در حال بارگذاری ...
  • بررسی و تصویب رئوس اهداف و بودجه شرکت راه‌آهن در سال ۹۸

    برای رسیدن به اهداف برنامه مندرج در برنامه ششم محدودیت ناوگان و ظرفیت داریم که نیاز است این محدودیت‌ها بر طرف شود و به نظر می‌رسد بسیاری از پیشنهادات راه‌آهن دست یافتنی است .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، در جلسه مجمع عمومی راه‌آهن ، رئوس اهداف و بودجه شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در سال ۹۸ پذیرفته و مصوب شد .

    در این جلسه که با حضور سعید محمد زاده مدیر عامل راه‌آهن ، غلامرضا سلامی مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور حسابداری و حسابرسی ، اعضای هیات مدیره، معاونین و مدیران شرکت راه‌آهن ، نمایندگان سازمان برنامه و بودجه و وزارتخانه های امور اقتصادی و دارایی و راه و شهر سازی برگزار شد ، اهداف ، عملکرد و برنامه های پیشنهادی راه‌آهن برای افزایش ظرفیت جابجایی بار و مسافر و بودجه اصلاحی سال ۹۷ و بودجه پیشنهادی سال ۹۸ مورد بحث و بررسی حاضرین قرار گرفت و در نهایت با پذیرش پیشنهادات هیات مدیره ، مجمع عمومی راه‌آهن بودجه اصلاحی سال ۹۷ و پیشنهادی سال ۹۸ تصویب شد .

    نقش موثر راه‌آهن در تحقق اقتصاد مقاومتی و مقابله با تحریم‌ها

    سعید محمدزاده مدیرعامل راه‌آهن در این جلسه با اشاره به همزمانی تشکیل این جلسه با اعمال مجدد تحریمهای آمریکا علیه ایران گفت : یکی از موارد تحریمی کشور شقوق مختلف حمل و نقل است و در این میان راه آهن با ظرفیت های ویژه خود می تواند فشارهای ناشی از تحریم را جبران کند .

    وی با اشاره به تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری بر مفهوم اقتصاد مقاومتی ، افزود : اگر به زیر بنا و عملکرد شبکه ریلی توجه کنیم می توانیم این مفهوم را به خوبی درک کنیم .

    محمد زاده با بیان اهمیت نقش شبکه ریلی در حفظ امنیت تجاری کشور اضافه کرد : در ارتباطات ایران با اروپا ، چین ، روسیه و بسیار از کشورهای مبدا و مقصد تجارت ، استفاده از حمل و نقل ریلی می تواند بسیار مثمرثمر باشد .

    مدیرعامل راه‌آهن با تاکید بر اهمیت صرفه جویی در شرایط فعلی کشور گفت : یکی از اهداف امریکا برای تحت فشار قرار دادن کشورمان ، موضوع درآمدهای اقتصادی است و صرفه جویی بالای راه‌آهن در مصرف سوخت و انتقال بار از جاده به ریل در این کمک به این مسئله بسیار تاثیر گذار است . اگر بارهای ریلی از جاده به ریل منتقل شود ، تنها در حوزه صرفه جویی سوخت به ازای هر تن کیلومتر ۳۵ سی‌سی و ۲۰ سی‌سی به ازای هر نفر کیلومتر مسافر دور برد و در مورد مسافران حومه ای ، نزدیک به ۸۰ سی سی صرفه جویی سوخت داریم .

    وی با بیان اینکه هم اکنون راه‌آهن علاوه بر حمل بار موجود ، ظرفیت حمل بیش از ۳۰ میلیارد تن کیلومتر بار بیشتر را دارد ، افزود : این امر می تواند ۷۵۰ میلیون دلار صرفه جویی سوخت برای کشور به دنبال داشته باشد .

    وی با تاکید بر اینکه بودجه راه‌آهن با توجه به اهداف یاد شده طراحی و ترسیم شده افزود : با توجه به این موضوع اهداف راه‌آهن در سال ۹۸ ترسیم شده و تسهیل حمل و نقل در حوزه بار و مسافر را به دنبال دارد .

     

     

    وی با اشاره به اینکه در بودجه پیشنهادی راه‌آهن به مواردی برای افزایش ظرفیت شبکه ریلی باری در سال ۹۸ اشاره شده ، تشریح کرد : برای رسیدن به اهداف برنامه مندرج در برنامه ششم محدودیت ناوگان و ظرفیت داریم که نیاز است این محدودیت‌ها بر طرف شود و به نظر می‌رسد بسیاری از پیشنهادات راه‌آهن دست یافتنی است .

    تشریح ملزومات مورد نیاز راه‌آهن برای افزایش ظرفیت

    سعید رسولی عضو هیات مدیره شرکت راه‌آهن هم با ارائه گزارش اهداف و بودجه پیشنهادی راه‌آهن در سال ۹۸ و اصلاحیه بودجه سال۹۷ گفت : در تدوین این گزارش دو مسئله اهداف واقعی و دست یافتنی و درآمدهای راه‌آهن از یک سو و الزامات اهداف برنامه های بالا دستی از جمله برنامه ششم از سوی دیگر در نظر گرفته و بررسی شده است .

    وی با تشریح برنامه و عملکرد راه‌آهن در حمل بار و مسافر در سالهای ۹۶ و ۹۷ و رئوس برنامه سال ۹۸ گفت : در شش ماهه ابتدای سال ۹۷، ۲۳.۸ میلیون تن بار توسط شبکه ریلی حمل شده است که این میزان نسبت به عملکرد سال گذشته رشد قابل توجهی داشته است .

    وی همچنین با بیان عملکرد جابجایی بار در بخش بین الملل و ترانزیت ، افزود : با برنامه های تدوین شده در راه‌آهن به ویژه برنامه های معاونت بهره برداری و ارتقای بهره وری می توانیم تا ۶۳ میلیون تن را در جابجایی بار داخلی محقق کنیم و پیش بینی می کنیم تا پایان سال ۲۰ میلیون نفر جابجایی داشته باشیم. وی از جابجایی ۳.۱۵ میلیون نفر مسافر حومه ای در شش ماهه اول خبر داد و گفت : پیش بینی می کنیم که تا پایان امسال ۷ میلیون نفر تا پایان سال جابجایی داشته باشیم .

    رسولی از راه اندازی خطوط چهارم تهران - کرج و تهران - گرمسار در نیمه های سال آتی و اضافه شدن تعدادی ریل باس به این خطوط خبر داد و ابراز امیدواری کرد : در سال آتی حمل و نقل مسافر حومه ای به ۸ میلیون نفر برسد .

     

     

    عضو هیات مدیره راه‌آهن همچنین در ادامه با تشریح ملزومات مورد نیاز جهت افزایش ظرفیت شبکه ریلی در سال ۹۸ گفت : احداث ۱۰۲ کیلومتر خطوط آنتنی ، تامین تامین ۲۸ لکوموتیو و ۱۰۰۰ واگن باری از محل تبصره ۱۸ قانون بودجه ، تکمیل دو خطه بافق – اصفهان و تراک بندی بافق بندر عباس از جمله ملزوماتی هستند که موجب افزایش ظرفیت راه‌آهن در حمل بار خواهد شد .

    رسولی با اشاره به برگزاری همایش سرمایه گذاری راه‌آهن به منظور جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی در این سازمان گفت : با توجه به شرایط امروز جامعه توجه به ریل در بخش بار و مسافر افزایش پیدا کرده و می توانیم از این فرصت برای ارتقا صنعت ریلی استفاده کنیم.

    عضو هیات مدیره راه‌آهن با تاکید بر اینکه هدف گذاری های بالاتر مد نظر راه‌آهن است ، افزود : سعی ما این است که با روش های « سخت دست یافتنی » به اهداف خود برسیم .

    رسولی همچنین با تشکر از اعضای هیات مدیره و همکاران که در تهیه و تصویب بودجه تلاش داشتند به صورت ویژه از همکاران دفتر برنامه ریزی بودجه تقدیر کرد .

    صرفه جویی ملی با توجه به سرمایه گذاری بخش خصوصی

    غلامرضا سلامی مشاور وزیر راه هم در این جلسه که در ساختمان مرکزی راه‌آهن برگزار شد با بیان اینکه تمامی طرح ها ارائه برای افزایش ظرفیت حمل و نقل ریلی سود آور است و صرفه جویی ملی به دنبال دارد گفت : توجه به استفاده از ماده ۱۲ توسعه و رفع موانع تولید برای سرمایه گذاری در راه‌آهن ضروری است .

    وی با اشاره به صرفه جویی های حاصل از حمل ونقل ریلی در اقتصاد کشور افزود: موضوع توسعه TOD ( توسعه بر مبنای حمل و نقل عمومی ) از جمله مواردی است که باید مورد توجه راه‌آهن برای سرمایه گذاری بخش خصوصی قرار بگیرد .

    وی با اشاره به طرح‌های راه‌آهن برای افزایش ظرفیت شبکه ریلی اضافه کرد : بایستی برای دستیابی به این طرح ها مدل اقتصادی آن برای سرمایه گذار بخش خصوصی طراحی و تبیین شود .




    مطالب مرتبط

    طرح جامع حمل و نقل اساس پروژه‌های راه‌آهن

    طرح جامع حمل و نقل اساس پروژه‌های راه‌آهن

    بر اساس طرح جامع حمل و نقل طرح‌هایی در راه‌آهن در اولویت قرار می‌گیرند که افزایش عملکرد را به دنبال داشته و یا مانند خط راه‌آهن زاهدان - بندر عباس توجیه امنیتی ، اقتصادی ، منطقه‌ای و بین‌المللی داشته باشند .

    |

    صدور و ابلاغ موافقت‌نامه پروژه احداث راه‌آهن رشت - آستارا توسط سازمان برنامه و بودجه

    صدور و ابلاغ موافقت‌نامه پروژه احداث راه‌آهن رشت - آستارا توسط سازمان برنامه و بودجه

    تا این لحظه چند شرکت داخلی برای اجرای کامل پروژه اجرای آمادگی کرده‌اند و بزرگ‌ترین مسئله‌ای که از سوی راه‌آهن پیگیری می‌شود ، نخست شیوه ساخت و دوم تأمین بقیه منابع مورد نیاز برای ساخت این پروژه ریلی است .

    |

    ضرورت طراحی مدل اقتصادی برای هر یک از زیرمجموعه‌های فعال در حوزه حمل‌و‌نقل

    ضرورت طراحی مدل اقتصادی برای هر یک از زیرمجموعه‌های فعال در حوزه حمل‌و‌نقل

    در حال حاضر مُدهای مختلف حمل‌و‌نقل با مشکلات و مسائل مختلفی از جمله کیفیت خدمات ارایه شده به مسافرین ، تأخیرهای هواپیماها ، قطارها و ... مواجه هستند که هم‌اکنون اطلاعات بسیار کمی از آن‌ها وجود دارد .

    |

    نظرات کاربران