افزایش ۱۷ درصدی جابجایی کالا در شبکه ریلی
وضعیت ناوگان باری در شروع این دولت ۲۲ هزار دستگاه بود که البته به بخش خصوصی تعلق دارد ولی با پشتیبانی انجام شده این تعداد به ۲۵ هزار دستگاه رسیده و پیشبینی میکنیم تا قبل از سال ۱۴۰۰ این میزان به ۱۰۰ هزار واگن برسد .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی گفت : جابجایی کالا با شبکه ریلی ۱۷ درصد افزایش یافته و به ۴۷ میلیون تن رسیده و پیش بینی میشود امسال این میزان به ۵۰ میلیون تن برسد .
سعید محمدزاده که همراه وزیر راه و شهرسازی به گیلان سفر کرده بود در حاشیه بازدید از پروژه راه آهن قزوین به رشت در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت : خوشبختانه در سال جاری نسبت به سال قبل در حوزه حملونقل ریلی و میزان بار در تن کیلومتر حدود ۱۷ درصد و در بخش تناژ بیش از ۱۳ درصد رشد داشتیم و این روند ادامه خواهد یافت و در طول سالهای ۹۲ تا ۹۶ اتفاقات خوبی رخ داده است . قبل از سال ۹۲ حداکثر میزان بار جابجا شده توسط شبکه ریلی ۳۴ میلیون تن بود که در سال ۹۴ این رقم به ۳۵ میلیون تن و در سال ۹۵ به میزان ۴۰ میلیون تن و سال قبل به ۴۷ میلیون تن رسید و امسال هم پیش بینی می کنیم این میزان به بیش از ۵۰ میلیون تن برسد .
مدیرعامل شرکت راه آهن تصریح کرد : هر چند از سهم بازار فاصله داریم اما ارقام محقق شده بسیار قابل توجه است و برای درک موضوع باید گفت در سال ۹۲ میزان «تن کیلومتر» حمل بار حدود ۲۲.۵ میلیارد کیلومتر بود و سال ۸۴ این میزان به ۱۹.۵ میلیارد تن کیلومتر رسید . در مدت هشت سال حدود ۳ میلیارد تن کیلومتر حمل بار داشتیم که در مدت ۴سال این وضعیت به ۱.۵ میلیارد تن کیلومتر رسید و در سال ۹۶ این میزان حدود ۸ میلیارد تن کیلومتر اضافه شد و ما از ۲۲.۵ میلیارد تن کیلومتر به ۳۰.۵ میلیارد تن کیلومتر رسیدیم که دستاورد ارزشمندی در تحول در حوزه جابجایی کالا با راه آهن است .
محمدزاده بیان کرد : برنامه ما این است که بتوانیم تا سال ۱۴۰۰ از مرز ۱۰۰ میلیون تن جابجایی بار از طریق شبکه ریلی عبور کنیم و این موضوع هدف گذاری شده و به آن دست خواهیم یافت . وضعیت ناوگان باری در شروع این دولت ۲۲ هزار دستگاه بود که البته به بخش خصوصی تعلق دارد ولی با پشتیبانی انجام شده این تعداد به ۲۵ هزار دستگاه رسیده و پیشبینی میکنیم تا قبل از سال ۱۴۰۰ این میزان به ۱۰۰ هزار واگن برسد .
وی وضعیت ناوگان مسافری را نامناسب دانست و یادآور شد : ناوگان مسافری شرایط مناسبی ندارد چون صنعت ریلی دربخش مسافری غیر سودآور است و ما نیز از واگن های مسافری ریلی هیچ حق دسترسی نمیگیریم و در حوزه نیروی کشش قیمت های غیرواقعی را دریافت می کنیم چون فعالیت سودآور نیست با این حال چون قیمت تمام شده برای شرکت های مسافری و میزان هزینه و درآمد همخوان نیست در بخش مسافری رشد مناسبی نداشته ایم .
محمدزاده اضافه کرد : البته تعداد واگن های مسافربری اضافه شده که هنوز با شرایط مناسب فاصله داریم لذا تدبیری در حال پیگیری است که با حمایت وزیر محترم امیدواریم از ظرفیت تبصره ۱۸ بتوانیم تعداد قابل توجهی واگن مسافری خریداری کنیم . در حال حاضر تعداد ۱۳۰۰ واگن مسافربری فعال داریم که ۸۰۰ واگن هم نیازمند نوسازی است و امیدواریم از اعتبارات تبصره ۱۸ بتوانیم یک هزار واگن جدید مسافری، تعدد ۲۰۰ لوکوموتیو و ۱۰ هزار واگن مسافری خریداری کرده و وارد ناوگان کنیم .
محمدزاده گفت : با استفاده از ظرفیت داخلی مانند آنچه در استان زنجان داریم قادریم نسبت به تامین ریل باس برای بخش خصوصی اقدام کنیم تا خطوط جدید بتوانند تواتر سیر برای مسافر را با سرعت بالا تامین کنند . میزان جابجایی مسافر با قطار سالانه ۲۴ تا ۲۵ میلیون نفر و سرعت حرکت قطارها به طور میانگین ۱۴۰ تا ۱۶۰ کیلومتر در ساعت است . البته به دلیل مسائل فنی و هندسی و کوهستانی بودن مناطق در برخی مسیرها این سرعت گاهی سرعت به ۶۰ تا ۷۰ کیلومتر در ساعت هم کاهش پیدا می کند .