در حال بارگذاری ...

صنعت هوانوردی یکی از مهم‌ترین قطب‌های علم و فناوری

ما نباید اجازه دهیم که به راحتی گران‌ترین نیروی انسانی ما که خلبان‌های ما هستند ، به دلایل گوناگون ترجیح دهند که در جای دیگر خدمت کنند . نباید اجازه دهیم نیروهای تحصیل‌کرده ما که ثروت مهم کشور هستند ، در کشور دیگر به فکر شغل باشند . بنابراین باید برنامه‌ریزی کنیم . باید خط مشی تعیین کننده داشته باشیم و با چشم‌اندازی ۱۰ ساله تلاش کنیم .

به گزارش پرتال حمل و نقل ، وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه هوانوردی اوج توسعه یافتگی و بلوغ بشر است و مسیر توسعه از گسترش این صنعت می‌گذرد ، گفت : باید از خروج نیروی انسانی کشور در هوانوردی ، مانند خلبانان و متخصصان جلوگیری کنیم .

محمد اسلامی در مراسم تجلیل و تکریم نخبگان و متخصصان صنعت هوانوردی که به مناسبت روز جهانی هواپیمایی کشوری برگزار شد ، ضمن اعلام خوشحالی از حضور در جمع پیشکسوتان صنعت هوانوردی کشور و تبریک این روز گفت : هوانوردی اوج توسعه یافتگی و بلوغ بشر است . ما ایرانیان که مهد علم و تمدن بودیم ، باید با یادآوری و قدرشناسی از گذشته پر افتخار خود ، یک آینده پر افتخار را برای کشور هدف‌گذاری کنیم . ما نمی‌توانیم بدون یک هدف‌گذاری پر افتخار برای هوانوردی ، مدعی حفظ میراث گذشتگان ، میل به توسعه یافتگی و پیشرفت و به یادگار گذاشتن اثری برای نسل‌های آینده باشیم . ما نیاز داریم که از آینده صنعت هوانوردی تصویر سازی کنیم و برای رسیدن به آن با اراده‌ای مستحکم حرکت کنیم . شان ملت ما نیست که در سطح نامناسبی در هرم مشاغل هوانوردی باقی بمانند . حضور در این هرم ، از قائده تا راس ، یعنی از  از اپراتوری تا سطح خلق فناوری‌ها و سامانه‌های پیشرفته شان ملت ما است و ما باید به این سمت حرکت کنیم .

اسلامی با اشاره به مزاحمت‌هایی که برای ملت ایران در راه توسعه فناوری ، به خصوص در صنعت هوانوردی ایجاد می‌شود ، گفت : ایجاد فرصت برای ایجاد فناوری‌های پیشرفته و با ارزش افزوده بالا موجب می‌شود که ایران بخشی از پتانسیل‌های پیشرفت کشورهایی مانند آمریکا را به خود تخصیص دهد . بنابراین باید ظرفیت‌های مغزها و نیروهای ارزشمند خود را به کار بگیریم و فرصت را به سادگی در اختیار رقبا قرار ندهیم . ایران از دهه ۷۰ در کشور برای توسعه صنعت هوانوردی برنامه‌ریزی کرده و این مهم در قانون‌های برنامه نیز دیده شده است . اما چون در این امر اتحاد و یکپارچگی وجود نداشت یا به دلایل گوناگون نسبت به این هدف اهتمام نشان داده نشد ، به رقم انکه اقداماتی نیز انجام شد ، در این زمینه عقب‌ماندگی وجود دارد .

هدف آمریکا جلوگیری از پیشرفت ایران است

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ایران امروز در مقطعی تاریخی قرار دارد ، گفت : صرف نظر از هرگونه برداشت و تحلیلی که هر شخص می‌تواند داشته باشد ، مشخص است که موانع گوناگونی که آمریکایی‌ها بر سر راه ایران ایجاد می‌کنند ، به این دلیل است که ما در هیچ یک از مسیرهای پیشرفت ، موفقیت نداشته باشیم . پیشگیری از جریان موفقیت و رسیدن به نتایجی که این کشور را به سمت توسعه می‌برد ، برای آمریکا یک هدف مهم و مقدس است که برای آن برنامه‌ریزی کرده‌ است . حتی در کشورهایی که دارای حق وتو هستند هم ، هنگامی که مستقلا یک شخص حقیقی یا حقوقی بخواهد با ایران معامله‌ای انجام دهد ، آمریکا در آن مداخله می‌کند .

 

 

اسلامی با اشاره به اینکه این اتفاق از بعد سیاسی و دیپلماسی به معنای مداخله مستقیم در امور یک کشور است ، گفت : این اقدام فراتر از آن است که سفارتخانه‌ها در سیاست گذاری و برنامه‌ریزی کشور مداخله کنند . این اقدام مداخله مستقیم در امور اجرایی و مدیریتی یک کشور است . امروز ما با یک چنین پدیده‌ای مواجه هستیم . وقتی به ماهیت امر می‌نگیریم ، متوجه می‌شویم این اقدامات ، همانطور که به صراحت نیز اعلام می‌شود ، به این دلیل است که کشوری که از نظام سلطه تبعیت نمی‌کند ، حق پیشرفت ندارد . نه تنها حق پیشرفت ندارد ، حق حیات نیز نداد . به همین دلیل تمام مسیرها را می‌بندند .

این عضو کابینه دوازدهم افزود : اینکه اعلام می‌کنند ، آمریکا دروغ می‌گوید و دارو هم تحریم است ، به این معنا است که انسانیت و تامین امنیت برای این کشور مهم نیست . وقتی آمریکا در سیستم‌های ناوبری مداخله می‌کند ، یعنی به ایمنی فکر نمی‌کند و برای سایر جوامع ارزشی قائل نیست . این تکلیف ما را به لحاظ ملی و اعتقادی روشن می‌کند که ما باید بیش از گذشته به خود متکی باشیم و برای آنکه پیشرفت کنیم ، از داشته‌های خود استفاده بیشتری کنیم و از این موانع و گذرگاه تنگی که منظور متوقف کردن بر سر راه ما قرار داده شده ، عبور کنیم .

کشور نیازمند توسعه مسیرهای هوایی است

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه روزی نیست که با رییس سازمان هواپیمایی کشوری مکاتبه و تماس نداشته باشد ، گفت : امروز نیاز به استفاده از صنعت هوانوردی روزافزون است . همین امروز اعتراضی مبنی بر نبود پرواز از سوی چند استان در هیات دولت مطرح شد . در این موارد برای ما که مسئول هستیم ، هیچ پاسخی به غیر از آنکه مثبت باشد و ظرفیتی را در اختیار مردم قرار دهد ، پذیرفته نیست . بنابراین باید نگاه‌ها را متفاوت کنیم و شیوه‌هایی که مطمئنیم جواب نمی‌دهد و جواب نداده است را کنار بگذاریم . با شیوه‌های جدید وفق مقررات کار کنیم ، به نحوی که هم خدمات مناسب در اختیار مردم قرار بگیرد و هم ما بتوانیم با استفاده از همه ظرفیت‌ها ، مسیر توسعه را دنبال کنیم .

اسلامی با بیان اینکه هوانوردی یکی از مهم‌ترین قطب‌های علم و فناوری است ، گفت : فارغ‌التحصیلان ما با هزینه‌های این کشور تربیت نمی‌شوند که برای دیگران کار کنند . آن‌ها به شغل نیاز دارند . نیروهای متخصصی که در مقاطع گوناگون ، به ویزه کارشناسی و ارشد فراوانند که تحصیلات دارند ، اما شغلی برای آن‌ها وجود ندارد . اگر ما و شرکتهای ما تقاضا مطرح نکنیم و از ظرفیت‌ها استفاده نشود ، این جوانان کجا باید مشغول شوند ؟ ظرفیت‌های علمی و پژوهشی دانشگاه‌ها کجا باید به کار گرفته شود ؟ اینها جزو مواردی است که باید به آن بپردازیم .

این عضو کابینه تدبیر و امید افزود : حداقل ۵ سال است که آقای شفتی در شورای عالی هواپیمایی کشوری ، این مساله را مطرح می‌کنند که باید یک خط مشی توسعه هوانوردی در کشور تصویب شود . باید سندی را در مقابل خود قرار دهیم که مشخص کند هوانوردی کشور قرار است به کجا برسد ؟ الزامات و ملزومات نیز شناسایی کرده و به سمت توسعه حرکت کنیم. ما نیاز داریم که این سمت حرکت کنیم چراکه در این صنعت سرمایه داریم و مهم‌ترین سرمایه ما ، سرمایه انسانی است .

 

 

باید از خروج سرمایه انسانی هوانوردی جلوگیری کنیم

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت سرمایه انسانی در امر هوانوردی گفت : ما نباید اجازه دهیم که به راحتی گران‌ترین نیروی انسانی ما که خلبان‌های ما هستند ، به دلایل گوناگون ترجیح دهند که در جای دیگر خدمت کنند . نباید اجازه دهیم نیروهای تحصیل‌کرده ما که ثروت مهم کشور هستند ، در کشور دیگر به فکر شغل باشند . بنابراین باید برنامه‌ریزی کنیم . باید خط مشی تعیین کننده داشته باشیم و با چشم‌اندازی ۱۰ ساله تلاش کنیم .

اسلامی ضمن تقدیر از پیشکسوتان که دستاوردهای فعلی صنعت مدیون تلاش‌های آنان است ، گفت : کسانی که امروز تجلیل شدند در توسعه صنعت هوانوردی کشور نقش داشتند و کسانی که از این پس ادامه‌دهنده مسیر توسعه این صنعت هستند نیز نقشی بسیار مهم و ارزنده دارند .

ضرورت ایجاد تغییر و تحول در ایران ایر

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ایران‌ایر هواپیمایی حامل پرچم ایران است ، گفت : برای اینکه این شرکت بتواند با افتخار به حیات خود ادامه دهد ، همه باید کمک کنیم که از بحران‌های امروز خارج شود . جابجایی نفرات مهم نیست . بینش ، نگرش و رفتار سازمانی و مدیریت است که به آحاد نیروی سازمانی ما ربوط می‌شود .

وی ادامه داد : باید کمک کنیم که این شرکت به عملکردی اعلا برسد . نمی‌شود شرکتی که حامل پرچم کشور است ، عملکرد اعلا نداشته باشد . وظیفه همه است که کمک کنند که با اصلاح ساختار و اصلاح وضعیت حقوقی به لحاظ مقرراتی و ایجاد ظرفیت ، ایران‌ایر به تناسب برسد و خدمات‌رسانی خود را در مسیرهای گوناگون داخلی و خارجی گسترش دهد . نباید اجازه دهیم که به بهانه تحریم ، به حقوق و منافع ما ضربه بزنند . باید بتوانیم تراز هوانوردی جمهوری اسلامی را در همه بخش‌ها ، یعنی هم بخش‌هایی که مربوط به حوزه طراحی و ساخت است ، هم بخش تعمیرات و نگهداری و هم حوزه عملیات و بهره‌برداری وصنایع پشتیبان و خدمات فرودگاهی ارتقا دهیم .




مطالب مرتبط

این یک فرصت استثنایی است که در اختیار بخش حمل‌ونقل عمومی برون شهری قرار گرفته که برای بهره‌مندی این بخش از فرصت پیش رو موانع از سوی وزیر راه و شهرسازی برطرف شده است و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نهایت همکاری را به عمل می‌آورد .

|

توافقات انجام شده در نشست‌های کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و پاکستان طی یک سال گذشته ، منجر به افزایش دادوستد دو کشور شده ؛ به گونه‌ای که کشور پاکستان با سهم ۴.۲ درصدی از کل صادرات کشور ، جایگاه ششم مقاصد صادراتی ایران را به خود اختصاص داده و این در حالی است که در ...

|

تسهیل تردد جاده‌ای و توسعه زیرساخت‌ها در دو طرف مورد بحث قرار گرفت و مطرح شد که هم توسعه پارکینگ‌ها و هم مناسب‌سازی معابر تردد باید مورد توجه قرار گیرد . مشکلات برخی رانندگان ایرانی در خصوص لزوم اخذ ویزا و اجازه ورود تنها تا ۵۰ کیلومتر به کشور پاکستان از جمله دغدغه‌هایی بود ...

|

توسعه پایانه‌های مرزی میان دو کشور از لحاظ ساختاری و حمل مستقیم بار ، از موضوعاتی بود که میان مقامات دو کشور مطرح شد . برقراری پرواز مستقیم میان تهران و اسلام آباد و افزایش پروازها میان تهران - لاهور یا مشهد - لاهور از دیگر موضوعات همکاری ایران و پاکستان بود .

|

پیگیری توسعه ناوگان ، کنترل سرعت و رفتارهای شبکه حمل‌ونقل عمومی کشور با استفاده از سامانه‌های هوشمند مثل سامانه سپهتن که باید در آینده توسعه بیشتری یابد ، به صورت توامان می‌تواند به سفر ایمن در جاده‌ها منجر شود .

|

نظرات کاربران