افتتاح راهآهن ارومیه و تشکیل راهآهن منطقهای آذربایجان
هرچند هنوز عدهای در اینکه سهم راهآهن میتواند در حملونقل بار و مسافر در ایران به سه برابر وضع موجود افزایش یابد تردید دارند ، لیکن ، من بر این باور بودم و هستم که نه تنها اینکار شدنی است که چارهای جز این نداریم .
امروز بسیار خوشحالم که خطِّآهن به ارومیه رسید و بهطور رسمی توسط رییس جمهور محترم افتتاح شد . پیش از آنکه به نکتهای که میخواهم طرح کنم بپردازم ضروری میدانم به تمام همکاران عزیزِ پیشینم در شرکت ساخت که مسئولیت اصلی احداث را برعهده داشتند و همچنین همکاران خوبم در وزارت راه و شهرسازی و شرکت راهآهن جمهوری اسلامی و باز همچنین تمام کارگران ، مهندسان سختکوش و شرکتهای مهندسان مشاور طراح و ناظر و شرکتهای پیمانکاری توانمند که درگیر طراحی و اجرای این پروژه مهم بودند خداقوت و خسته نباشید بگویم . به مردم آذربایجان غربی و نمایندگان محترم آنان در مجلس شورای اسلامی که با جدیت پیگیری اجرای آن بودند نیز تبریک و سپاس دارم . امید که هرروز شاهد آبادانی گوشهای از ایران عزیز باشیم .
هرچند هنوز عدهای در اینکه سهم راهآهن میتواند در حملونقل بار و مسافر در ایران به سه برابر وضع موجود افزایش یابد تردید دارند ، لیکن ، من بر این باور بودم و هستم که نه تنها اینکار شدنی است که چارهای جز این نداریم . یک بدیل اساسی برای عبور از خودرومحوری در توسعه شهری و برون شهری ، صرفهجویی در مصرف انرژی و بهبهود وضعت محیط زیست قطعا توسعهی خطِّآهن سبک و سنگین است .
لازمهی اینکه راهآهن انتخاب اول مردمان در عادت حملونقلیِ روزانهشان در سفرهای شخصی و یا ارسالِ کالا گردد ، این است که امکان دسترسی همگان به شبکه فراهم آید . همچنین ضروری است که سطح خدمتدهی راهآهن بهقدری گسترش یابد که امکان پاسخگویی به نیازهای روزانهی حملونقلی مردم را داشته باشد . با توجه به گستردگیِ جغرافیای ایران ، من راهکار را در ایجاد راهآهنهای منطقهای در ایران میدیدم . اولین منطقه که در ذهن من شکل گرفت آذربایجان بود و این موضوع را در چند نوبت به مجمع نمایندگان محترم آذربایجانها و اردبیل متذکر شدم . پروژههایی هم که در وزارتخانه پیگرفتم بر همین اساس بود .
عباس آخوندی - ۲۹ آبان ماه ۱۳۹۷