در حال بارگذاری ...
  • تسهیل ارسال کالاهای اساسی از مرکز به شمال غرب کشور با افتتاح راه‌آهن مراغه - ارومیه

    با بهره‌برداری از این خط ، صرفه‌جویی سالانه ۵ میلیون لیتر سوخت معادل ۵۰ میلیارد ریال، ۱۲۰ میلیارد ریالی به دلیل کاهش تلفات ناشی از حوادث رانندگی و ۳۰ میلیارد ریال در تخریب محیط‌زیست ناشی از انتشار آلاینده‌ها حاصل خواهد شد .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، سرپرست اداره کل ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه دو از افتتاح راه‌آهن مراغه - ارومیه در هفته جاری با حضور رئیس‌جمهوری خبر داد و گفت : این طرح ریلی در دوره ساخت برای بیش از ۱۵۰۰ نفر و برای دوره بهره‌برداری برای ۱۸۲ نفر به طور مستقیم شغل ایجاد می‌کند و موجب تسهیل ارسال کالاهای اساسی از مرکز به شمال غرب کشور می‌شود .

    علی‌اکبر مردی ضمن تقدیر و تشکر از مردم منطقه به خاطر صبر و همراهی با عوامل و دست‌اندرکاران ساخت و توسعه این خط آهن اظهار داشت : عملیات ساخت راه‌آهن مراغه - ارومیه به طول ۱۸۳ کیلومتر در ۱۷ سال قبل آغاز و در سال ۹۲ حد فاصل مراغه تا مهاباد به طول ۸۵ کیلومتر به بهره‌برداری رسید و ۹۸ کیلومتر باقیمانده از مهاباد تا ارومیه با حضور رئیس‌جمهوری در هفته جاری افتتاح خواهد شد . طرح راه‌آهن مراغه - ارومیه از ایستگاه مراغه در محور میانه - تبریز منشعب می‌شود و پس عبور از شهرهای مهاباد ، میاندوآب ، ملکان و نقده به ارومیه می‌رسد .

    سرپرست اداره کل ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه دو با اشاره به احجام این پروژه ریلی بیان داشت : حدود ۹ میلیون مترمکعب احجام خاکی ، ۵۸ دستگاه پل و ۵۴ دستگاه تقاطع‌ غیر هم‌سطح در این پروژه ساخته شده است که بزرگ‌ترین تقاطع غیر هم‌سطح استان آذربایجان غربی در تقاطع محمدیان - نقده - ارومیه در این محور ریلی قرار دارد .

    مجری طرح راه‌آهن مراغه - ارومیه در ادامه به پیشرفت ۹۹ درصدی پروژه در بخش روسازی ، زیرسازی و ایستگاه‌ها اشاره کرد و گفت : در طرح مطالعاتی برای سال بیستم بهره‌برداری ۱.۵ میلیون تن برای بار و یک‌میلیون مسافر پیش‌بینی شده است .

    مردی با بیان اینکه «بهره‌برداری از راه‌آهن مراغه - ارومیه باعث رونق اقتصادی منطقه‌ای و محرومیت‌زدایی از استان‌های مرزی غربی کشور می‌شود» خاطرنشان کرد : با بهره‌برداری از این خط ، صرفه‌جویی سالانه ۵ میلیون لیتر سوخت معادل ۵۰ میلیارد ریال، ۱۲۰ میلیارد ریالی به دلیل کاهش تلفات ناشی از حوادث رانندگی و ۳۰ میلیارد ریال در تخریب محیط‌زیست ناشی از انتشار آلاینده‌ها حاصل خواهد شد .

    سرپرست اداره کل ساخت و توسعه راه‌آهن منطقه دو احداث این پروژه ریلی را گامی مثبت در جهت اشتغال‌زایی و محرومیت‌زدایی دانست و عنوان کرد : در دوران ساخت این پروژه با احتساب کارگران ، پیمانکاران و مشاوران بیش از ۱۵۰۰ نفر مشغول به کار شدند و در زمان بهره‌برداری نیز در ابتدا به‌صورت مستقیم برای ۱۸۲ نفر شغل ایجاد خواهد شد .

    مجری طرح راه‌آهن مراغه - ارومیه خاطرنشان کرد : در حالی این طرح ریلی حدفاصل مهاباد تا ارومیه با اعتباری بالغ بر ۴۰۰۰ میلیارد ریال آماده بهره‌برداری شده است که در صورت احتساب اعتبار ۴۰۰۰ میلیارد ریالی پروژه مهاباد - ارومیه به قیمت روز بالغ‌بر ۱۰ هزار میلیارد هزینه در بر داشته است .

    وی تکمیل راه‌آهن مراغه - ارومیه را ارائه خدمتی مناسب از سوی دولت به مردم به‌ویژه اقشار ضعیف و متوسط عنوان کرد و گفت : دولت تدبیر و امید با اهتمام به توسعه راه‌آهن و اتصال پنج استان به شبکه ریلی ، قدم در مسیر توسعه راه‌آهن به‌عنوان حمل‌ونقل ایمن ، سبز و ارزان برداشته است و امیدواریم با افتتاح راه‌آهن مراغه - ارومیه در هفته آینده و بهره‌برداری اولیه  از راه‌آهن قزوین - رشت در آذرماه و بخش عمده وعده‌های دولت در بخش توسعه ریلی محقق شود .

    مردی در پایان از مردم منطقه ، مقامات استانی و محلی ، ادارات استانی ، همکاران ، پیمانکاران و مشاوران این پروژه تقدیر و تشکر کرد .




    مطالب مرتبط

    پروژه راه‌آهن رشت - آستارا یک شرکت سازنده و اجرا کننده می‌خواهد و اکثر قراردادهایی که به اجرا می‌رسد با تامین مالی چه به صورت فاینانس و چه به صورت BOT از ظرفیت پیمانکاران داخلی استفاده کرده‌ایم و این پروژه هم از این قاعده مستثنی نیست و قرارگاه خاتم‌الانبیا به طرف روس معرفی ...

    |

    اتصال استان چهارمحال بختیاری به شبکه ریلی و کاهش تصادفات جاده ای از مهمترین دستاوردهای این طرح ملی است .

    |

    تلاش می‌کنیم تعداد بیشتری از مراکز بار را به شبکه ریلی متصل کنیم . در هیچ کجای ۱۵۱ کیلومتر مسیر ریلی همدان _ سنندج اراضی ملی وجود نداشت و این مسیر دارای ۷۵ دستگاه پل و تقاطع است .

    |

    تیم کنترل کیفی خاص بتن پل سارای علاوه بر تولید بتن با مقاومت بالا و به دست آوردن مقاومت سریع متناسب با شیوه اجرا با شناسایی و اعلام پتانسیل واکنش قلیایی بالای مصالح مورد استفاده از بستر رود قزل اوزن نقش کلیدی در اصلاح موضوع و چاره اندیشی مناسب در بتن‌های مورد مصرف در این پل و ...

    |

    نظرات کاربران