در حال بارگذاری ...
  • لزوم تعدیل نرخ تعرفه های گمرکی و حمل و نقل میان کشورهای عضو توافقنامه چابهار

    جمهوری اسلامی ایران با عبور کریدورهای ترانزیتی مهم بین المللی همچون کریدور شمال _ جنوب ، کریدور تراسیکا ، کریدور شرق و غرب و کریدور جنوبی آسیا ، نقش بی بدیلی به عنوان چهارراه ترانزیتی منطقه ایفا می کند .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت : نرخ تعرفه های حمل و نقل و گمرک میان کشورهای ایران ، هند و افغانستان برای توسعه ترانزیت منطقه ای را می توان تعدیل کرد .

    محمد راستاد در اولین نشست شورای هماهنگی اجرایی سازی موافقت نامه سه جانبه ترانزیتی چابهار ، تاکید کرد : کشورهای واقع در منطقه و فرا منطقه ای می توانند با استفاده از کریدورهای موجود در قلمرو ایران ، در کوتاه ترین زمان ، با سرعت و سهولت ، مبادلات تجاری خود را به انجام برسانند .

    وی با اشاره به روابط دوستانه تاریخی سه کشور ایران ، هند و افغانستان ، خاطر نشان کرد : تعاملات و توافق فی مابین می تواند موجبات ارتقای امنیت ، زندگی مسالمت آمیز ، رونق اقتصادی و ارتفای فرهنگی را فراهم کند . کشورهای واقع در حوزه های مختلف جغرافیایی در آسیای جنوبی و جنوب شرقی ، آسیای میانه ، آسیای غربی ، روسیه ، اروپای شرقی ، حوزه قفقاز ، خلیج فارس و دریای عمان ، آفریقای شرقی و کلیه کشور های واقع در اقیانوس هند می توانند از کریدورهای عبوری از ایران جهت تجارت و بازرگانی استفاده کنند .

    وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی و راهبردی ممتاز ایران در منطقه آسیای غربی و خاورمیانه ، گفت : جمهوری اسلامی ایران با عبور کریدورهای ترانزیتی مهم بین المللی همچون کریدور شمال _ جنوب ، کریدور تراسیکا ، کریدور شرق و غرب و کریدور جنوبی آسیا ، نقش بی بدیلی به عنوان چهارراه ترانزیتی منطقه ایفا می کند .

    راستاد در بخش دیگری از سخنان اش به برنامه های توسعه ای سازمان بنادر در افزایش ظرفیت بنادر استراتژیک در شمال و جنوب کشور و افزایش ظرفیت حمل و نقل دریایی ایران اشاره کرد . بنادر شهید رجایی ، امام خمینی ، بوشهر ، چابهار ، انزلی و امیرآباد مهمترین این بنادر به شمار می روند که طرح های توسعه ای در آنها در لیست اقدام است .

    معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برنامه های توسعه ای پیشروی ایران در بخش ترانزیت ، در خصوص اجرای هرچه بهتر موافقت نامه ترانزیتی چابهار ، مواردی چون : " رفع موانع و مشکلات زیربنایی و تسهیل قوانین و مقررات " ؛ " توسعه حمل و مقل چند وجهی در راستای تسهیل ترانزیت و ارائه خدمات درب به درب " ؛ " ایجاد اتحادیه های حمل و نقل و ترانزیت منطقه ای با مشارکت بخش خصوصی کلیه کشورها " ؛ " یکسان سازی قوانین و مقرارات بیمه ای و بانکی" و " کاهش نرخ تعرفه ای حمل و نقل چند وجهی جهت تسهیل ترانزیت" را پیشنهاد کرد .

    وی خاطرنشان کرد : تعدیل نرخ تعرفه های گمرکی و حمل و نقل میان کشورهای حاضر در توافقنامه چابهار اهمیت قابل توجهی دارد . ایران تعهد خود به اجرای کامل مفاد موافقنامه چابهار را اعلام می دارد و امیدوار است امضای این موافقنامه زمینه توسعه تجارت و ترانزیت را فراهم کند .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، یک مسیر قطار باری بین‌المللی جدید بین شیان (استان شانشی در شمال غربی چین) و شهر بندری گرجستان پوتی افتتاح شد . این مسیر به ...

    |

    برنامه داریم تا در سال ۲۰۲۴ حمل بار از کریدور شمال - جنوب در شاخه شرقی و خاک قزاقستان را افزایش دهیم . همکاری و برنامه‌های ایران و روسیه نه فقط برای منطقه ، بلکه برای سیاست‌های حمل‌ونقلی دنیا دارای اهمیت است .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل در هجدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و ...

    |

             

    |

    ایران در نقطه طلایی و در وسط بزرگ‌ترین پهنه خشکی دنیا قرار دارد و این مزیت ژئوپولتیک می تواند فرصت بی نظیری را در زمینه ترانزیت کالا رقم بزند .

    |

    نظرات کاربران