بررسی پیشنهاد راهاندازی قطار گردشگری مذهبی برای گردشگران و زائران پاکستانی
در سال ۹۶ از مبدأ و مقصد قم به دیگر مناطق کشور ، بالغ بر ۹۸۳ هزار نفر مسافر در این اداره کل جابجا شده که این میزان مسافران عبوری را شامل نمیشود .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، پیشنهاد راهاندازی قطار گردشگری مذهبی برای گردشگران و زائران پاکستانی به وزارت راه و شهرسازی و استانداری قم ارسال شده است .
محسن اعتماد مدیرکل راهآهن قم با اعلام این خبر گفت : برنامهریزیهای لازم برای این امر انجام شده و به محض راهاندازی خط زاهدان و میرجاوه ، زائران پاکستانی میتوانند شهرهای مذهبی مشهد و قم و شیراز را زیارت کنند .
وی ، راهاندازی قطار قم - کربلا را از جمله دیگر پیشنهادهای این اداره کل دانست و افزود : بررسیها نشان داده است که از راهاندازی این قطار استقبال میشود و قطارهای گردشگری نقش مؤثری در بهبود اقتصاد و ایجاد اشتغال در این استان دارند .
افزایش تعداد قطارهای حومهای ؛ تا پایان سال
وی با یادآوری اینکه در حال حاضر ۴ رام قطار حومهای در رفت به تهران و ۴ رام قطار حومهای در برگشت به تهران در حال سیر است و در آخر هفته نیز ۲رام به تعداد این قطار افزوده میشود گفت : تعداد این قطارها با افزایش اقبال مردمی ، بیشترخواهد شد و در نظر داریم که تا پایان امسال ، چنانچه ظرفیت این قطارها به بالای ۸۰ تا ۹۰ درصد برسد ، این تعداد را به ۱۰رام در روز افزایش دهیم .
مدیرکل راهآهن قم با اشاره به مکاتبات انجام شده با تولیت حرم معصومه (س) افزود : تلاش کردیم تا ساعت حرکت قطارها در حرم اعلام شود همچنین هماهنگیهایی نیز با مسجد جمکران و شهرداری ، دانشگاه قم ، صدا و سیما و اصحاب رسانه در این زمینه صورت گرفته است .
وی از آمادگی سرمایهگذار بخش خصوصی برای راهاندازی قطار حومهای قم - کاشان نیز خبر داد و خاطر نشان کرد : مذاکرات در اینباره در جریان است .
اعتماد با اشاره به اینکه قطار قم - مشهد بالاترین ضریب اشغال روزانه را دارد افزود : روزانه ۳ رام مسافری رفت و برگشت یعنی ۶ رام در این مسیر درحال حرکت است و بنا داریم که تعداد آن را افزایش دهیم .
توسعه ایستگاه قم
مدیرکل راهآهن قم با یادآوری ورود و خروج روزانه ۶ هزار نفر مسافر به ایستگاه قم گفت : به منظور بهبود خدمترسانی به مسافران این ایستگاه ، طرح توسعه ایستگاه قم در دستور کار این اداره کل قرار دارد .
وی با بیان اینکه برای توسعه ایستگاه قم ، بالغ بر ۱۱ میلیون اعتبار مورد نیاز است افزود : نقشهها توسط مشاور طراحی شده و اداره کل خدمات ایستگاهی در حال رایزنی با ذیحساب طرح های عمرانی است تا این اعتبار تأمین شود .
وی با تأکید بر اینکه بعد از ایستگاه راهآهن تهران و مشهد ، ایستگاه راهآهن قم سومین رتبه در جابجایی مسافر را به خود اختصاص داده است گفت : در سال ۹۶ از مبدأ و مقصد قم به دیگر مناطق کشور ، بالغ بر ۹۸۳ هزار نفر مسافر در این اداره کل جابجا شده که این میزان مسافران عبوری را شامل نمیشود .
مدیریت بحران و طرح TOD
اعتماد همچنین با اشاره به اینکه قم به عنوان استان معین تهران در بخش پدافند غیرعامل شناخته شده است گفت : در بهمن ماه سال ۹۶ که سرمای پیشبینی نشده و بارش برف ، موجب بسته شدن اتوبان قم شد ، ۱۷ هزار نفر مسافر در عرض دو روز در ایستگاه قم جابجا شدند که تجربه خوبی برای استفاده از این ایستگاه در مواقع بحران است .
وی با اشاره به اینکه یکی از دلایل توسعه ایستگاه راهآهن قم نیز استفاده از این ایستگاه در مواقع بحران است ، افزود : برای طراحی توسعه این ایستگاه از مشاور بینالمللی در شرکت «ارپ» فرانسه استفاده و ویژگی قرار داشتن ایستگاه قم در مرکز این شهر مورد توجه قرار گرفت .
اعتماد با بیان اینکه فاصله ایستگاه راهآهن قم تا حرم حضرت معصومه ، بیش از هزار متر نیست اضافه کرد : چنین ویژگیهایی موجب شده تا موضوع پیادهسازی TOD در ایستگاه قم مطرح شود که در این راستا با شهرداری و مسئولان شهری در حال رایزنی و گفتگو هستیم .
مدیرکل راهآهن قم بایادآوری اینکه ایستگاه راهآهن قم میتواند به عنوان یک قطب حمل و نقلی در نظر گرفته شود ، گفت : خطوط متروی قم تا نزدیکی ایستگاه راهآهن قم کشیده شده است و ما آمادگی کامل برای اجرای این امر را داریم و مسیرهای لازم برای این اتصال نیز بررسی و طراحی شده است .
وی درباره جانمایی برای ایجاد پارکینگ ایستگاه قم افزود : در راستای برنامه TOD با شهرداری مذاکراتی انجام و لکهنمایی برای سرمایهگذاری صورت گرفته که منتظر نتایج مذاکرات هستیم .
اعتماد با اشاره به اینکه ایستگاه قم در سال ۱۳۱۷ ساخته و قدمتی ۸۰ ساله دارد ، افزود : این ایستگاه در ۱۵ مهرماه سال ۹۶ ثبت ملی شده است .