در حال بارگذاری ...
  • استفاده حداکثری از ظرفیت های بخش خصوصی در اولویت‌ برنامه های معاونت حمل و نقل

    تجربیات حاصل از چند دهه گذشته بر این نکته استوار است که بهترین اقدام به جای کمک کردن و آموزش دادن به بخش خصوصی ، تقسیم صحیح قدرت است تا بتوانند جایگاه خود را پیدا کرده و نقش خود را به عنوان بازیگر اصلی این عرصه به درستی ایفا کند .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در نهمین نشست کارگروه لجستیک بر لزوم تحول نگرش های حمل و نقل در قبال پروژه های سرزمینی و فرا سرزمینی تاکید کرد و گفت : استفاده حداکثری از توان بخش خصوصی در اولویت معاونت حمل و نقل قرار می‌گیرد و از طرفی در راستای افزایش سهم ایران در بازار کریدورهای بین المللی و حمل بار در منطقه تلاش خواهد شد .

    نهمین نشست کارگروه لجستیک در سالن همایش‌های وزارت راه و شهرسازی با حضور شهرام آدم نژاد معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی ، جمعی از اعضا و نمایندگان دستگاه های دولتی و تشکل‌ها در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد .

    آدم نژاد در ابتدای این مراسم ضمن تقدیر و تشکر از زحمات مهرداد تقی زاده معاون سابق حمل‌ونقل به خاطر اقدامات در حوزه لجستیک اظهار داشت : در حوزه بحران‌ ، نظام موبیلیتی و برخی دیگر از بخش‌های حمل‌ونقل از هم گسیختگی وجود دارد و به همین خاطر حمل‌ونقل به شدت نیازمند همگرایی و اتحاد است .

    وی با بیان اینکه در میان مدهای مختلف حمل‌ونقل ، همبستگی و یکپارچگی در پروژه میان بخش زیرساخت و بهره‌برداری به سختی ملاحظه می‌شود گفت : استفاده حداکثری از ظرفیت های بخش غیر دولتی یکی از اولویت‌های دوره جدید است . تجربیات حاصل از چند دهه گذشته بر این نکته استوار است که بهترین اقدام به جای کمک کردن و آموزش دادن به بخش خصوصی ، تقسیم صحیح قدرت است تا بتوانند جایگاه خود را پیدا کرده و نقش خود را به عنوان بازیگر اصلی این عرصه به درستی ایفا کند . امیدوارم همکاری و تعامل مطلوبی با بخش خصوصی ایجاد شود و بنده و همکاران در این مسیر در کنار ایشان قرار خواهیم گرفت .

    وی در ادامه با اشاره به چالش‌های بخش لجستیک اظهار داشت : اگرچه بخش خصوصی طی سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است و گروه‌های مختلف دانشگاهی تحقیقاتی در این زمینه ارائه کرده اند ، اما در حوزه عملکردی اقدام مهمی صورت نگرفته است .

    معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی علت اصلی عدم موفقیت در حوزه لجستیک را صورت نگرفتن کار به دست بازیگران اصلی آن دانست و گفت : زمانی که مدیریت انبارها در شهری مانند تهران  مطرح بود تمام ذی نفعان به غیر از صاحبان انبار تهران حضور داشتند و باید توجه داشت که بدون بازیگران اصلی ، معمولا خروجی  قوی و عملکردی در بحث توسعه به بار نمی نشیند .

    آدم نژاد با بیان اینکه لجستیک برای کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل شکل می گیرد ، تصریح کرد : اگر بازیگران اصلی لجستیک حضور نداشته نباشند امکان کاهش هزینه نیز وجود ندارد .

    وی در ادامه اقدامات انجام شده در خصوص سند آمایش مراکز لجستیک را گامی مثبت ارزیابی کرد و گفت : به طور حتم این اقدام ادامه می‌یابد و تلاش می‌کنم با حضور مستقیم در روند اجرای این سند بدان سرعت بخشم .

     

     

    معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به فلسفه توسعه لجستیک در کشورهای توسعه یافته اظهار داشت : لجستیک از سه منظر کاهش هزینه ، پاسخگویی و مشتری مداری ، سرعت و چابکی مورد توجه قرار دارد . اما توجه همزمان به هر سه مورد موجب پیشرفت چشم‌گیر و توسعه آن می‌شود . حمل زائد علاوه بر ایجاد مشکلاتی در حمل‌ونقل کشور ، بر قیمت تمام شده کالا نیز تاثیر می‌گذارد .

    معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پروژه‌های فرا سرزمینی اظهار داشت : پروژه‌هایی مانند «جاده ابریشم جدید» از اهمیت بالایی برخوردار است به طوری که طی ۲۰ سال آینده حمل‌ونقل جهان تحت تاثیر این کریدور ترانزیتی قرار خواهد گرفت .

    وی در خصوص این پروژه یادآور شد : طی ۷ سال گذشته بالغ بر ۱۴۰۰ میلیارد دلار از سوی چین و شرکا در پروژه راه‌ابریشم جدید سرمایه گذاری صورت گرفته است. لذا اگر نتوانیم هاب‌های مناسب و هوشمند در داخل کشور ایجاد کنیم نمی‌توانیم سهم قابل توجهی از بازار این کریدور ترانزیتی را به خود اختصاص دهیم .

    آدم نژاد با اشاره به سرمایه  در گردش ۵۰۰ میلیارد دلاری در حمل‌ونقل بار منطقه خاورمیانه تاکید کرد : باید نه تنها جلوی کاهش  سهم ایران گرفته شود بلکه تلاش کنیم سهم ایران افزایش یابد .

    معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ۵ استراتژی حمل‌ونقل کشور گفت: هوشمند سازی و مدل‌سازی شبکه و زیرساخت‌ها دو ویژگی ضروری شامل «داده کاوی» برای تصمیم‌گیری و آینده نگری کشور است. به طوری که بی توجهی به آن تفاضا در حوزه زیرساخت و شبکه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

    آدم نژاد از اجرای پروژه یکپارچه‌سازی فرایندها و سیستم‌های اطلاعاتی فرامدی حمل‌ونقل کشور با همکاری تشکل‌های صنفی طی دو ماه آینده خبر داد و گفت : اقدامات خوبی از سوی تشکل‌های صنفی حمل‌ونقل در  خصوص یکپارچه سازی فرایندها و سیستم‌های اطلاعاتی و استاندارد‌های انجام شده است و سعی ما در  تسهیل فرایند‌ها و کاهش تعداد اسناد حمل‌ برای فورواردها است . وی بر تسهیل فرایند اخذ مجوزها و ضمانت اجرایی آنها نزد سایر دستگاه های حاکمیتی دخیل در بخش حمل و نقل تاکید کرد .

    معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ابزارهای نوین حمل ونقل ترکیبی در زمینه زیرساخت و تجهیزات و مجموعه مطالعات بیان داشت : اگرچه تاکنون نقطه‌ای همچون پایانه های ترکیبی برای اتصال مدهای مختلف ، صاحبان کالا و بازرگانی در کشور وجود ندارد اما در خصوص مکانیابی و پهنه بندی مراکز لجستیک نقطه گذاری خوبی شده  وامیدوارم دستخوش تصمیمات غیر کار شناسی قرار نگیرد . با بهره برداری صحیح و اصولی از پایانه‌های ترکیبی شاهد افزایش سرعت حمل، کاهش هزینه و  رضایت صاحب کالا خواهیم بود.




    مطالب مرتبط

    سامانه یکپارچه سفر در راستای هوشمندسازی حوزه حمل و نقل یکی از اقداماتی است که با سرعت و دقت در این معاونت پیگیری می‌شود که از مزایای آن دسترسی مردم به شیوه‌های مختلف سفر در یک سامانه واحد است و می‌تواند رضایت مردم را در پی داشته‌ باشد .

    |

    سرمایه‌گذاری اصلی توسط بخش خصوصی انجام‌ می‌شود و باید مسیر را برای حضور فعال آن‌ها هموار کنیم تا با حمایت دولت بتوانند نقش اصلی در توسعه و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی داشته‌باشند . بدیهی است ، استفاده بیشتر از حمل‌ونقل عمومی ریلی و جاده‌ای منجر به کاهش حوادث و افزایش ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ شهریار افندی زاده در مراسم افتتاحیه هفتمین نمایشگاه حمل و نقل ، لجستیک و صنایع وابسته گفت : امروزه کریدورهای ترانزیتی از ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی گفت : عملیات اجرایی پایانه مرزی موقت آستارا و راه موقت دسترسی به آن ، در محل منتهی الیه پل ...

    |

    با توجه به جایگاه حاکمیتی و سیاست‌گذاری شورای‌عالی هماهنگی ترابری کشور و نیز مفاد ابلاغیه سیاست‌های کلی توسعه دریامحور که قوه مجریه موظف است با کمک قوای دیگر و با بسیج دستگاه‌های مسئول ، برنامه جامع تحقق این سیاست‌ها را شامل تقدیم لوایح ، تصویب مقررات و اقدامات اجرایی ...

    |

    نظرات کاربران