در حال بارگذاری ...
  • رشد ۷۳ درصدی درآمد ترانزیتی کشور در منطقه راه‌آهن شرق (طبس)

    در افق ۱۴۰۰ حمل ۲۵ میلیون تن بار از منطقه سنگان پیش‌بینی‌شده است که باید بخش عمده‌ای از این بار با شبکه ریلی حمل شود و با در نظر گرفتن ظرفیت‌های بسیار خوب این منطقه ، تحقق این مهم دور از دسترس نیست .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، در پی رشد ۱۱ درصدی بارگیری ۶ ماهه در اداره کل راه‌آهن شرق نسبت به سال قبل ، درآمد ترانزیتی کشور در این منطقه ۷۳ درصد ارتقا یافت .

    حسن ماسوری مدیرکل راه‌آهن شرق (طبس) گفت : با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در این اداره کل ، شاهد افزایش شاخص‌های حمل بار در شش‌ماهه اول سال ۹۷ نسبت به مدت مشابه سال گذشته بودیم . در این مدت ، به میزان ۳ میلیون و ۱۳ هزار و ۷۸۰ تن بار در این اداره کل بارگیری شده است که ازجمله این بارها سنگ‌آهن ، سیمان ، بالاست، ذغال سنگ و کنسانتره سنگ‌آهن بوده است .

    ماسوری اضافه کرد : این میزان حکایت از رشد ۱۱ درصدی حمل بار دارد و در نتیجه آن ، درآمد حاصل از بارگیری ناحیه نیز ۷۳ درصد رشد داشته است . در شاخص تن کیلومتر خالص بار حمل شده نیز با ۲ میلیارد و ۶۱۵ میلیون و ۹۴۶ هزار و ۴۳۴ تن کیلومتر نسبت به مدت مشابه سال گذشته ، شاهد رشد ۳۵ درصدی در این مدت بوده‌ایم و تن کیلومتر بار ناخالص حمل شده نیز ۴ میلیارد و ۴۰۲ میلیون و ۴۸۵ هزار و ۸۹۵ تن کیلومتر بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از رشد ۲۸ درصدی برخوردار است .

    وی ادامه داد : عمده این بارها از مبدأ معادن سنگ‌آهن سنگان ، معادن زغال سنگ پروده و تربت‌حیدریه بارگیری و به مقاصد بندرعباس ، زرین‌شهر اصفهان ، جلال‌آباد کرمان ، فولاد خراسان و کشور ترکمنستان حمل شده‌اند .

    افزایش درآمد صادرات

    ماسوری تناژ صادرات این اداره کل را ۴۹ هزار و ۲۴۶ تن اعلام کرد و افزود : این میزان از رشد ۲۰ درصدی حکایت می‌کند و بر این اساس درآمد صادرات نیز از رشد ۱۱۳ درصدی برخوردار بوده است .

    وی راه‌آهن شرق (خط آهن بافق - طبس - مشهد) را به‌عنوان محور طلایی و رگ حیاتی خط آهن ترانزیتی کشور عنوان و خاطرنشان ساخت : معادن سنگ‌آهن سنگان در شرق استان خراسان رضوی با دارا بودن ذخیره بیش از ۲/۱ میلیارد تن سنگ‌آهن از جمله بزرگ‌ترین ذخایر سنگ‌آهن ایران به شمار می‌روند و در حال حاضر سالانه ۷ میلیون تن سنگ‌آهن (به فرم دانه‌بندی ، کنستانتره و گندله) از معادن فعال در سنگان استخراج و به مقاصد کارخانه‌های ذوب‌آهن ، فولاد و بندرها جنوبی کشور جهت صادرات ارسال می‌شود که راه‌آهن حمل حدود ۴۰ درصد آن را بر عهده دارد .

    مدیرکل راه‌آهن شرق گفت : در افق ۱۴۰۰ حمل ۲۵ میلیون تن بار از منطقه سنگان پیش‌بینی‌شده است که باید بخش عمده‌ای از این بار با شبکه ریلی حمل شود و با در نظر گرفتن ظرفیت‌های بسیار خوب این منطقه ، تحقق این مهم دور از دسترس نیست .




    مطالب مرتبط

    مقایسه حمل بار در سال ۹۹ که به علت کرونا و کاهش شدید مسافر ، تقریبا کل ناوگان و خط به حمل بار اختصاص یافت با سال های دیگر که شرایط حمل مسافر عادی بوده و حتی ناوگان باری هم به حوزه مسافری اختصاص پیدا کرد ، منطقی نیست .

    |

    مرز ریلی شمتیغ به‌منظور تبادلات تجاری ، صادرات ، واردات و ترانزیت بین ایران و افغانستان یکی از مراکز مهمی است که در سند آمایش سرزمینی مراکز لجستیکی کشور ثبت و مصوب شده است و زنجیره عرضه و تقاضا و تسهیل تجارت بین دو کشور را تسهیل می‌کند .

    |

    در ۸ ماه نخست امسال ، نسبت به مدت مشابه سال گذشته در بخش ترانزیت ریلی از نظر تناژ ۵ درصد افزایش داشتیم که پیش‌بینی می‌شود این روند افزایشی تا پایان سال ادامه داشته باشد . سال ۱۴۰۱ با افزایش ۴۸ درصدی نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل ۱۵۹۸ واگن باری نو تولید شد ؛ در حوزه واگن باری ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، سازمان ملل متحد در راستای تحقق توسعه پایدار جهانی در سال ۲۰۳۰ میلادی و با شعار ” تغییر جهان ما“ ، ۱۷ هدف کلان را تعیین ...

    |

    سیستم ترمز ۸۰۰۰ واگن باری در شبکه ریلی پارسال بهسازی شد . در سنوات اخیر به دلیل نبود منابع مالی حدود یک سوم واگن‌های در سیر بدون داشتن ترمز در ۱۰ الی ۲۰ سال اخیر سیر می‌کردند . نحوه سیر بدین گونه بود که اگر یک قطار با ۴۰ واگن باردار حرکت می‌کرد و مسیر دارای شیبی است که نیاز به ...

    |

    نظرات کاربران