توسعه همکاریهای ریلی در منطقه خاورمیانه با داشتن هدفهای مشترک حمل و نقل
راهآهنهای منطقه بایستی به صورت واحد تصور شوند و شعار یک شبکه و یک مدیریت داشته باشیم و در نتیجه مدیریت یکنواخت و هماهنگی ایجاد شود زیرا در این صورت قادر خواهیم بود از مجموع سرمایههایمان برداشت بالاتر و بهره وری بیشتری داشته باشیم . داشتن هدفهای مشترک حمل ونقل می تواند به توسعه همکاریها کمک کند .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، انتظار ایران از جلسات مجمع منطقه ای راه آهنهای خاورمیانه این است که بتوانیم به شبکه ریلی یکپارچه و مدیریتی هماهنگ به منظور دسترسی به بهره وری بالا برسیم .
سعید محمد زاده با بیان این مطلب در سخنرانی افتتاحیه بیست و دومین اجلاس مجمع منطقهای راهآهنهای خاورمیانه UIC RAME گفت : راهآهنهای منطقه باید به صورت واحد تصور شوند و شعار «یک شبکه و یک مدیریت » داشته باشیم .
او با تشکر از حمایتهای اتحادیه بینالمللی راهآهنها (UIC) از فعالیتهای منطقهای خاورمیانه افزود : در خصوص همکاریهای منطقهای ریلی ، باید روند شتابی بیشتری داشته و پشتوانه محکمی برای برنامهها و فعالیتهای منطقهای پیش رو باشد .
تصمیمهای ویژه در بخش ریلی
معاون وزیر راه وشهرسازی در بخش دیگری از سخنرانی خود گفت : دولت و مجلس جمهوری اسلامی ایران ، تصمیمات ویژه ای برای توسعه حمل و نقلی ریلی اتخاذ کردند و ایران آمادگی سرمایه گذاری به میزان ۱۷ میلیارد دلار در این زمینه را دارد .
او افزود : راهآهنهای منطقه نیز بایستی به صورت واحد تصور شوند و شعار یک شبکه و یک مدیریت داشته باشیم و در نتیجه مدیریت یکنواخت و هماهنگی ایجاد شود زیرا در این صورت قادر خواهیم بود از مجموع سرمایههایمان برداشت بالاتر و بهره وری بیشتری داشته باشیم . داشتن هدفهای مشترک حمل ونقل می تواند به توسعه همکاریها کمک کند .
وضعیت ایران در بخش ریلی
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود : سال گذشته در بخش حمل ونقل ریلی کشور معادل ۲۵۰ میلیون دلار در مصرف سوخت صرفه جویی شد و ایران در سال ۲۰۱۷ تجارت موفقی را تجربه کرد ؛ به طوری که اتحادیه اروپا ۱۱ میلیارد یورو به ایران کالا صادر کرد و در مقابل ایران نیز ۱۰ میلیارد یورو به اروپا . ایران به دلیل واقع شدن در مسیر کریدورهای اصلی ترانزیت از موقعیت ممتازی برخوردار است و داشتن ساحل آبی و مرز خشکی گسترده ، وجود بنادری که بهصورت بالقوه توانایی قرارگرفتن بین بنادر بزرگ دنیا را دارا هستند ، وجود ارتباط کالایی زیاد بین کشورهای اطراف ایران که ترانزیت آنها از ایران را توجیه میکند ، داشتن چندین منطقه آزاد تجاری بهخصوص در منطقه خلیجفارس ؛ وجود شبکه گسترده جادهای درکشور، قیمت پایین سوخت و حاملهای انرژی در ایران و شبکه مناسب حملونقل ریلی در کشور ، همگی ایران را به عنوان کشوری تجاری - لجستیکی بالقوه در دنیا و منطقه قرار داده است .
او افزود : در همین راستا برنامه ریزیها و سرمایه گذاریهای زیادی هم اکنون در کشور ما صورت میگیرد . در چهار سال گذشته بیش از ۲/۱میلیارد دلار در حوزه زیرساختهای حمل ونقل کشور سرمایه گذاری شده است و در چهار سال آینده برای توسعه زیرساختهای حمل ونقل ریلی کشور ۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری میشود .
پروژههای مشترک علمی - تحقیقاتی در خاورمیانه
محمد زاده ادامه داد : در نقشه جامع علمی و برنامه راهبردی توسعه کشور افق ۱۴۰۴ مهندسی راهآهن از جمله فناوری های کلیدی و تأثیرگذار در نقشه راه پیشرفت جمهوری اسلامی ایران خواهد بود ؛ در حال حاضر دانشکده مهندسی راهآهن جهت تربیت هیئت علمی خود و توسعه همکاریهای بینالمللی آموزشی و پژوهشی با دانشگاههای معتبر کشورهای مختلف از جمله انگلستان ، آلمان ، چین ، استرالیا ، روسیه ، اوکراین و هلند ، تفاهنامه و تبادل علمی دارد و از کشورهای همجوار دانشجوی بینالمللی میپذیرد . این دانشکده درسال ۱۳۷۶با زیربنای ۱۴۰۰۰ مترمربع تأسیس شد که به همراه دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران تنها دانشکدههای مهندسی راه آهن و مهندسی خودرو در خاورمیانه محسوب میشوند . امیدواریم که بتوانیم در آیندهای نزدیک شاهد انجام پروژههای مشترک علمی - تحقیقاتی با کشورهای منطقه خاورمیانه و دیگر کشورهای دوست باشیم و از پشتیبانی UIC برخوردار شویم .