حمایت مجلس از طرحهای توسعه شبکه ریلی به منظور انتقال بار و مسافر از جاده به ریل
تا حد امکان باید بار از جاده به ریل منتقل شود و در این راستا مجلس شورای اسلامی حمایت کامل خود را اعلام میکند و دولت نیز باید توان بیشتری در مسیر توسعه ریلی به کار بندد .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک به مردم استان آذربایجان غربی به خاطر بهرهبرداری از راهآهن مهاباد - ارومیه ، حمایت مجلس از طرحهای توسعه شبکه ریلی به منظور انتقال بار و مسافر از جاده به ریل را اعلام کرد .
محمدرضا رضایی کوچی ضمن عرض تبریک به مردم استان آذربایجان غربی به مناسبت افتتاح و بهرهبرداری رسمی از راهآهن مهاباد - ارومیه اظهار داشت : با افتتاح راهآهن مهاباد - ارومیه به عنوان بحش باقیمانده طرح ریلی مراغه - ارومیه به دست رئیس جمهوری ، یک اقدام نیک در راستای محرومیت زدایی ، اشتغالزایی و توسعه در استان از سوی دولت شمرده میشود و مورد حمایت مجلس شورای اسلامی به ویژه کمیسیون عمران قرار دارد . به دلیل اینکه جادههای کشور دیگر توان این حجم از جابجایی کالا و مسافر را ندارد ، تسریع تکمیل و بهره برداری از شبکه ریلی مورد حمایت مجلس شورای اسلامی قرار دارد .
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به سهم ۱۱ درصدی شبکه ریلی از حملونقل کل کشور گفت : تا حد امکان باید بار از جاده به ریل منتقل شود و در این راستا مجلس شورای اسلامی حمایت کامل خود را اعلام میکند و دولت نیز باید توان بیشتری در مسیر توسعه ریلی به کار بندد .
گفتنی است ، طرح احداث راهآهن مراغه - ارومیه به طول ۱۸۳ کیلومتر با هدف استان آذربایجان شرقی به شبکه ریلی در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت . این مسیر از ایستگاه مراغه در محور راهآهن تهران - تبریز منشعب و از جوار شهرهای ملکان ، میاندوآب ، مهاباد ، محمدیار و نقده عبور کرده ، سپس به ارومیه میرسد .
همچنین ۸۵ کیلومتر از محور راهآهن مراغه - ارومیه حدفاصل ایستگاه مراغه تا ایستگاه مهاباد در سال ۹۲ به بهرهبرداری رسید ، ادامه مسیر به طول ۹۸ کیلومتر پس از عبور از ایستگاههای مهاباد، نقده، رشکان و شیرین بلاغ به ایستگاه تشکیلاتی ارومیه منتهی میشود که با توجه به اتمام عملیات اجرایی محور مراغه - ارومیه آماده بهرهبرداری است .
شایانذکر است ، شرایط اقلیمی ۶۵ درصدی دشت ، ۱۰ درصدی تپهماهور و ۲۵ درصدی کوهستانی راهآهن ارومیه هدف از اجرای این طرح را اتصال استان آذربایجان غربی به شبکه ریلی کشور ، افزایش سهم راهآهن در ترانزیت کالا و مسافر این استان ، صرفهجویی در مصرف انرژی و کاهش آلایندههای زیستمحیطی و سوانح جادهای ، همچنین رونق اقتصادی منطقه و دسترسی کارخانجات و صنابع کشاورزی به ترانزیت ریلی برشمرد .