صنعت هوانوردی یکی از مهمترین قطبهای علم و فناوری
ما نباید اجازه دهیم که به راحتی گرانترین نیروی انسانی ما که خلبانهای ما هستند ، به دلایل گوناگون ترجیح دهند که در جای دیگر خدمت کنند . نباید اجازه دهیم نیروهای تحصیلکرده ما که ثروت مهم کشور هستند ، در کشور دیگر به فکر شغل باشند . بنابراین باید برنامهریزی کنیم . باید خط مشی تعیین کننده داشته باشیم و با چشماندازی ۱۰ ساله تلاش کنیم .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه هوانوردی اوج توسعه یافتگی و بلوغ بشر است و مسیر توسعه از گسترش این صنعت میگذرد ، گفت : باید از خروج نیروی انسانی کشور در هوانوردی ، مانند خلبانان و متخصصان جلوگیری کنیم .
محمد اسلامی در مراسم تجلیل و تکریم نخبگان و متخصصان صنعت هوانوردی که به مناسبت روز جهانی هواپیمایی کشوری برگزار شد ، ضمن اعلام خوشحالی از حضور در جمع پیشکسوتان صنعت هوانوردی کشور و تبریک این روز گفت : هوانوردی اوج توسعه یافتگی و بلوغ بشر است . ما ایرانیان که مهد علم و تمدن بودیم ، باید با یادآوری و قدرشناسی از گذشته پر افتخار خود ، یک آینده پر افتخار را برای کشور هدفگذاری کنیم . ما نمیتوانیم بدون یک هدفگذاری پر افتخار برای هوانوردی ، مدعی حفظ میراث گذشتگان ، میل به توسعه یافتگی و پیشرفت و به یادگار گذاشتن اثری برای نسلهای آینده باشیم . ما نیاز داریم که از آینده صنعت هوانوردی تصویر سازی کنیم و برای رسیدن به آن با ارادهای مستحکم حرکت کنیم . شان ملت ما نیست که در سطح نامناسبی در هرم مشاغل هوانوردی باقی بمانند . حضور در این هرم ، از قائده تا راس ، یعنی از از اپراتوری تا سطح خلق فناوریها و سامانههای پیشرفته شان ملت ما است و ما باید به این سمت حرکت کنیم .
اسلامی با اشاره به مزاحمتهایی که برای ملت ایران در راه توسعه فناوری ، به خصوص در صنعت هوانوردی ایجاد میشود ، گفت : ایجاد فرصت برای ایجاد فناوریهای پیشرفته و با ارزش افزوده بالا موجب میشود که ایران بخشی از پتانسیلهای پیشرفت کشورهایی مانند آمریکا را به خود تخصیص دهد . بنابراین باید ظرفیتهای مغزها و نیروهای ارزشمند خود را به کار بگیریم و فرصت را به سادگی در اختیار رقبا قرار ندهیم . ایران از دهه ۷۰ در کشور برای توسعه صنعت هوانوردی برنامهریزی کرده و این مهم در قانونهای برنامه نیز دیده شده است . اما چون در این امر اتحاد و یکپارچگی وجود نداشت یا به دلایل گوناگون نسبت به این هدف اهتمام نشان داده نشد ، به رقم انکه اقداماتی نیز انجام شد ، در این زمینه عقبماندگی وجود دارد .
هدف آمریکا جلوگیری از پیشرفت ایران است
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ایران امروز در مقطعی تاریخی قرار دارد ، گفت : صرف نظر از هرگونه برداشت و تحلیلی که هر شخص میتواند داشته باشد ، مشخص است که موانع گوناگونی که آمریکاییها بر سر راه ایران ایجاد میکنند ، به این دلیل است که ما در هیچ یک از مسیرهای پیشرفت ، موفقیت نداشته باشیم . پیشگیری از جریان موفقیت و رسیدن به نتایجی که این کشور را به سمت توسعه میبرد ، برای آمریکا یک هدف مهم و مقدس است که برای آن برنامهریزی کرده است . حتی در کشورهایی که دارای حق وتو هستند هم ، هنگامی که مستقلا یک شخص حقیقی یا حقوقی بخواهد با ایران معاملهای انجام دهد ، آمریکا در آن مداخله میکند .
اسلامی با اشاره به اینکه این اتفاق از بعد سیاسی و دیپلماسی به معنای مداخله مستقیم در امور یک کشور است ، گفت : این اقدام فراتر از آن است که سفارتخانهها در سیاست گذاری و برنامهریزی کشور مداخله کنند . این اقدام مداخله مستقیم در امور اجرایی و مدیریتی یک کشور است . امروز ما با یک چنین پدیدهای مواجه هستیم . وقتی به ماهیت امر مینگیریم ، متوجه میشویم این اقدامات ، همانطور که به صراحت نیز اعلام میشود ، به این دلیل است که کشوری که از نظام سلطه تبعیت نمیکند ، حق پیشرفت ندارد . نه تنها حق پیشرفت ندارد ، حق حیات نیز نداد . به همین دلیل تمام مسیرها را میبندند .
این عضو کابینه دوازدهم افزود : اینکه اعلام میکنند ، آمریکا دروغ میگوید و دارو هم تحریم است ، به این معنا است که انسانیت و تامین امنیت برای این کشور مهم نیست . وقتی آمریکا در سیستمهای ناوبری مداخله میکند ، یعنی به ایمنی فکر نمیکند و برای سایر جوامع ارزشی قائل نیست . این تکلیف ما را به لحاظ ملی و اعتقادی روشن میکند که ما باید بیش از گذشته به خود متکی باشیم و برای آنکه پیشرفت کنیم ، از داشتههای خود استفاده بیشتری کنیم و از این موانع و گذرگاه تنگی که منظور متوقف کردن بر سر راه ما قرار داده شده ، عبور کنیم .
کشور نیازمند توسعه مسیرهای هوایی است
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه روزی نیست که با رییس سازمان هواپیمایی کشوری مکاتبه و تماس نداشته باشد ، گفت : امروز نیاز به استفاده از صنعت هوانوردی روزافزون است . همین امروز اعتراضی مبنی بر نبود پرواز از سوی چند استان در هیات دولت مطرح شد . در این موارد برای ما که مسئول هستیم ، هیچ پاسخی به غیر از آنکه مثبت باشد و ظرفیتی را در اختیار مردم قرار دهد ، پذیرفته نیست . بنابراین باید نگاهها را متفاوت کنیم و شیوههایی که مطمئنیم جواب نمیدهد و جواب نداده است را کنار بگذاریم . با شیوههای جدید وفق مقررات کار کنیم ، به نحوی که هم خدمات مناسب در اختیار مردم قرار بگیرد و هم ما بتوانیم با استفاده از همه ظرفیتها ، مسیر توسعه را دنبال کنیم .
اسلامی با بیان اینکه هوانوردی یکی از مهمترین قطبهای علم و فناوری است ، گفت : فارغالتحصیلان ما با هزینههای این کشور تربیت نمیشوند که برای دیگران کار کنند . آنها به شغل نیاز دارند . نیروهای متخصصی که در مقاطع گوناگون ، به ویزه کارشناسی و ارشد فراوانند که تحصیلات دارند ، اما شغلی برای آنها وجود ندارد . اگر ما و شرکتهای ما تقاضا مطرح نکنیم و از ظرفیتها استفاده نشود ، این جوانان کجا باید مشغول شوند ؟ ظرفیتهای علمی و پژوهشی دانشگاهها کجا باید به کار گرفته شود ؟ اینها جزو مواردی است که باید به آن بپردازیم .
این عضو کابینه تدبیر و امید افزود : حداقل ۵ سال است که آقای شفتی در شورای عالی هواپیمایی کشوری ، این مساله را مطرح میکنند که باید یک خط مشی توسعه هوانوردی در کشور تصویب شود . باید سندی را در مقابل خود قرار دهیم که مشخص کند هوانوردی کشور قرار است به کجا برسد ؟ الزامات و ملزومات نیز شناسایی کرده و به سمت توسعه حرکت کنیم. ما نیاز داریم که این سمت حرکت کنیم چراکه در این صنعت سرمایه داریم و مهمترین سرمایه ما ، سرمایه انسانی است .
باید از خروج سرمایه انسانی هوانوردی جلوگیری کنیم
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت سرمایه انسانی در امر هوانوردی گفت : ما نباید اجازه دهیم که به راحتی گرانترین نیروی انسانی ما که خلبانهای ما هستند ، به دلایل گوناگون ترجیح دهند که در جای دیگر خدمت کنند . نباید اجازه دهیم نیروهای تحصیلکرده ما که ثروت مهم کشور هستند ، در کشور دیگر به فکر شغل باشند . بنابراین باید برنامهریزی کنیم . باید خط مشی تعیین کننده داشته باشیم و با چشماندازی ۱۰ ساله تلاش کنیم .
اسلامی ضمن تقدیر از پیشکسوتان که دستاوردهای فعلی صنعت مدیون تلاشهای آنان است ، گفت : کسانی که امروز تجلیل شدند در توسعه صنعت هوانوردی کشور نقش داشتند و کسانی که از این پس ادامهدهنده مسیر توسعه این صنعت هستند نیز نقشی بسیار مهم و ارزنده دارند .
ضرورت ایجاد تغییر و تحول در ایران ایر
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ایرانایر هواپیمایی حامل پرچم ایران است ، گفت : برای اینکه این شرکت بتواند با افتخار به حیات خود ادامه دهد ، همه باید کمک کنیم که از بحرانهای امروز خارج شود . جابجایی نفرات مهم نیست . بینش ، نگرش و رفتار سازمانی و مدیریت است که به آحاد نیروی سازمانی ما ربوط میشود .
وی ادامه داد : باید کمک کنیم که این شرکت به عملکردی اعلا برسد . نمیشود شرکتی که حامل پرچم کشور است ، عملکرد اعلا نداشته باشد . وظیفه همه است که کمک کنند که با اصلاح ساختار و اصلاح وضعیت حقوقی به لحاظ مقرراتی و ایجاد ظرفیت ، ایرانایر به تناسب برسد و خدماترسانی خود را در مسیرهای گوناگون داخلی و خارجی گسترش دهد . نباید اجازه دهیم که به بهانه تحریم ، به حقوق و منافع ما ضربه بزنند . باید بتوانیم تراز هوانوردی جمهوری اسلامی را در همه بخشها ، یعنی هم بخشهایی که مربوط به حوزه طراحی و ساخت است ، هم بخش تعمیرات و نگهداری و هم حوزه عملیات و بهرهبرداری وصنایع پشتیبان و خدمات فرودگاهی ارتقا دهیم .