در حال بارگذاری ...
  • تکمیل منطقه یک آزادراه تهران - شمال در فروردین سال آینده

    کار عمده آزادراه از نظر روسازی و عمرانی تا پایان سال به پایان می‌رسد ، اما اینکه بهره‌برداری رسمی چه زمانی باشد ، از نظر ایمنی و با توجه به لزوم نصب تجهیزات ایمنی و موارد تأسیساتی ‌نیازمند بررسی‌های همه‌جانبه است .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل با بیان اینکه روسازی منطقه یک آزادراه تهران - شمال ۵۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد ، گفت : منطقه یک ، در شهرستانک به جاده کندوان متصل شد تا پس از عبور از جاده موجود ، وارد منطقه چهار شود .

    آز‌ادراه تهران - شمال به عنوان طولانی‌ترین پروژه عمرانی کشور از نظر مدت‌زمان اجرا و مشکل‌ترین پروژه از نظر سختی کار به دلیل وجود پل‌ها و تونل‌های فراوان ، خاص‌ترین پروژه عمرانی ایران محسوب می‌شود .

    احداث این آزادراه از حدود ۲۷ سال پیش در برنامه اجرایی قرار گرفت و تا امروز فقط یک منطقه از چهار منطقه آن تکمیل شده است ، ضمن آنکه پیش‌بینی می‌شود منطقه یک آزادراه هم در فروردین ۹۸ ‌تکمیل شود .

    دولت برنامه دارد با تکمیل منطقه یک آزادراه ، آن را به جاده موجود کندوان متصل کند تا بدین ترتیب تهرانی‌ها از طریق بزرگراه همت وارد منطقه کن به عنوان کیلومتر صفر آزادراه تهران - شمال شوند و سپس در منطقه شهرستانک در جاده کندوان وارد جاده موجود شوند و پس از طی مسیر جاده موجود ، از سه راهی دشت‌نظیر وارد قطعه چهار آزادراه تهران - شمال شده و مسیر تا کمربندی نوشهر و کمربندی چالوس - تنکابن ادامه می‌یابد .

    مناطق ۲ و ۳ این آزادراه به دلیل شرایط صعب‌العبور و کوهستانی بودن ، در اولویت بعدی دولت برای اجرا قرار داد کما اینکه بخشی از تونل منطقه دو احداث شده است .

    زیرسازی و احداث ابنیه منطقه یک آزادراه‌ تمام شد

    خیرالله خادمی گفت : در حال حاضر در منطقه یک آزادراه تهران - شمال زیرسازی پروژه و کارهای ابنیه نظیر ساخت پل و تونل‌ها به پایان رسیده است و در مرحله روسازی قرار داریم ، با تکمیل زیرسازی و احداث همه ابنیه‌ها در حال حاضر می‌توان‌ با خودرو کل منطقه یک را پیمود‌ زیرا همه ابنیه‌ها شامل پل و تونل‌‌ ساخته شده است . در منطقه یک دیگر کار سازه‌ای و ابنیه‌ای نظیر ساخت تونل و پل نداریم و فقط فعالیت‌های روسازی و نصب تجهیزات و تأسیسات باقی‌مانده است .

    وی با اشاره به اینکه کار روسازی بتنی در طول مسیر منطقه یک ۵۶ درصد پیشرفت فیزیکی دارد ، بیان کرد : ‌در حال حاضر تعداد چهار دستگاه ادوات و تجهیزات روسازی در طول ۱۶ کیلومتر باقی‌مانده منطقه یک فعال است و به این ترتیب امیدواریم ، اگر شرایط جوی و سرما‌ اجازه دهد ، در اسرع وقت عملیات روسازی نیز به پایان برسد .

    خادمی با بیان اینکه فعالیت‌های تأسیساتی پروژه نیز همزمان در حال اجرا است ، ادامه داد : در حوزه نصب تجهیزات کمی عقب هستیم که این شامل تجهیزات ایمنی داخل تونل‌ها ، نصب روشنایی‌های مسیر و هوشمندسازی مسیر است که برخی از آنها انجام شده است .

    معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد : جت‌‌فن‌هایی داخل تونل‌ها‌ باید به عنوان هواکش نصب شود که امیدواریم نصب آنها به زودی آغاز شود ؛ ‌در کل پروژه منطقه یک ، درصد رشد عملیات تأسیسات‌ رقم بالایی نیست اما باید حتماً این منطقه از نظر ایمنی و تأسیساتی تکمیل شود تا زیر بار عبور ترافیک برود ، یعنی این گونه نیست که ما مسیر را بسازیم و افتتاح کنیم ، اما تجهیزات ایمنی و تأسیساتی آنها به تدریج نصب شود ، زیرا باید حتماً این منطقه از نظر تجهیزات ایمنی کامل باشد ، تا مسیر زیر بار عبور ترافیک برود .

     

     

    آزادراه تهران - شمال

     

    مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور ادامه داد : با اتمام روسازی بتنی و پایان یافتن عملیات تأسیساتی ، منطقه یک آماده افتتاح خواهد شد .

    پیش‌بینی تکمیل منطقه یک تا فروردین ۹۸

    خادمی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم پروژه تا فروردین ۹۸ تکمیل شود ، اضافه کرد : آزادراه تهران - شمال جزو آزادراه‌های پرترافیک ما خصوصاً در تعطیلات و پایان هفته‌ها خواهد بود ، تونل‌های بسیار طولانی دارد که تاکنون در هیچ یک از آزادراه‌ها و جاده‌های کشور چنین تونل‌هایی نداشته‌ایم ، وقتی تونل‌های ۲.۵ و ۵ کیلومتری در مسیر جاده باشد ضرورت دارد ، حتماً موارد ایمنی در آنها رعایت شود و تجهیزات ایمنی آن کامل باشد ، زیرا پیش‌بینی می‌کنیم به هر حال ترافیک این مسیر سنگین باشد و تراکم ترافیکی موجب می‌شود که ترافیک پس بزند ، به همین دلیل باید از نظر ایمنی مسیر و تونل‌ها خصوصاً نصب جت‌فن‌ها پروژه با ۱۰۰ درصد ایمنی کامل و نصب تجهیزات زیر بار عبور ترافیک برود .

    وی با بیان اینکه تعداد زیادی از جت‌فن‌ها خریداری شده و وارد کشور شده است ، افزود : تعدادی از جت‌فن‌ها هم از گمرک ترخیص شده است که با حضور نماینده شرکت سازنده ، تست و نصب می‌شود .

    مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور تأکید کرد : به هر حال کار عمده آزادراه از نظر روسازی و عمرانی تا پایان سال به پایان می‌رسد ، اما اینکه بهره‌برداری رسمی چه زمانی باشد ، از نظر ایمنی و با توجه به لزوم نصب تجهیزات ایمنی و موارد تأسیساتی ‌نیازمند بررسی‌های همه‌جانبه است .

    معاون وزیر راه و شهرسازی پیشرفت فیزیکی کل منطقه یک آزادراه تهران - شمال را ۹۲ درصد اعلام کرد و گفت : در حال حاضر بخش تأسیسات منطقه یک پیشرفت ۲۶ درصدی دارد .

    اتصال منطقه یک آزادراه تهران - شمال به محور کندوان

    وی درباره اتصال منطقه یک به محور موجود کندوان توضیح داد‌ : طبق برنامه‌ریزی انجام شده ، با تکمیل و افتتاح منطقه یک آزادراه تهران - شمال این منطقه به جاده موجود کندوان متصل می‌شود و در ادامه‌ مسیر جاده کندوان هم منطقه چهار آزادراه را داریم و فعلاً تا تکمیل دو منطقه ۲ و ۳ آزادراه تهران - شمال ، از محور موجود کندوان استفاده می‌کنیم .

    مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در پاسخ به این سؤال که چه راهکاری برای کاهش بروز ترافیک در اتصال منطقه یک آزادراه به جاده موجود کرج - چالوس دارید ؟ گفت : برای تلاقی‌ منطقه یک آزادراه با جاده چالوس که در منطقه شهرستانک است ، احداث رمپ و لوپ پیش‌بینی و اجرا شد ؛ برای ورود از منطقه یک به جاده موجود و از جاده موجود به منطقه یک ، رمپ و لوپ‌های استاندارد ، پل ، تونل دسترسی و تقاطع غیرهمسطح‌ احداث شد .

    خادمی ادامه داد : قطعاً ظرفیت ترافیکی آزادراه با ظرفیت جاده دو خطه متفاوت است و قطعاً در ایام پیک با پس‌زدگی ترافیک مواجه می‌شویم بنابراین باید تمهیدات خاص ترافیکی در روزهای پرتردد برای عبور از محدوده داشته باشیم ، اما پیش‌بینی می‌کنیم در روزهای عادی هیچ گونه پس‌زدگی ترافیک رخ ندهد .

     

     

    آزادراه تهران - شمال

     

    کاهش ۶۲ کیلومتری مسیر با تکمیل منطقه یک آزادراه تهران - شمال

    وی اظهار داشت : با تکمیل منطقه یک آزادراه تهران - شمال ، ۶۲ کیلومتر از مسیر موجود تهران تا شمال (نسبت به محور تهران - کرج - چالوس) کاهش می‌یابد ضمن آنکه تکمیل این مسیر به ارتقاء ایمنی سیر و کاهش مصرف سوخت می‌انجامد . آزادراه ۱۲۱ کیلومتری تهران - شمال موجب کاهش ۶۷ کیلومتری طول مسیر موجود بین تهران تا شمال می‌شود که ۶۲ کیلومتر از کوتاه شدن مسیر ، توسط منطقه یک محقق می‌شود .

    خادمی افزود : با تکمیل منطقه یک ، ‌گلوگاه‌های ترافیکی که موجب توقف خودروها در ایام پیک می‌شود که شامل ترافیک بین تهران تا کرج ، ترافیک ورودی به محور کرج - چالوس و ترافیک محور قدیم است ، همه حذف می‌شود . بدین ترتیب مسیر مسافران شمال از مسافران کرج جدا می‌شوند و شاهد بروز کمتر ترافیک در آزادراه تهران - کرج خصوصاً در ایام تعطیلات خواهیم بود ، ضمن آنکه همان گونه که گفته شد منطقه یک آزادراه تهران - شمال ۶۲ کیلومتر مسیر را نسبت به مسیر تهران - کرج - محور کندوان کاهش می‌دهد . مؤثرترین قطعه‌ای که در آزادراه تهران - شمال باید ساخته می‌شد همین قطعه یک بود که به این ترتیب تأثیر خود را در ترافیک تهران - شمال خواهد گذاشت .

    ساخت پل و تونل در کیلومتر پایانی منطقه چهار در راستای ممانعت از پس‌زدگی ترافیک

    خادمی همچنین درباره کیلومتر پایانی آزادراه تهران - شمال در منطقه چهار و اتصال بعدی مسیر توضیح داد : ‌در راستای آنکه ‌پس از خروج خودروها از منطقه چهار آزادراه تهران - شمال دچار ترافیک نشویم و ترافیک آزادراه‌ مستقیم وارد نوشهر و چالوس نشود و گلوگاه ترافیکی رخ ندهد ، ضرورت دارد تفکیک ترافیکی رخ دهد ، بنابراین در چند سال گذشته از محل ردیف اعتباری که در آنجا داشتیم (غیر از اعتبار آزادراه) یک پل و یک تونل از چالوس به سمت نوشهر احداث کردیم ، تونل مذکور به صورت سه خطه و با دهانه بزرگ است که مشکل ترافیکی ایجاد نمی‌کند، همچنین رمپ و لوپ‌هایی در پایان منطقه چهار‌ ایجاد شده است تا ترافیکی که به سمت شرق می‌رود از طریق این پل و تونل ، وارد کنارگذر نوشهر‌ شود و به این ترتیب ترافیک کاهش ‌یابد همچنین به سمت غرب نیز ترافیک توزیع می‌شود .

    وی درباره تعریض محور موجود کرج - چالوس نیز اظهار داشت : این کار توسط ادارات کل راه و شهرسازی استان‌های مازندران و البرز در حال انجام است که در مقاطعی که امکان تعریض وجود داشته باشد جاده به صورت مقطعی چهار بانده می‌شود .

    در ۳۲ کیلومتر مسیر منطقه یک ، ۳۲ کیلومتر تونل شامل ۱۶ کیلومتر در مسیر رفت و ۱۶ کیلومتر در مسیر برگشت‌ و ۳.۱ کیلومتر پل بزرگ درّه‌ای احداث شد و مابقی هم دیوار حائل است ؛ منطقه یک‌ از تقاطع بزرگراه آزادگان و بزرگراه شهید همت در تهران شروع می‌شود و با عبور از مناطق کن ، سولقان ، امام‌زاده عقیل ، تونل تالون و دره لانیز ، به سه راهی شهرستانک می‌رسد .

    منطقه دوم آزادراه تهران ـ‌ شمال از شهرستانک تا پل زغال‌ دارای بزرگترین تونل جاده‌ای کشور به طول ۶ کیلومتر است ، این منطقه به طول ۲۲ کیلومتر حدود ۲۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و طبق گفته مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در مصاحبه‌های قبلی ، پیش‌بینی می‌شود منطقه دو تا سال ۱۴۰۰ ‌‌به پایان برسد .

    منطقه سوم آزادراه به طول ۲۷ کیلومتر‌ جزو سخت‌ترین قسمت‌های پروژه است و اجرای آن هزینه بسیار سنگینی دارد ، پیش‌بینی می‌شود قسمت اعظم پروژه فقط ابینه شامل پل و تونل باشد‌ ، همچنین لازم است لازم است ۱۰ کیلومتر جاد‌ه در محدوده هزارچم ساخته شود که مشکل‌ترین قسمت پروژه است .

    منطقه چهارم آزادراه ‌در دولت دهم به پایان رسید و زیر بار ترافیک رفت ؛‌ البته برخی نواقص این قطعه در دولت یازدهم تکمیل شد ، این منطقه به شدت پتانسیل ریزشی داشت که رفع‌‌ و ریزش‌ها با نصب گالری کنترل شد‌‌ .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، بازدید از محور لار - بستک و لار - بندرعباس با حضور غلامرضا سقندلی مشاور اجرایی معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل ...

    |

    این پروژه بعد از سال‌ها با پیشرفت ۷۰ درصد تحویل دولت سیزدهم شد و پس از آن از مهرماه سال گذشته با توجه به مطالبات پیمانکاران و مشاورین و توقف اجرای پروژه ، ۱۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار به این طرح در سفر سال گذشته ریاست محترم جمهوری به استان کردستان تخصیص یافت .

    |

    تلاش می‌کنیم تعداد بیشتری از مراکز بار را به شبکه ریلی متصل کنیم . در هیچ کجای ۱۵۱ کیلومتر مسیر ریلی همدان _ سنندج اراضی ملی وجود نداشت و این مسیر دارای ۷۵ دستگاه پل و تقاطع است .

    |

    آزادراه مشهد - چناران به طول ۵۰ کیلومتر با هدف ساماندهی ترافیک حدفاصل مشهد تا چناران و در ادامه تا قوچان طراحی شده است و بهره برداری از آن موجب عبور و مرور ایمن و سریع تر بیش از ۱۰۰ هزار وسیله نقلیه عبوری در روز از این مسیر می شود .

    |

    خوشبختانه در حال حاضر مانعی در طراحی ، نظارت و اجرای پروژه های راهسازی وجود ندارد و در صورت تامین اعتبار مورد نیاز ، قابلیت اجرای سالانه حداقل حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه وجود دارد .

    |

    نظرات کاربران