در حال بارگذاری ...

ASQ نظامی خاص برای رتبه بندی کیفیت خدمات فرودگاهی

در حال حاضر برای اجرای ASQ الزامی از سوی ACI وجود ندارد اما پیش بینی می‎کنم تا سه چهار سال آینده اجرای آن در فرودگاه‎ها اجباری شود و چه بسا که برای صدور گواهینامه های فرودگاهی ورود به رنکینگ جهانی آن به عنوان یک امتیاز و پیش‎نیاز در نظر گرفته شود .

به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیر دفتر کیفیت خدمات فرودگاهی (ASQ) با بیان اینکه ASQ فرآیندی است که با محوریت نظرسنجی از مسافران و نیازهای آنها ایجاد شده است تاکید کرد که پایدار نگه داشتن تغییرات حاصل از این فرآیند در فرودگاه‎ها یکی از مهمترین دغدغه‎های شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران است .

بهمن باقریان در حاشیه دیدار از نمایشگاه حمل و نقل و صنایع وابسته با بیان اینکه ASQ یک نظام خاص رتبه‎بندی کیفیت خدمات فرودگاهی است ، گفت : این نظام تنها سیستم نظرسنجی جامع از طریق مسافر در کل دنیا است و ارزیابی کیفیت خدمات فرودگاهی را از طریق مسافران انجام می‎دهد .

وی با اشاره به اینکه دفتر بین‎المللی ASQ  در مقر ACI در مونترال کانادا واقع است و اکنون در سطح بین‎المللی برای فرودگاه‎هایی که در رنکینگ آن قرار دارند به دلیل اینکه دارای یک مدیریت منظم و علمی هستند ، کلاس و طبقه خاصی قائل می‎شوند ، گفت : بنا بر ابلاغ مدیرعامل و هیئت مدیره محترم ، از چهار سال پیش این دفتر در شرکت تاسیس شد و برای اینکه بتوانیم این موضوع را به طور بنیادین در شرکت و فرودگاه‎ها جا بیندازیم و در جهت آن حرکت کنیم ، در ابتدای امر در مورد اینکه ماهیت و اهداف ASQ  چیست صحبت‎ها و رایزنی‎های زیادی انجام دادیم .

وی افزود : پس از آن ابتدا این فرآنید را بومی‎سازی کردیم و با توسعه آن پس از اینکه در مدت یک سال میلادی و در قالب چهار فصل فرودگاه مشهد را با پرسشنامه‎های استانداردی که توسط مسافران پر می شد مورد ارزیابی قرار دادیم و در انتهای سال ۲۰۱۶ میلادی این فرودگاه را پس از ارزیابی‎ها و با نظارت دفتر جهانی ASQ و گذر از فرآیند خاصی که دارد برای حضور در رنکینگ جهانی کاندید کردیم . پس از این امر بدون وقفه فرودگاه مهرآباد را در چهار فصل مورد ارزیابی قرار دادیم که در حال دریافت نتایج آنها هستیم و در این بین این فرودگاه را هم برای ورود به رنکینگ جهانی معرفی کردیم که تا دو ماه دیگر جواب نتایج از کانادا به ما اعلام خواهد شد .

وی با اشاره به اینکه نتایج نظرسنجی‎ها به صورت جمع‎بندی شده به مدیران هر فرودگاه داده می‎شود تا بر اساس آن با آگاهی بیشتر از نقاط قوت و ضعف و مشکلات موجود به رفع و اصلاح آنها بپردازند ، گفت : درست است که تاحدی مدیران از شرایط فرودگاه خود آگاه هستند اما اطلاعاتی که ما به آنها می‎دهیم مانند خط‎کش قابل اندازه‎گیری و ارزیابی هستند و کار را برای رفع آنها همواره می‎سازد . برای مثال فرودگاه مشهد از این موضوع خیلی استفاده و به خوبی برای رفع مشکلات اقدام کرده است .

باقری با بیان اینکه پایداری در تغییرات مثبتی که بر اساس ASQ در فرودگاه‎ها ایجاد می‎شود یکی از مهمترین دغدغه های این دفتر و شرکت فرودگاهها است ، گفت : این خیلی مهم است ، برای همین با مدیران فرودگاه‎ها تعامل خیلی جدی برقرار کردیم تا آنها را قانع کنیم که این کار به نفع آنها است . البته این موضوع در اوایل کار برای آنها مبهم بود و تصور می‎کردند ASQ به دنبال خرده‎گیری و سیاه‎نمایی است اما بعد از اینکه نتایج را دریافت کردند اندک اندک متوجه شدند که ما در پی این موضوع نیستیم بلکه در پی این هستیم که مشکلات فرودگاه حل شود و متوجه شدند که ما در کنار آنها هستیم . با این وجود ما همیشه در کنار مسافر هم هستیم زیرا فلسفه وجودی ASQ این است که دغدغه‎های مسافر را بسنجد و بداند چه چیزهایی برای آنها مشکل ایجاد می کند و مسئله است .

وی با بیان اینکه تاکید مدیرعامل و هیئت مدیره شرکت این است که این موضوع نهادینه و نتایج آن پایدار شود ، گفت : در حال حاضر برای اجرای ASQ الزامی از سوی ACI وجود ندارد اما پیش بینی می‎کنم تا سه چهار سال آینده اجرای آن در فرودگاه‎ها اجباری شود و چه بسا که برای صدور گواهینامه های فرودگاهی ورود به رنکینگ جهانی آن به عنوان یک امتیاز و پیش‎نیاز در نظر گرفته شود . با توجه به اینکه اکنون دو فرودگاه مشهد و مهرآباد را در رنکینگ جهانی شرکت داده ‎ایم، برای حضور فرودگاه اصفهان در سه ماهه دوم سال میلادی آینده نیز برنامه ریزی کردیم و بعد از آن شیراز را نیز کاندید می کنیم . این برای ما خیلی مهم است زیرا این دو فرودگاه قطب‎های گردشگری کشور هستند و می‎توانیم از این طریق آنها را بیشتر به جهان بشناسانیم و ارزش‎های آنها را نشان دهیم .




مطالب مرتبط

به گزارش پرتال حمل و نقل ، اولین نشست ممیزی و سنجش سطح خدمات فرودگاهی با حضور سرپرست دفتر برنامه‌ریزی راهبردی و مدیریت عملکرد شرکت فرودگاه‌ها در ...

|

به گزارش پرتال حمل و نقل ، سرپرست دفتر برنامه‌ریزی راهبردی و مدیریت عملکرد شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و مجری طرح سنجش و پایش کیفیت خدمات ...

|

در فرودگاه مشهد طرح‌های مهمی اجرا شد که طرح توسعه فرودگاه از آن جمله است . با بهره‌برداری از طرح توسعه ترمینال داخلی فرودگاه مشهد ۲۰ هزار مترمربع به فضای این ترمینال افزوده شد و گستره آن به ۵۷ هزار مترمربع رسید . این طرح با رویکرد افزایش کیفیت خدمات‌دهی به زائران و مسافران با ...

|

در نوروز ۱۴۰۳ ، کاملاً متفاوت و با حال و هوای شاد به استقبال مسافران و زائران رضوی رفتیم که سبب جلب رضایت یکایک مسافران داخلی و خارجی شد .

|

جدا کردن ورودی و خروجی فرودگاه و افزایش ظرفیت ترمینال‌های آن به افزایش کیفیت خدمات در فرودگاه ها کمک خواهد کرد ، طرح توسعه ترمینال چندی قبل در فرودگاه اهواز و امروز در فرودگاه مشهد بهره برداری شد ، در این راستا افزایش ظرفیت ترمینال‌های فرودگاه‌های دیگر کشور نیز در دست اجرا ...

|

نظرات کاربران