در حال بارگذاری ...
  • لزوم اهتمام ویژه دولت برای تامین قیر روکش آسفالت راه‌های روستایی کردستان

    استان کردستان از استان‌های مرزی کشور است و ۲۳۰ کیلومتر مرز مشترک با اقلیم کردستان دارد و انتظار مردم توجه ویژه به ارتقای راه روستایی است . مردم با حجم انتظارات‌شان پیشقدم برای مشارکت با دولت و رفع معارضان هستند و تقاضایشان این است که دولت تامین اعتبار کند و مردم هم موانع محلی را بردارند که تا به حال همکاری خوبی داشته‌اند .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیر کل راه و شهرسازی استان کردستان ، با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی نسبت به تامین قیر برای روکش آسفالت راه‌های روستایی استان اهتمام ویژه‌ای داشته باشد ، گفت : با توجه به استعدادهای قابل توجه بخش کشاورزی استان و رتبه پایین شاخص کشوری استان در حوزه زیر ساختی ، ضرورت دارد در لایحه سال ۹۸ موضوع افزایش اعتبار برای بهسازی و آسفالت راه روستایی کشور به استان اختصاص داده شود .

    شهرام ملکی درباره تازه‌ترین وضعیت راه‌های روستایی در استان گفت : در استان کردستان حدود  هزار و ۷۰۰ روستا داریم و ۶ هزار و ۹۸ کیلومتر طول شبکه راه‌ها است؛ یعنی نزدیک به ۴۶ درصد ، در حالی که  میانگین کشوری بالای ۷۰ درصد است . به لحاظ برخورداری نیز استان دارای رتبه آخر کشوری و در جایگاه سی و یکم است؛ در حالی که اگر بخواهیم به میانگین کشوری برسیم، باید هزار و ۱۰۰ کیلومتر جاده روستایی را با برآورد ۶۰۰ میلیارد شروع کنیم .

    این مدیر استانی در ادامه با اشاره به اینکه اعتبارات صرفا استانی است ، توضیح داد : از آنجایی که اعتبارات استانی صرفا استانی است و ردیف ملی برای استان تعریف نشده است ، با پی‌گیری در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان طی سال‌های ۹۵ و ۹۶ در هر سال ۲۰ درصد از کل اعتبارات تملک به حوزه راه روستایی به جهت اولویت این بخش کارها در استان اختصاص داده شد . خوشبختانه نگاه استاندار محترم ، سازمان مدیریت استانی و اعضای شورای برنامه‌ریزی بر این است که در استان کردستان اولویت ، ارتقای شاخص راه‌های روستایی است .

    مدیرکل راه و شهرسازی استان کردستان با اشاره به پروژه در دست اقدام راه روستایی در استان توضیح داد : حدود هزار ۱۰۰ کیلومتر پروژه را براساس مناقصه‌ای که در سال ۹۵ و ۹۶ برگزار شد، آغاز کرده‌ایم.  در این باره دو مشکل حاد داریم ؛ نخست آنکه برای استمرار و تقویت پروژه‌های شروع شده ، وزارت راه و شهرسازی باید نسبت به تامین قیر اهتمام ویژه‌ای داشته باشد ، چون امسال قیر دریافت شده متناسب با فعالیت استان نبود . در وهله دوم جایز است در لایحه سال ۹۸ موضوع افزایش اعتبار برای بهسازی و آسفالت راه روستایی کشور به استان‌هایی که کمترین شاخص برخورداری از شاخص کشوری دارند، اختصاص داده شود .

    این مدیر استانی در ادامه با اشاره به تبعات اجتماعی و اقتصادی نبود راه روستایی در استان گفت : استان کردستان از استان‌های مرزی کشور است و ۲۳۰ کیلومتر مرز مشترک با اقلیم کردستان دارد و انتظار مردم توجه ویژه به ارتقای راه روستایی است . مردم با حجم انتظارات‌شان پیشقدم برای مشارکت با دولت و رفع معارضان هستند و تقاضایشان این است که دولت تامین اعتبار کند و مردم هم موانع محلی را بردارند که تا به حال همکاری خوبی داشته‌اند .




    مطالب مرتبط

    فردوس دارای بیش از ۷۴۵ کیلومتر جاده بین‌شهری و روستایی است که عملیات روکش آسفالت محورها ، همه‌ساله به تناسب اعتبارات و با تأمین قیر در برنامه این اداره قرار می‌گیرد که با توجه به خرابی رویه‌های آسفالتی محورها و نیز اولویت‌بندی آنها نسبت به انجام روکش راه‌های حوزه ...

    |

    تمامی محورها تحت نگهداری هستند و بایستی شبکه گسترده راه‌های استان که بسیار ذی قیمتی است را حفظ کرده چون در بحث اقتصاد استان بسیار حائز اهمیت است . یکی از بهترین پروژه‌هایی که برای شبکه راه‌ها در سطح استان تعریف شده کریدور است که از سیرجان به بندرعباس به‌سمت سیرجان - شهربابک ...

    |

    با وجود افزایش ترددهای جاده‌ای استان در نوروز ، ترمز تصادفات و تلفات سوانح جاده‌ای کشیده شد . ۸۰ درصد محورهای استان به سامانه‌های هوشمند مجهزند . ۶۰ ترددشمار ، ۱۹ دوربین نظارت تصویری ، ۵۳ سامانه ثبت تخلفات رانندگی ، چهار سامانه توزین حین حرکت و هفت تابلو پیام متغیر فعال است .

    |

    مجموع اعتبارات ملی و استانی برای ساخت این جاده برابر با ۲۰۰ میلیارد ریال است که تاکنون حدود ۱۵ درصد تخصیص منابع مالی را همراه داشته است .

    |

    مشکلات به وجود آمده به واسطه سیلاب اخیر توسط همشهریان به سامانه ۱۴۱ انعکاس یافته و در کوتاه ترین زمان ممکن رفع شده است .

    |

    نظرات کاربران