در حال بارگذاری ...
  • بررسی پیشنهاد راه‌اندازی قطار گردشگری مذهبی برای گردشگران و زائران پاکستانی

    در سال ۹۶ از مبدأ و مقصد قم به دیگر مناطق کشور ، بالغ بر ۹۸۳ هزار نفر مسافر در این اداره کل جابجا شده که این میزان مسافران عبوری را شامل نمی‌شود .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، پیشنهاد راه‌اندازی قطار گردشگری مذهبی برای گردشگران و زائران پاکستانی به وزارت راه و شهرسازی و استانداری قم ارسال شده است .

    محسن اعتماد مدیرکل راه‌آهن قم با اعلام این خبر گفت : برنامه‌ریزی‌های لازم برای این امر انجام شده و به محض راه‌اندازی خط زاهدان و میرجاوه ، زائران پاکستانی می‌توانند شهرهای مذهبی مشهد و قم و شیراز را زیارت کنند .

    وی ، راه‌اندازی قطار قم - کربلا را از جمله دیگر پیشنهاد‌های این اداره کل دانست و افزود : بررسی‌ها نشان داده است که از راه‌اندازی این قطار استقبال می‌شود و قطارهای گردشگری نقش مؤثری در بهبود اقتصاد و ایجاد اشتغال در این استان دارند .

    افزایش تعداد قطارهای حومه‌ای ؛ تا پایان سال

    وی با یادآوری اینکه در حال حاضر ۴ رام قطار حومه‌ای در رفت به تهران و ۴‌ رام قطار حومه‌ای در برگشت به تهران در حال سیر است و در آخر هفته نیز ۲رام به تعداد این قطار افزوده می‌شود گفت : تعداد این قطارها با افزایش اقبال مردمی ، بیشترخواهد شد و در نظر داریم که تا پایان امسال ، چنانچه ظرفیت این قطارها به بالای ۸۰ تا ۹۰ درصد برسد ، این تعداد را به ۱۰رام در روز افزایش دهیم .

    مدیرکل راه‌آهن قم با اشاره به مکاتبات انجام شده با تولیت حرم معصومه (س) افزود : تلاش کردیم تا ساعت حرکت قطارها در حرم اعلام شود همچنین هماهنگی‌هایی نیز با مسجد جمکران و شهرداری ، دانشگاه قم ، صدا و سیما و اصحاب رسانه در این زمینه صورت گرفته است .

    وی از آمادگی سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای راه‌اندازی قطار حومه‌ای قم - کاشان نیز خبر داد و خاطر نشان کرد : مذاکرات در این‌باره در جریان است .

    اعتماد با اشاره به اینکه قطار قم - مشهد بالاترین ضریب اشغال روزانه را دارد افزود : روزانه ۳ رام مسافری رفت و برگشت یعنی ۶ رام در این مسیر درحال حرکت است و بنا داریم که تعداد آن را افزایش دهیم .

    توسعه ایستگاه قم

    مدیرکل راه‌آهن قم با یادآوری ورود و خروج روزانه ۶ هزار نفر مسافر به ایستگاه قم گفت : به منظور بهبود خدمت‌رسانی به مسافران این ایستگاه ، طرح توسعه ایستگاه قم در دستور کار این اداره کل قرار دارد .

    وی با بیان اینکه برای توسعه ایستگاه قم ، بالغ بر ۱۱ میلیون اعتبار مورد نیاز است افزود : نقشه‌ها توسط مشاور طراحی شده و اداره کل خدمات ایستگاهی در حال رایزنی با ذی‌حساب طرح های عمرانی است تا این اعتبار تأمین شود .

     

     

    وی با تأکید بر اینکه بعد از ایستگاه راه‌آهن تهران و مشهد ، ایستگاه راه‌آهن قم سومین رتبه در جابجایی مسافر را به خود اختصاص داده است گفت : در سال ۹۶ از مبدأ و مقصد قم به دیگر مناطق کشور ، بالغ بر ۹۸۳ هزار نفر مسافر در این اداره کل جابجا شده که این میزان مسافران عبوری را شامل نمی‌شود .

    مدیریت بحران و طرح TOD

    اعتماد همچنین با اشاره به اینکه قم به عنوان استان معین تهران در بخش پدافند غیرعامل شناخته شده است گفت : در بهمن ماه سال ۹۶ که سرمای پیش‌بینی نشده و بارش برف ، موجب بسته شدن اتوبان قم شد ، ۱۷ هزار نفر مسافر در عرض دو روز در ایستگاه قم جابجا شدند که تجربه خوبی برای استفاده از این ایستگاه در مواقع بحران است .

    وی با اشاره به اینکه یکی از دلایل توسعه ایستگاه راه‌آهن قم نیز استفاده از این ایستگاه در مواقع بحران است ، افزود : برای طراحی توسعه این ایستگاه از مشاور بین‌المللی در شرکت «ارپ» فرانسه استفاده و ویژگی قرار داشتن ایستگاه قم در مرکز این شهر مورد توجه قرار گرفت .

    اعتماد با بیان اینکه فاصله ایستگاه راه‌آهن قم تا حرم حضرت معصومه ، بیش از هزار متر نیست اضافه کرد : چنین ویژگی‌هایی موجب شده تا موضوع پیاده‌سازی TOD در ایستگاه قم مطرح شود که در این راستا با شهرداری و مسئولان شهری در حال رایزنی و گفتگو هستیم .

    مدیرکل راه‌آهن قم بایادآوری اینکه ایستگاه راه‌آهن قم می‌تواند به عنوان یک قطب حمل و نقلی در نظر گرفته شود ، گفت : خطوط متروی قم تا نزدیکی ایستگاه راه‌آهن قم کشیده شده است و ما آمادگی کامل برای اجرای این امر را داریم و مسیرهای لازم برای این اتصال نیز بررسی و طراحی شده است .

    وی درباره جانمایی برای ایجاد پارکینگ ایستگاه قم افزود : در راستای برنامه TOD با شهرداری مذاکراتی انجام و لکه‌نمایی برای سرمایه‌گذاری صورت گرفته که منتظر نتایج مذاکرات هستیم .

    اعتماد با اشاره به اینکه ایستگاه قم در سال ۱۳۱۷ ساخته و قدمتی ۸۰ ساله دارد ، افزود : این ایستگاه در ۱۵ مهرماه سال ۹۶ ثبت ملی شده است .




    مطالب مرتبط

    مؤثرتر عمل کردن مدیریت HSE در فرآیندهای عملیاتی بنادر و تقویت نظارت ، پایش و ارزیابی‌های موردنظر ، همچنین ارتقاء ایمنی بنادر از طریق افزایش ایمنی در شرکت‌های خصوصی فعال در بنادر دو هدف محوری تعریف شده است .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، سازمان ملل متحد در راستای تحقق توسعه پایدار جهانی در سال ۲۰۳۰ میلادی و با شعار ” تغییر جهان ما“ ، ۱۷ هدف کلان را تعیین ...

    |

    با جابه‌جایی حدود ۲۰ هزار مسافر توسط ناوگان مسافری راه آهن جنوب شرق ، حدود پنج‌هزار خودرو از سطح جاده‌های سیستان و بلوچستان حذف شد و کاهش ترافیک و سوانح جاده‌ای را به‌ دنبال داشتیم .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران ، طی حکمی داود طالبی ، معاون تامین سرمایه و اقتصاد حمل و ...

    |

    مقایسه حمل بار در سال ۹۹ که به علت کرونا و کاهش شدید مسافر ، تقریبا کل ناوگان و خط به حمل بار اختصاص یافت با سال های دیگر که شرایط حمل مسافر عادی بوده و حتی ناوگان باری هم به حوزه مسافری اختصاص پیدا کرد ، منطقی نیست .

    |

    نظرات کاربران