در حال بارگذاری ...
  • کاهش مصرف سوخت و آلایندگی از مزایای استفاده از حمل‌ونقل ریلی

    اقدامات وزارت راه و شهرسازی در خصوص مبارزه با تحریم‌ها مورد حمایت مجلس و کمیسیون عمران قرار دارد و تاکنون چندین جلسه با حضور مسئولان این وزارتخانه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این زمینه برگزار شده است

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه «اقدامات وزارت راه و شهرسازی در خصوص مبارزه با تحریم‌ها مورد حمایت مجلس و کمیسیون عمران قرار دارد» گفت : انتظار می‌رود حمل‌ونقل ریلی کشور تقویت شود .

    محمدرضا رضایی کوچی با اشاره به حمایت‌های مجلس شورای اسلامی از وزارت راه و شهرسازی و صنعت حمل‌ونقل کشور در دوران تحریم‌ اظهار داشت : خوشبختانه برای تسهیل شرایط کار شرکت‌ها و فعالان حوزه حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای تمهیدات خوبی از سوی وزارت راه و شهرسازی و مجلس شورای اسلامی اندیشیده شده است . به‌طور مثال نمایندگان مجلس به هیئت عامل صندوق توسعه ملی اجازه دادند در صورت کسب مجوز از رهبر معظم انقلاب نسبت به تأمین سهم ۱۵ درصد طرح‌های ریلی که قرارداد تأمین مالی خارجی (فاینانس) آن‌ها منعقد شده ، اقدام کند .

    وی افزود : همچنین پس از بررسی‌های مکرر صنعت حمل‌ونقل هوایی ، دریایی و ریلی به‌علاوه ماشین‌آلات راهسازی مورد تائید وزارت راه و شهرسازی از مالیات بر ارزش‌افزوده معاف شدند . به‌طور طبیعی در شرایط تحریم باید به‌گونه‌ای رفتار شود که کمترین فشار در ابتدا به مردم ، سپس به دستگاه‌های اجرایی وارد شود .

    نماینده مردم جهرم در ادامه بیان داشت : در وزارت راه و شهرسازی سه حوزه «حمل‌ونقل هوایی ، شرکت فرودگاه‌ها و بخش تأمین قطعات هواپیماها» ، «شبکه ریلی و سیستم‌های هوشمند» ، همچنین «حمل‌ونقل دریایی» با تحریم‌ها مواجه هستند و طبیعی است که کمیته‌های مبارزه با تحریم در این وزارتخانه ، شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه تشکیل شده باشد . اقدامات وزارت راه و شهرسازی در خصوص مبارزه با تحریم‌ها مورد حمایت مجلس و کمیسیون عمران قرار دارد و تاکنون چندین جلسه با حضور مسئولان این وزارتخانه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این زمینه برگزار شده است .

    رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نباید سنگینی حمل‌ونقل کشور بر دوش بخش جاده‌ای گذاشته شود ، تأکید کرد : با توجه به ظرفیت شبکه و تعداد ناوگان جاده‌ای که بخشی از آن دچار فرسودگی است ، باید بخشی از حمل بار به حمل‌ونقل ریلی منتقل و شبکه و نظام حمل‌ونقل ریلی کشور تقویت شود و سایر شقوق نیز خود را تقویت کنند .

    وی بر اجرای مدیریت بهینه ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای تأکید کرد و گفت : نارضایتی کامیون داران قابل پیش‌بینی و مطالبات کامیون داران به‌حق بود زیرا طی سال‌های قبل مورد بی‌توجهی قرار گرفته بودند و پس از تجمیع آن‌ها طبیعی بود که هزینه سنگینی به دولت تحمیل کند .

    رضایی کوچی با بیان اینکه راه‌آهن با حمل کالاهای داخلی ، قیمت آن‌ها را کاهش داده و زمینه‌ساز استقبال مصرف‌کنندگان از تولیدات ایرانی است ، افزود : در حال حاضر سهم راه‌آهن در جابه‌جایی بار از کل بارهای موجود در کشور پایین است و این در حالی است که در مقایسه با کشورهای همسایه فاصله زیادی داریم‌ .

    نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی در مورد هدف‌گذاری مسئولان راه‌آهن برای افزایش حمل بار به ۳.۵ ‌میلیون تن در سال جاری ، گفت : با تعریف جدیدی که در راه‌آهن برای اتصال مراکز تولید بار به شبکه ریلی شده است ، پیش‌بینی می‌شود جابه‌جایی ‌این میزان کالا در شبکه ریلی محقق ‌شود .

    رئیس کمیسیون عمران‌ مجلس شورای اسلامی با اشاره به مزایا‌ی استفاده از حمل‌ونقل ریلی از جمله کاهش مصرف سوخت و آلایندگی ، افزایش ایمنی ، ضریب اطمینان و کاهش هزینه‌ها یادآور شد : متأسفانه در بسیاری از موارد به دلیل نبود خطوط و توسعه ریلی ، محل تولید و مصرف بار به شبکه ریلی متصل نیست در نتیجه دسترسی بار به شبکه ریلی برای صاحبان بار گران شده و مورد استقبال صاحبان بار قرار نمی‌گیرد .




    مطالب مرتبط

    یکی از رویکردهای کاری سازمان راهداری در سال جاری ، توسعه و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل در کشور است و برای تحقق این مهم در کنار ظرفیت تولیدات داخلی ، در حوزه تأمین و واردات خودرو نیز گام‌هایی برداشته شده است .

    |

    بر اساس آمار سال ۲۰۲۳ ، رشد متوسط اقتصاد دنیا ۳ درصد ، رشد تجارت دریابرد دنیا ۴.۸ درصد و بیش از ۱۱ میلیارد تن بوده و ظرفیت تناژ ۸۰ هزار فروند کشتی‌های اقیانوس پیمای دنیا ، ۲ میلیارد و ۳۳۷ میلیون تن بوده است .

    |

    ایران می تواند با بهره گیری مدبرانه از ساحل ، پسکرانه و جزایر متعدد و متنوع خود، در آبهای پیرامونی خلیج فارس دریای عمان و دریای خزر و با حضور مؤثر در فراساحل، دریا و اقیانوس و بهره گیری از آنها - به عنوان یک پیشران و محور توسعه - جایگاه شایسته‌ای در منطقه و جهان برای خود احراز ...

    |

    قطعا اتصال دو شهر سیستان و بلوچستان به صورت بزرگراه ضمن ایجاد امید آفرینی در جامعه نشان خواهد داد که دولت سیزدهم به تعهدی که به مردم شریف سیستان و بلوچستان برای توسعه زیر ساخت‌ها داده بعد از یک وقفه تاریخی پایبند است و در این مسیر از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد .

    |

    تمامی بخش‌های مرتبط با حوزه دریا باید همانند یک مجموعه واحد در راستای تحقق سیاست‌های کلی توسعه دریامحور از سوی مقام معظم رهبری اقدام کنند و در این راستا دولت ، مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه نیز باید تمام تلاش خود را به کار گیرند و شرایط را برای اجرا و تحقق سیاست‌های ۹ بندی ...

    |

    نظرات کاربران