در حال بارگذاری ...
  • ضرورت وجود ساختار دورزدن تحریم ها در سازمان بنادر و دریانوردی

    در حوزه پدافند غیرعامل دریایی و بندری باید ابتدا دارایی های خود را احصاء و دسته بندی کنیم . ممکن است دارایی ها فیزیکی مانند زیرساختها یا اعتباری مانند دسترسی ما به آب های آزاد باشد .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، رئیس سازمان پدافند غیر عامل در گردهمایی تخصصی پدافند غیرعامل با رویکرد حمل و نقل دریایی ضمن اعلام آمادگی آن سازمان برای مقابله با تحریم ها گفت : جریان تامین لجستیک کشور از طریق دریاست که بیش از ۹۰ درصد مایحتاج کشور از طریق حمل و نقل دریایی جابه جا می شود و این مسیر باید پایدار و امن باشد .

    سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل امروز ۱۳ آبان ماه در گردهمایی تخصصی پدافند غیرعامل با رویکرد حمل‌ونقل دریایی در سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام اینکه برخی از زیرساخت‌های بندری و دریایی یک‌بار ساخته می‌شوند گفت : توسعه زیرساخت‌های دریایی و امنیت آن ها بسیار حائز اهمیت است و از آنجایی‌ که این زیرساخت‌ها در بلندمدت ساخته می‌شوند و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند باید سه مقوله دفاع ، ایمنی و امنیت در آن‌ها مورد توجه ویژه قرار بگیرد . در ساخت زیرساخت‌های دریایی باید تهدیدات را لحاظ کنیم و تهدیدات نظامی تهدیدات مؤثری بر زیرساخت‌های دریایی به شمار می‌روند که باید مورد توجه ما قرار بگیرند .

    رئیس سازمان پدافند با اشاره به اینکه امروز درگیر جنگ مدرن اقتصادی علیه اقتصاد کشور هستیم ، گفت : در جنگ اقتصادی از هر ابزار اقتصادی مانند بانک ، پول ، ارز ، تولید ، الگوی مصرف و... دشمن به عنوان ابزار علیه ما استفاده می کند که نشان می دهد ابزار مهاجم دشمن در این جنگ ، نظامی نیست . البته در جنگ آمریکا با عراق ، از محاصره نظامی در بخش جنگ اقتصادی استفاده شد اما استفاده از این گزینه علیه ما منتفی است . همچنین ، ما در حوزه ماهواره معتقد بودیم که تحریم می شویم اما مدیرعامل وقت می گفت پروتکل داریم و امکان تحریم وجود ندارد و ما نهایتاً تحریم شدیم . حتی در حوزه بنزین و دارو نیز ممکن است حریم شویم .

    رئیس سازمان پدافند غیرعامل ادامه داد : آنچه در زمینه اقلام کالاهای اساسی کشاورزی گفته می شود که هزینه واردات کمتر از تولید است و نباید در کالاهای اساسی خودکفا شویم ، حرف خامی است . باید تحریم را مفروض بدانیم و در هر حالت یک موضوع جدی است . هرچند در تحولات سیاسی ، موضع کشور اعمال نرمش قهرمانانه بود ، اما تجربه نشان داد با وجود حداکثر انعطاف پذیری ، امکان تحریم وجود دارد . بنابراین در حوزه جنگ اقتصادی ، پدافند غیرعامل یک ضرورت بوده و باید در برابر تهدیدات آمادگی داشته باشیم .

    سردار جلالی تصریح کرد : موضوع بعدی تهدیدهای محتمل ، تهدیدات سایبری است . این بخش در حوزه زیرساختها مبتنی بر تهدیدات سایبری خواهد بود که شامل وابستگی ما به دسترسی مدیریت زیرساختها از راه دور شده و تهدیدات سایبری در این بخش امکان توقف یا حتی تخریب زیرساختها را به همراه دارد . برای مخازن سوخت باید ۳ لایه قابلیت دفاع ، مقابله امنیتی و لایه نخستین شامل نکات ایمنی رعایت شود . اگر تجمع بیش از حد مخازن پرخطر را در کنار شهرها مانند عسلویه و ماهشهر داشته باشیم ، امکان یک آسیب پذیری را ایجاد کرده ایم که خودمان در آن نقش داشته ایم .

     

     

    وی افزود : برخی آبراه های کشتیرانی ، آبراه منحصر به فرد بوده و اگر کشتی غرق شود ، کل بندر و حمل و نقل تعطیل خواهد شد . در ماهشهر ۵۱ مجتمع شیمیایی و پتروشیمی در کنار هم ایجاد شده است . این در حالی است که بخش زیادی از این آسیب پذیری ها در حوزه بنادر به شکل دستورالعمل و بخشنامه قابل حل است . در حوزه پدافند غیرعامل دریایی و بندری باید ابتدا دارایی های خود را احصاء و دسته بندی کنیم . ممکن است دارایی ها فیزیکی مانند زیرساختها یا اعتباری مانند دسترسی ما به آب های آزاد باشد .

    وی در خصوص دارایی های مهم ما در بنادر به عنوان زیرساختها گفت : در حوزه پدافند غیرعامل آنچه در اولویت نخست دفاع قرار دارد ، دفاع از مردم و جمعیت و در مرحله دوم دفاع از زیرساختها است . شرایط تحریم ممکن است کارکرد فعلی بنادر را دچار اختلال کند . بنابراین طراحی سناریویی برای تداوم کارکرد فعلی بندر در شرایط جنگ اقتصادی از اهمیت بالایی برخوردار است . به خصوص که ۹۰ درصد نیاز غذایی کشور از طریق دریا تامین می شود .

    جلالی با اشاره به اعتراضات کامیون داران در ماه های گذشته گفت : این اعتراضات سبب شد بخشی از چرخه تامین ما از بندر تا مصرف در شهرها دچار اختلال شود که باید در چرخه تامین کالای اساسی خود بازنگری کنیم . بندر امام خمینی به لحاظ آبراه وابسته به یک معبر دریایی بوده و در صورت بسته شدن آن ، کارکرد این بندر مختلف می شود . بنابراین باید آبراه موازی برای این بندر ایجاد شود تا بندر مهمی که کارکرد انحصاری تامین کالای اساسی دارد از انحصار یک آبراه خارج شود .

    رئیس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به وابستگی زیاد زیرساختهای ما به صنعت برق ، اعلام کرد : هفته گذشته قطع برق را در چند دستگاه تست کردیم که در برخی سازمان ها جواب نداد . این نشان می دهد باید موضوع نصب مولد برق اضطراری را در همه آیتم های صدور مجوز تاسیسات زیرساختی در اولویت قرار دهیم .

    جلالی با تاکید بر این مطلب که باید ساختار دورزدن تحریم ها در سازمان بنادر و دریانوردی به صورت دائم وجود داشته باشد ، گفت : از آنجاییکه امکان تحریم در هر لحظه وجود دارد باید ساختار رهایی از شرایط بحران را ایجاد کنیم . ما در منطقه‌ای هستیم که هر ۷ تا ۸ سال یک جنگ داشته ایم بنابراین فرض عملی شدن تهدیدها در زمان اجرای کلیه طرح ها یک فرض عاقلانه است .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، رئیس سازمان پدافند غیرعامل در بازدید از زیرساخت‌های بندری و دریایی بندر امام خمینی(ره) تاکید کرد : مدیریت ایمنی و پدافندی ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در دهمین همایش ملی پدافند غیرعامل به عنوان فعال برتر حوزه پدافند غیرعامل مورد تقدیر قرار گرفت ...

    |

    نظرات کاربران