در حال بارگذاری ...

تبدیل شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) به هاب منطقه با گسترش ترانزیت

به موازات ساخت ترمینال سلام باید سرمایه‌گذاری‌های مکمل برای توسعه هوانوردی در این مجموعه نیز شروع می شد . وقتی می‌توان حجم جابجایی مسافر را افزایش داد که پروازهای کانکشن وجود داشته باشد .

به گزارش پرتال حمل و نقل ، وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) باید با گسترش ترانزیت به هاب منطقه تبدیل شود ، گفت : باید با پایبندی به زمان‌بندی اجرای پروژه‌‎ها ، از فرصت سوزی جلوگیری شود .

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در نخستین بازدید خود از شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) گفت : شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) باید نگینی در منطقه باشد و پسوند "فرودگاهی" فلسفه وجودی این مجموعه است . در این بزرگترین مجموعه فرودگاهی ، تحقق سهم مسافر و بار در شهر فرودگاهی بر پایه حمل و نقل ترکیبی با محوریت حمل و نقل هوایی باید نصب العین قرار بگیرد و نباید در تحقق اهداف آن درنگ کرد .

اسلامی با اشاره به اهمیت پایبندی به زمانبندی‌ها در تحقق اهداف گفت : اهداف فرودگاه نباید پلکانی و تدریجی محقق شود چرا که به فرموده مولا علی (ع) فرصت‌ها همچون ابر بهاری می‌گذرند . اهداف کیفی و کمی باید در یک زمان‌بندی مشخص به نتیجه برسند . حرکت تدریجی به معنی از دست دادن فرصت‌ها است . مدل‌های مالی برای سرمایه‌گذاری باید از طریق جذب سرمایه‌ها به روش‌های مختلف اعم از BLT، BOT، BOO یا EPCF پیش گرفته شود تا به تحقق اهداف منجر شود .

ایجاد منطقه آزاد نباید موجب ازدحام شود

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به لزوم جذب سرمایه در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) گفت : جذب سرمایه گذار نیز باید به گونهای باشد تا کلیه اهداف طی زمان بندی های صورت گرفته محقق شود تا شاهد شکل گیری یک هاب قدرتمند مسافر و بار در فرودگاه امام (ره) باشیم و توانمندی پیشرفت را روزافزون کنیم .

اسلامی با یادآوری دستاوردهای آخوندی در سمت وزیر راه و شهرسازی ادامه داد : از نگاه ژرف او و معماری صورت گرفته برای ایجاد شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) تشکر می‌کنم و افتخار می‌کنم چنین تفکری در این مجموعه پایه گذاری شده است. مهم است که این ایده‌ها عملی شود .

وی در خصوص مزیت های منطقه آزاد در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) گفت : وجود منطقه آزاد می تواند به گسترش رفت و آمدها و افزایش پروازها کمک شایانی کند و موجب توسعه بخش هوانوردی باشد . اما بارگذاری که اینجا صورت می‌گیرد نباید موجب ازدحام شود . این مجموعه باید یک اتوبان ویژه نیز داشته باشد که بتواند مسافران را سریع به مرکز شهر هدایت کند . این مسیر باید حول محور اقتصاد یک منطقه‌ که تمرکز بر حمل‌ونقل ترکیبی با محوریت هوانوردی دارد ، ایجاد شود .

 

 

ضرورت گسترش پروازهای ترانزیت

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت گسترش پروازهای ترانزیت در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) گفت : به موازات ساخت ترمینال سلام باید سرمایه‌گذاری‌های مکمل برای توسعه هوانوردی در این مجموعه نیز شروع می شد . وقتی می‌توان حجم جابجایی مسافر را افزایش داد که پروازهای کانکشن وجود داشته باشد . اگر حجم ترانزیت افزایش یابد می‌توان به رشد مورد نظر دست یافت . حجم ترانزیت نیز با داشتن برنامه‌های پابرجا ، مداوم و باکیفیت و برخورداری از خدمات جامع و مکمل افزایش می‌یابد .

اسلامی با اشاره به برنامه‌ریزی برایآغاز پروازهای داخلی در فرودگاه امام خمینی (ره) گفت : اتصال پروازهای داخلی به ترمینال یک کار ارزنده‌ای است که باید صورت بگیرد و همزمان با افزایش زیرساخت‌ها باید سطح خدمات نیز افزایش یابد . دولت ارائه کننده خدمات نیست بلکه باید با شناسایی محرک های اقتصادی را شناسایی کرده و فرصت آفرینی کند ، که بخش خصوصی با استفاده از این فرصت‌ها بتواند نقش خود را در توسعه ایفا کند .

اهمیت استفاده از نقدینگی موجود در جامعه برای انجام پروژه‌ها

وزیر راه و شهرسازی بر اهمیت جذب نفدینگی موجود در کشور برای اجرای پروژه‌ها تاکید کرد و گفت : نقدینگی قابل ملاحظه‌ای در اختیار جامعه است و با استفاده از آن می‌توان پروژه‌های بزرگی در کشور اجرا کرد . مهم است که مزیت‌های این پروژه‌ها شناسایی و معرفی شود تا بتوان بهترین سرمایه‌گذاران را انتخاب کرد . سرمایه‌گذاران باید بتوانند بتوانند در زمان‌بندی‌های مقرر اهداف را دنبال کنند و ما بتوانیم شاهد شکل‌گیری یک هاب قدرتمند مسافری و باری در منطقه باشیم . منطقه آزاد در این مجموعه کسب و کارهایی را به وجود می‌آورد که حول محور شهر فرودگاهی خواهد بود و می‌تواند مزیت‌هایی را ایجاد کند که به رونق رفت‌وآمد و توسعه هووانوردی به معنای کامل کلمه منجر شود .

وی در نهایت با تشکر از دست‌اندرکاران پروژه‌های شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) گفت : در هر مقطعی از تاریخ باید از زحمات پیشینیان تشکر کرد و مراقب بود که برای آیندگان تصمیم نادرست گرفته نشود تا آن‌ها بتوانند همواره در مدار رشد و تعالی حرکت کنند و مانعی بر سر راه آن‌ها نباشد .




مطالب مرتبط

اگر اختیاراتی از جانب وزیر راه و شهرسازی در این دوره به مسئولان فرودگاه امام خمینی(ره) داده نمی‌شد ، امروز شاهد آغاز عملیات اجرایی فاز دوم شهر فرودگاهی نبودیم .

|

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی ، مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) و تیم همراه ضمن بازدید از ترمینال‌های یک و سلام با جمعی از مسافرین گفت‌وگو کردند و در پایان بر سر مزار شهید گمنام در ترمینال سلام حاضر شدند و ضمن قرائت فاتحه یاد و خاطر شهدا را گرامی داشتند .

|

این پروژه در کریدور شمال - جنوب نیز قرار دارد و اگر دقیق تصمیم گرفته شود و تسلیم جوسازی ها نشویم خواهیم دید که شاهراه اصلی شمال و جنوب ، شرق و غرب ، ثروت ملی را به اندازه فروش نفت افزایش خواهد داد و امنیت و آرامش را به همراه خواهد داشت .

|

مجموع ترانزیت جاده‌ای تا پایان سال ۱۴۰۲ در کشور ، ۱۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تُن بوده است . مجموع ترانزیت جاده‌ای تا پایان سال ۱۴۰۲ در کشور ، ۱۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تُن بوده است .

|

با ابتکار ایران راه توجه به ترانزیت ، لجستیک و اقتصاد دریا در سال ۱۴۰۳ ادامه خواهد یافت و در راستای اجرای «جهش تولید با مشارکت مردم» همزمان با ایجاد ۲۷ شهر ساحلی ، مشارکت مردمی امکان سرمایه گذاری مردم در این بخش ها را شاهد خواهیم بود .

|

نظرات کاربران