کاهش ۱۴ درصدی مدت زمان ماندگاری واگن کشورهای CIS در شبکه ریلی کشور
از زمان ورود واگنهای آسیای میانه از مرز به کشور ، واگن ها مشمول پرداخت حق استفاده بهره برداری در شبکه ریلی کشور می شود بنابراین کاهش ماندگاری واگنها در کشور طی شش ماهه سال جاری ، صرفه جویی ارزی را به دنبال داشته است .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدت زمان ماندگاری واگن های CIS در شبکه ریلی کشور در نیمه نخست امسال ، ۱۴ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است .
۱۲ هزار و ۴۰۰ دستگاه واگن ، در نیمه نخست سال جاری ، از طریق مرز بین المللی سرخس وارد کشور شده و پس از تخلیه بار و یا بارگیری مجدد از این مرز خارج شده اند که میانگین زمان ماندگاری آنها در ایران نسبت به مدت مشابه سال قبل ، ۱۴ درصد کاهش یافته است .
سرمایهگذاری در بخش توسعه زیرساختها شامل توسعه ایستگاه سرخس ، افزایش خطوط مبادله ، ارتقاء ظرفیت تعویض بوژی و تقویت خطوط پارکینگ بوژی ها ، احداث چندین سایت تخلیه و بارگیری ، بهبود نسبی شرایط در مبادی تخلیه به ویژه بندرعباس و همچنین راه اندازی قطارهای برنامه ای و مستقیم ترانزیتی سرخس – بندرعباس و بالعکس ، موجب کاهش میانگین زمان ماندگاری واگن های CIS در ایران از ۲۱ روز به ۱۸ روز شده است .
بر اساس این گزارش ، از زمان ورود واگنهای آسیای میانه از مرز به کشور ، واگن ها مشمول پرداخت حق استفاده بهره برداری در شبکه ریلی کشور می شود بنابراین کاهش ماندگاری واگنها در کشور طی شش ماهه سال جاری ، صرفه جویی ارزی را به دنبال داشته است .
گفتنی است ۵۰ درصد از واگن های ورودی و خروجی از مرز سرخس واگن های لبه بلند است که عمدتا حامل گوگرد ترانزیتی و میانگین ماندگاری آن ۱۷ روز است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۹ درصد کاهش یافته ، همچنین ۳۳ درصد مربوط به واگن های مسقف با میانگین مدت زمان ماندگاری ۲۰ روز است .