقی برای جذب سرمایه‌گذار ریل است . با اتصال ریل به بنادر می‌توان سرمایه‌گذاری بیشتری جذب کرد و تولیدکنندگان را هم تشویق به صادرات کالا کرد .

    بالارفتن قیمت سوخت‌‌های فسیلی مانند بنزین و گازوییل منجربه تورم می‌شود . مثلا زمانی که یک کامیون با حجم بار محدود ، کالا جابه‌جا می‌کند ، مقدار مشخصی سوخت فسیلی مصرف می‌شود . در این نوع از حمل‌ونقل ، افزایش قیمت سوخت به‌طور مستقیم باعث افزایش هزینه‌های جابه‌جایی کالا و درنتیجه قیمت کالا خواهد شد .

    ممکن است در ظاهر این‌ طور به‌نظر برسد که هزینه حمل‌ونقل کالا با کامیون بسیار کمتر از حمل‌ونقل آن با قطار باشد ، اما مسئله این است که این نتیجه‌گیری برای مبنای یک تفکر کوتاه مدت است ، در صورتی که بازگشت هزینه‌ها در بلند مدت مشخص خواهد شد .

    در حمل‌ونقل ریلی با توجه به سرمایه‌گذاری که در این زمینه انجام شده است ، به نسبت افزایش قیمت سوخت، هزینه حمل‌ونقل کالا افزایش پیدا نمی‌کند . در واقع با وجود خطوط راه‌آهن کارآمد ، انتقال تورم از طریق هزینه حمل‌ونقل به‌شدت کاهش پیدا می‌کند با وجود این سرمایه‌گذاری ، به شکل کارآمدی از سوخت استفاده می‌شود و به‌طور مثال زمانی که قیمت سوخت دو برابر شود ، قیمت حمل‌ونقل دو برابر نخواهد شد .

    توسعه حمل‌ونقل ریلی به صورت مستقیم هزینه‌ها را کاهش نمی‌دهد ، اما باعث کارآمدی هزینه‌ها می‌شود . این توسعه ، به سرمایه‌گذاری اولیه زیادی نیاز دارد ، اما در بلندمدت باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود .

    علی مزیکی - استاد دانشگاه

     




    مطالب مرتبط

    در حال حاضر ۳ پایانه عمومی حمل‌ونقل کالا در استان فعال است . ۸۳ شرکت حمل و نقل کالا ۵۹۷۳ دستگاه ناوگان باری و ۱۰ هزار ۲۴۸ راننده در بخش حمل و نقل کالای استان فعالیت می‌کنند .

    |

    نظرات کاربران