ASQ نظامی خاص برای رتبه بندی کیفیت خدمات فرودگاهی
در حال حاضر برای اجرای ASQ الزامی از سوی ACI وجود ندارد اما پیش بینی میکنم تا سه چهار سال آینده اجرای آن در فرودگاهها اجباری شود و چه بسا که برای صدور گواهینامه های فرودگاهی ورود به رنکینگ جهانی آن به عنوان یک امتیاز و پیشنیاز در نظر گرفته شود .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیر دفتر کیفیت خدمات فرودگاهی (ASQ) با بیان اینکه ASQ فرآیندی است که با محوریت نظرسنجی از مسافران و نیازهای آنها ایجاد شده است تاکید کرد که پایدار نگه داشتن تغییرات حاصل از این فرآیند در فرودگاهها یکی از مهمترین دغدغههای شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران است .
بهمن باقریان در حاشیه دیدار از نمایشگاه حمل و نقل و صنایع وابسته با بیان اینکه ASQ یک نظام خاص رتبهبندی کیفیت خدمات فرودگاهی است ، گفت : این نظام تنها سیستم نظرسنجی جامع از طریق مسافر در کل دنیا است و ارزیابی کیفیت خدمات فرودگاهی را از طریق مسافران انجام میدهد .
وی با اشاره به اینکه دفتر بینالمللی ASQ در مقر ACI در مونترال کانادا واقع است و اکنون در سطح بینالمللی برای فرودگاههایی که در رنکینگ آن قرار دارند به دلیل اینکه دارای یک مدیریت منظم و علمی هستند ، کلاس و طبقه خاصی قائل میشوند ، گفت : بنا بر ابلاغ مدیرعامل و هیئت مدیره محترم ، از چهار سال پیش این دفتر در شرکت تاسیس شد و برای اینکه بتوانیم این موضوع را به طور بنیادین در شرکت و فرودگاهها جا بیندازیم و در جهت آن حرکت کنیم ، در ابتدای امر در مورد اینکه ماهیت و اهداف ASQ چیست صحبتها و رایزنیهای زیادی انجام دادیم .
وی افزود : پس از آن ابتدا این فرآنید را بومیسازی کردیم و با توسعه آن پس از اینکه در مدت یک سال میلادی و در قالب چهار فصل فرودگاه مشهد را با پرسشنامههای استانداردی که توسط مسافران پر می شد مورد ارزیابی قرار دادیم و در انتهای سال ۲۰۱۶ میلادی این فرودگاه را پس از ارزیابیها و با نظارت دفتر جهانی ASQ و گذر از فرآیند خاصی که دارد برای حضور در رنکینگ جهانی کاندید کردیم . پس از این امر بدون وقفه فرودگاه مهرآباد را در چهار فصل مورد ارزیابی قرار دادیم که در حال دریافت نتایج آنها هستیم و در این بین این فرودگاه را هم برای ورود به رنکینگ جهانی معرفی کردیم که تا دو ماه دیگر جواب نتایج از کانادا به ما اعلام خواهد شد .
وی با اشاره به اینکه نتایج نظرسنجیها به صورت جمعبندی شده به مدیران هر فرودگاه داده میشود تا بر اساس آن با آگاهی بیشتر از نقاط قوت و ضعف و مشکلات موجود به رفع و اصلاح آنها بپردازند ، گفت : درست است که تاحدی مدیران از شرایط فرودگاه خود آگاه هستند اما اطلاعاتی که ما به آنها میدهیم مانند خطکش قابل اندازهگیری و ارزیابی هستند و کار را برای رفع آنها همواره میسازد . برای مثال فرودگاه مشهد از این موضوع خیلی استفاده و به خوبی برای رفع مشکلات اقدام کرده است .
باقری با بیان اینکه پایداری در تغییرات مثبتی که بر اساس ASQ در فرودگاهها ایجاد میشود یکی از مهمترین دغدغه های این دفتر و شرکت فرودگاهها است ، گفت : این خیلی مهم است ، برای همین با مدیران فرودگاهها تعامل خیلی جدی برقرار کردیم تا آنها را قانع کنیم که این کار به نفع آنها است . البته این موضوع در اوایل کار برای آنها مبهم بود و تصور میکردند ASQ به دنبال خردهگیری و سیاهنمایی است اما بعد از اینکه نتایج را دریافت کردند اندک اندک متوجه شدند که ما در پی این موضوع نیستیم بلکه در پی این هستیم که مشکلات فرودگاه حل شود و متوجه شدند که ما در کنار آنها هستیم . با این وجود ما همیشه در کنار مسافر هم هستیم زیرا فلسفه وجودی ASQ این است که دغدغههای مسافر را بسنجد و بداند چه چیزهایی برای آنها مشکل ایجاد می کند و مسئله است .
وی با بیان اینکه تاکید مدیرعامل و هیئت مدیره شرکت این است که این موضوع نهادینه و نتایج آن پایدار شود ، گفت : در حال حاضر برای اجرای ASQ الزامی از سوی ACI وجود ندارد اما پیش بینی میکنم تا سه چهار سال آینده اجرای آن در فرودگاهها اجباری شود و چه بسا که برای صدور گواهینامه های فرودگاهی ورود به رنکینگ جهانی آن به عنوان یک امتیاز و پیشنیاز در نظر گرفته شود . با توجه به اینکه اکنون دو فرودگاه مشهد و مهرآباد را در رنکینگ جهانی شرکت داده ایم، برای حضور فرودگاه اصفهان در سه ماهه دوم سال میلادی آینده نیز برنامه ریزی کردیم و بعد از آن شیراز را نیز کاندید می کنیم . این برای ما خیلی مهم است زیرا این دو فرودگاه قطبهای گردشگری کشور هستند و میتوانیم از این طریق آنها را بیشتر به جهان بشناسانیم و ارزشهای آنها را نشان دهیم .