لزوم اهتمام ویژه دولت برای تامین قیر روکش آسفالت راههای روستایی کردستان
استان کردستان از استانهای مرزی کشور است و ۲۳۰ کیلومتر مرز مشترک با اقلیم کردستان دارد و انتظار مردم توجه ویژه به ارتقای راه روستایی است . مردم با حجم انتظاراتشان پیشقدم برای مشارکت با دولت و رفع معارضان هستند و تقاضایشان این است که دولت تامین اعتبار کند و مردم هم موانع محلی را بردارند که تا به حال همکاری خوبی داشتهاند .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیر کل راه و شهرسازی استان کردستان ، با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی نسبت به تامین قیر برای روکش آسفالت راههای روستایی استان اهتمام ویژهای داشته باشد ، گفت : با توجه به استعدادهای قابل توجه بخش کشاورزی استان و رتبه پایین شاخص کشوری استان در حوزه زیر ساختی ، ضرورت دارد در لایحه سال ۹۸ موضوع افزایش اعتبار برای بهسازی و آسفالت راه روستایی کشور به استان اختصاص داده شود .
شهرام ملکی درباره تازهترین وضعیت راههای روستایی در استان گفت : در استان کردستان حدود هزار و ۷۰۰ روستا داریم و ۶ هزار و ۹۸ کیلومتر طول شبکه راهها است؛ یعنی نزدیک به ۴۶ درصد ، در حالی که میانگین کشوری بالای ۷۰ درصد است . به لحاظ برخورداری نیز استان دارای رتبه آخر کشوری و در جایگاه سی و یکم است؛ در حالی که اگر بخواهیم به میانگین کشوری برسیم، باید هزار و ۱۰۰ کیلومتر جاده روستایی را با برآورد ۶۰۰ میلیارد شروع کنیم .
این مدیر استانی در ادامه با اشاره به اینکه اعتبارات صرفا استانی است ، توضیح داد : از آنجایی که اعتبارات استانی صرفا استانی است و ردیف ملی برای استان تعریف نشده است ، با پیگیری در شورای برنامهریزی و توسعه استان طی سالهای ۹۵ و ۹۶ در هر سال ۲۰ درصد از کل اعتبارات تملک به حوزه راه روستایی به جهت اولویت این بخش کارها در استان اختصاص داده شد . خوشبختانه نگاه استاندار محترم ، سازمان مدیریت استانی و اعضای شورای برنامهریزی بر این است که در استان کردستان اولویت ، ارتقای شاخص راههای روستایی است .
مدیرکل راه و شهرسازی استان کردستان با اشاره به پروژه در دست اقدام راه روستایی در استان توضیح داد : حدود هزار ۱۰۰ کیلومتر پروژه را براساس مناقصهای که در سال ۹۵ و ۹۶ برگزار شد، آغاز کردهایم. در این باره دو مشکل حاد داریم ؛ نخست آنکه برای استمرار و تقویت پروژههای شروع شده ، وزارت راه و شهرسازی باید نسبت به تامین قیر اهتمام ویژهای داشته باشد ، چون امسال قیر دریافت شده متناسب با فعالیت استان نبود . در وهله دوم جایز است در لایحه سال ۹۸ موضوع افزایش اعتبار برای بهسازی و آسفالت راه روستایی کشور به استانهایی که کمترین شاخص برخورداری از شاخص کشوری دارند، اختصاص داده شود .
این مدیر استانی در ادامه با اشاره به تبعات اجتماعی و اقتصادی نبود راه روستایی در استان گفت : استان کردستان از استانهای مرزی کشور است و ۲۳۰ کیلومتر مرز مشترک با اقلیم کردستان دارد و انتظار مردم توجه ویژه به ارتقای راه روستایی است . مردم با حجم انتظاراتشان پیشقدم برای مشارکت با دولت و رفع معارضان هستند و تقاضایشان این است که دولت تامین اعتبار کند و مردم هم موانع محلی را بردارند که تا به حال همکاری خوبی داشتهاند .