تشریح اقدامات انجام شده در بخش روسازی خط آهن مهاباد - ارومیه
خوشبختانه نیازهای فاز اول بهرهبرداری برای خرید مایحتاج این بخش بهموقع تأمین و آماده بهرهبرداری شد . اگر چه در مجموع اعتباری بالغبر ۱۲۰ میلیارد تومان برای انجام عملیات روسازی خط هزینه شده است اما ارزش سرمایهگذاری انجامشده در صورت محاسبه بهروز بیش از ۲ برابر خواهد بود .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، سرپرست اداره کل ساخت روسازی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل از ثبت رکورد نصب مدرنترین سینی دوار کشور در کمتر از سه ماه خبر داد و گفت : سینی دوار با هدف ایجاد قابلیت چرخش و تغییر جهت لکوموتیو با سرعت ۰.۸ دور بر دقیقه با قطر ۳۰ متر و ظرفیت لکوموتیو تا ۲۵۰ تن با دقتی بر حسب میلیمتر در مسیر راهآهن مهاباد - ارومیه نصب شد و این خط هماکنون آماده نصب است .
مهدی صید گر با اشاره به اقدامات انجام شده در بخش روسازی خط آهن مهاباد - ارومیه اظهار داشت : مجموع ریلگذاری در عملیات روسازی راهآهن مهاباد - ارومیه شامل ۹۷ کیلومتر در مسیر و ۱۳ کیلومتر در قالب خطوط ایستگاهی میشود . برای این حجم از ریلگذاری بیش از ۱۳ هزار تن ریل با پروفیل ۶۰E۱ و گرید R۲۶۰ مصرف شده است .
سرپرست اداره کل ساخت روسازی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل با اشاره به اقلام مصرفی در روسازی این خط ریلی بیان داشت : در عملیات روسازی راهآهن مهاباد - ارومیه ۱۸۳ هزار عدد تراورس بتنی، ۳۶۵ هزار پابند ، ۲۶۲ هزار و ۵۰۰ مترمکعب بالاست ، ۴۰ دستگاه سوزن استفاده شده است .
صید گر در خصوص احجام بخش علائم و ارتباطات خط نیز گفت : در فاز اول سیستم ارتباطات ، کابل گذاری فیبر نوری به طول ۹۵ کیلومتر، ۵ دستگاه دکل مخابراتی خود ایستا و ۵ دستگاه بیسیم ثابت ایستگاهی نصب شده است .
وی اجرا و نصب سینی دوار با قطر ۳۰ متر و ظرفیت لکوموتیو ۲۵۰ تن در کمتر از سه ماه را یک رکورد جدید عنوان کرد و گفت : سینی دوار با هدف ایجاد قابلیت چرخش و تغییر جهت لکوموتیو با سرعت ۰.۸ دور بر دقیقه نصب شد که قابلیت ارتقا و بهروزرسانی دارد .
سرپرست اداره کل ساخت روسازی با اشاره به همکاری دولت ، وزارت راه و شهرسازی ، شرکت ساخت و توسعه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در رفع مشکلات اجرای روسازی راهآهن مهاباد - ارومیه تصریح کرد : خوشبختانه نیازهای فاز اول بهرهبرداری برای خرید مایحتاج این بخش بهموقع تأمین و آماده بهرهبرداری شد . اگر چه در مجموع اعتباری بالغبر ۱۲۰ میلیارد تومان برای انجام عملیات روسازی خط هزینه شده است اما ارزش سرمایهگذاری انجامشده در صورت محاسبه بهروز بیش از ۲ برابر خواهد بود .
وی با اشاره دوام ادوات و تجهیزات به کار رفته در این طرح ملی گفت : ریل و پابندها بر اساس استانداردهای جهانی و نشریات سازمان برنامهوبودجه اجرا انتخاب میشوند اما فرایند نگهداری از خط یکسری اقدامات دائمی است که از روز اول به خاطر مباحث مربوطه به ایمنی سیر و حرکت ناوگان سنگین ریلی باید مستمر باشد . لذا در اویل دوره بهرهبرداری فرایند تثبیت خط باید انجام شود .
سرپرست اداره کل ساخت روسازی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل خاطرنشان کرد : راهآهن مهاباد - ارومیه با در نظر گرفتن اجرای کامل رلواژهای سهگانه ، جوشکاری و نصب تابلوهای ثابت خطی جزو معدود محورهای ریلی است که همزمان با افتتاح بهطور کامل انجامشده است .