در حال بارگذاری ...
  • برنامه های سازمان همکاری اقتصادی (اکو) برای توسعه و افزایش حمل و نقل ریلی در منطقه

    در حال حاضر اکو پنج کریدور ریلی تعریف کرده است که همگی آنها از ایران می‌گذرد . آنچه مسلم است اکو از نظر زیرساخت های مورد نیاز برای توسعه مناسب دارای جایگاه خوبی است و از نظر فعالیت های دریایی و بازار مصرف ، بازار مستعدی دارد .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، دویست و سی و چهارمین نشست شورای نمایندگان اکو (سازمان همکاری اقتصادی) با حضور سفرا و نمایندگان ۱۰ کشور عضو از جمله جمهوری اسلامی ایران به میزبانی راه‌آهن در ساری برگزار شد .

    هادی سلیمانپور دبیرکل سازمان همکاری اقتصادی اکو در ابتدای این رویداد دو روزه با خیرمقدم به سفرا و نمایندگان کشورهای عضو ، برگزاری شورای نمایندگان اکو در مازندران را بهره گیری مناسب از ظرفیت های این خطه شمال کشور دانست . مازندران ظرفیت های قابل ملاحظه ای در حوزه حمل و نقل ، گردشگری ، کشاورزی و صنعت دارد و می توان از این ظرفیت ها در اکو بهره برداری کرد .

    ضرورت سرمایه گذاری داخلی اکو

    نورالله بیرانوند معاون تامین سرمایه و اقتصاد حمل و نقل راه‌آهن نیز در این نشست گفت : سازمان همکاری اقتصاد اکو باید راهبرد جدیدی برای توسعه همکاری حمل ونقلی و تکمیل پروژه ها و برنامه‌ها تعریف کند .

    او در دویست وسی‌وچهارمین نشست شورای نمایندگان دائم اکو افزود : در حال حاضر اکو پنج کریدور ریلی تعریف کرده است که همگی آنها از ایران می‌گذرد . آنچه مسلم است اکو از نظر زیرساخت های مورد نیاز برای توسعه مناسب دارای جایگاه خوبی است و از نظر فعالیت های دریایی و بازار مصرف ، بازار مستعدی دارد .

    وی با اشاره به برنامه های اکو برای توسعه و افزایش حمل و نقل ریلی در منطقه ادامه داد : تکمیل زیربناها ، راه‌اندازی و فعالسازی کریدورهای حمل‌ونقلی از جمله کریدور اسلام آباد - تهران - استانبول ، قطار کانتینری آلماتی - بندرعباس و آلماتی - استانبول و کریدور ایران - افغانستان - تاجیکستان - قرقیزستان و چین از جمله این برنامه هاست . اگر چه ساخت کریدور ریلی ایران - ترکمنستان - قزاقستان از سوی سازمان اسکاپ و بانک توسعه اسلامی در دست اجراست ، ولی سایر پروژه ها بایستی با سرمایه گذاری داخلی اکو عملیاتی شود .

     

     

    نشست شورای نمایندگان اکو

     

    او با بیان اینکه منطقه اکو با موقیعت جغرافیایی ویژه قابلیت تبدیل شدن به یک جایگاه بین المللی را دارا است ، گفت : این منطقه یکی از بهترین مناطق جهان و نقطه پیوند آسیا به خاورمیانه و اروپا است .

    وی با اشاره به چالش های فراروی تصریح کرد : عدم سرمایه گذاری روی پروژه ها و بازسازی ناوگان ریلی در برخی کشورها و ناامنی در برخی کشورها از جمله چالش ها است ، از این رو نیازمند تدوین استراتژی ها برای توسعه حمل و نقل به ویژه ریلی هستیم . توسعه حمل و نقل ریلی تاثیر بسیار زیادی در توسعه اقتصادی کشورهای اکو دارد و امیدواریم سازمان اکو در این زمینه نقش فعال تری ایفا کند .

    تور گردشگری راه‌آهن برای سفرا

    بر اساس این گزارش ، در حاشیه برگزاری این رویداد مهم در ایران، سفرای ۱۰ کشور عضو اکو ، برای شرکت در دویست و سی و چهارمین نشست نمایندگان دائم این سازمان با یک رام قطار گردشگری از تهران به ساری آمدند .

    این سفر که به میزبانی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران انجام شد برای آشنایی شرکت کنندگان بود و در بین راه از ایستگاه راه آهن فیروزکوه ، پل ورسک و ایستگاه شیرگاه بازدید شد تا حاضران با جاذبه‌های گردشگری ریلی و مسیر ریلی شمال آشنا شوند .

    ظرفیت قابل ملاحظه ای در حوزه حمل و نقل

    محمد مهدی مظاهری رئیس موسسه فرهنگی اکو در نشست شورای نمایندگان دائم سازمان همکاری اقتصادی اکو در هتل سالاردره ساری ، اظهار داشت : اکو ظرفیت بسیار فوق العاده ای در کشورهای منطقه دارد و حدود ۷۳۳ میلیارد دلار بازار اقتصادی داشته است . وابستگی فرهنگی تنگاتنگ و قابل توجه ای بین کشورهای عضو اکو ایجاد شده است .

    مظاهری با اشاره به اینکه مازندران ظرفیت قابل ملاحظه ای در حوزه حمل و نقل ، گردشگری ، کشاورزی ، صنعت دارد ، تصریح کرد : این ظرفیت می‌تواند در قالب مجموعه فعالیت‌های خود موثر در توسعه اقتصادی مناطق باشد .

     

     

    نشست شورای نمایندگان اکو

    درباره نشست اکو

    اکو نام اختصاری سازمان همکاری اقتصادی است که درسال ۱۹۴۸ با عضویت سه کشور ایران ، ترکیه و پاکستان اعلام موجودیت کرد . ساختار جدید آن سال ۱۹۹۲ با پذیرش کشورهای افغانستان، تاجیکستان، آذربایجان ، ازبکستان ، ترکمنستان ، قزاقستان و قرقیزستان تعریف شد .

    نشست شورای نمایندگان دائم اکو با هدف تقویت مناسبات اقتصادی ، توسعه مسائل زیربنایی و ترانزیتی و تبیین جایگاه این خطه شمال کشور برای اعضای این سازمان ایجاد شده است .

    سازمان اکو دارای تشکیلات مختلف از جمله نشست سران ، شورای وزیران ، شورای نمایندگان دائم و شورای برنامه ریزی منطقه ای است .

    نشست شورای سران هر ۲ سال یک بار برای اتخاذ رهنمودهای کلی برگزار می‌ شود و شورای وزیران که بالاترین رکن تصمیم‌گیری و سیاستگذاری سازمان است ، سالی یک بار تشکیل جلسه می‌دهد .

    نشست‌های پیشین نمایندگان دائم اکو در ایران در استان گیلان و بوشهر بود و مازندران سومین استان برگزار کننده این نشست در کشور و مجید بیزمارک مدیرکل امور بین‌المللی محیط زیست و توسعه پایدار وزارت امور خارجه نماینده جمهوری اسلامی در این نشست است .

    گفتنی است در نشست دو روزه نمایندگان سازمان همکاری اقتصادی اکو در ساری ، دبیرکل ، اعضای دبیرخانه اکو ، مدیران ارشد وزارت امور خارجه و رجا و هیئت‌هایی از کشورهای افغانستان ، آذربایجان ، قزاقستان ، جمهوری اسلامی ایران ، قرقیزستان ، پاکستان ، تاجیکستان ، ترکیه ، ترکمنستان و ازبکستان حضور دارند .




    مطالب مرتبط

    تشریح برنامه‌های پیش روی پلیس راه‌آهن در سال جاری

    تشریح برنامه‌های پیش روی پلیس راه‌آهن در سال جاری

    برقراری ارتباط با شبکه ناجا از طریق فیبر نوری ، راه اندازی گشت درزین ، تجهیز ساختمان پلیس راه‌آهن به دوربین‌های مدار بسته ، برقراری ارتباط رادیویی ، پیش بینی ساز و کارهای لازم برای برقراری تأمین امنیت همایش‌های بین‌المللی راه‌آهن از جمله اقداماتی است که در برنامه‌های ...

    |

    بهره گیری از بازی های رایانه‌ای برای انتقال بسیاری از مفهومات مورد نیاز راه آهن

    بهره گیری از بازی های رایانه‌ای برای انتقال بسیاری از مفهومات مورد نیاز راه آهن

    برای انتقال بسیاری از مفهومات مورد نیاز راه آهن می توان از طراحی بازی های رایانه‌ای بهره برد . روابط عمومی باید حداقل۲۰ رسانه اجتماعی داشته و مجموعه اطلاعات خود را به اشکال قابل ارائه مبدل کند .

    |

    برگزاری سمینار «آشنایی با ابزار هزینه چرخه عمر برای پل‌ها» در ساختمان مرکزی راه‌آهن

    برگزاری سمینار «آشنایی با ابزار هزینه چرخه عمر برای پل‌ها» در ساختمان مرکزی راه‌آهن

    این پروژه شامل ۳۰ گزارش در حوزه تعمیر و نگهداری وجایگزینی پل‌ها است که بخش‌های اصلی آن شامل روش‌های تعمیر و مقاوم سازی پل‌ها ، روش‌های کد گذاری خرابی ، روش‌های مستند سازی پروژه‌های تعمیر و مقاوم سازی ، روش‌های ارزیابی خرابی و خوردگی در پل‌های فلزی ، روش‌های تعویض پل‌ها ...

    |

    پایداری صنعت دریانوردی با اتصال بنادر به شبکه ریلی کشور

    پایداری صنعت دریانوردی با اتصال بنادر به شبکه ریلی کشور

    در حال حاضر حمل‌ونقل جاده‌ای ارزان تر است اما اگر کاهش تعرفه‌ها صورت گیرد ، راه‌آهن برای استفاده صاحبان بار جلب توجه خواهد کرد . در حال رایزنی برای کاهش تعرفه راه‌آهن هستیم زیرا کاهش تعرفه ها ، شرکت های حمل‌ونقل را برای استفاده از ریل ترغیب خواهد کرد . امیدواریم این کار را ...

    |

    نظرات کاربران