در حال بارگذاری ...
  • امضای تفاهم‌نامه احداث مسیر ریلی جلفا - پلدشت - چشمه ثریا

    نظر به اینکه راه‌آهن به استناد قوانین جاری کشور و بند ۲۴ و ۲۵ سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه قصد دارد کریدور اتصال چشمه ثریا به مسیر ریلی ایران - ترکیه از طریق منطقه آزاد ارس و منطقه آزاد ماکو را با انعقاد سرمایه‌گذاری و با رعایت قوانین و مقررات مربوطه و اخذ مجوزها به انجام رساند .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ مراسم امضای تفاهم‌نامه احداث مسیر ریلی جلفا - پلدشت - چشمه ثریا در مسیر اتصال ریلی ایران و ترکیه با حضور مرتضی بانک مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و سعید محمدزاده معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه‌آهن در دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد برگزار شد .

    نظر به اینکه راه‌آهن به استناد قوانین جاری کشور و بند ۲۴ و ۲۵ سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه قصد دارد کریدور اتصال چشمه ثریا به مسیر ریلی ایران - ترکیه از طریق منطقه آزاد ارس و منطقه آزاد ماکو را با انعقاد سرمایه‌گذاری و با رعایت قوانین و مقررات مربوطه و اخذ مجوزها به انجام رساند .

    نظر به اینکه سازمان به جهت ایجاد زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی مناسب برای مناطق آزاد ارس و ماکو علاقه‌مند به حمایت از سرمایه‌گذاری در احداث خط راه‌آهن ترکیه - ایران از مسیر چشمه ثریا است .

    نظر به اینکه به‌موجب ماده ۶۵ قانون احکام دائمی برنامه‌های ششم توسعه کشور که تمام اختیارات دستگاه‌های اجرایی مستقر در مناطق آزاد واگذار شده ، سازمان قبول کرد به جهت حمایت از سرمایه‌گذاری در طرح احداث خط راه‌آهن ترکیه - ایران از مسیر چشمه ثریا و ایجاد زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی مناسب برای مناطق آزاد ارس و ماکو ، خطوط احداثی در این مناطق در مالکیت راه‌آهن باشد .

    طرفین به شرح زیر تفاهم کردند:

    ۱- انجام کلیه عملیات طراحی ، مطالعات مسیر ، طرح و تأسیسات جانبی ، ساختمان ایستگاه‌ها ، خطوط فرعی و ایستگاه‌های تشکیلاتی مورد نیاز تا مرحله اول (فاز یک) در مناطق آزاد ارس و ماکو ، علائم و ارتباطات و مطالعات اقتصادی و ارائه پیشنهاد مدل مشارکت و سرمایه‌گذاری با اولویت BOT با نظر و تائید شرکت راه‌آهن ج.ا.ایران بر عهده سازمان منطقه آزاد ماکو (با تأمین مالی برابر توسط سازمان‌های مناطق آزاد) است .

    ۲-۲- طرفین بر اساس طرح توجیهی اقتصادی و مدل مشارکت و سرمایه‌گذاری مورد تایید ، تلاش می‌نمایند نسبت به جذب سرمایه‌گذار جهت اچرای پروژه مذکوئر اقدام نمیاند و حمایت‌های لازم را برای تامین مالی از طریق ساز و کارهای مختلف از جمله آورده سرمایه‌گذار ، فاینانس خارجی ، تسهیلات صندوق توسعه ملی را بعمل آورند .

    ۳-۲- در صورت تامین مالی کل یا بخشی از پروژه از محل فاینانس خارجی و الزام طرف خارجی به دریافت ضمانتنامه دولت ، راه‌آهن پیگیری‌های لازم از شورای محترم اقتصاد را بعمل خواهد آورد .

    ۴-۲- مالکیت ، مدیریت و بهره‌برداری از شبکه راه آهن ج.ا.ایران در منطقه آزاد در طول اجرای قرارداد سرمایه‌گذاری و پس از آن طبق قوانین و مقررات بر عهده راه‌آهن است .

    ۵-۲- راه‌آهن موافقت خود را با اختصاص منافع حاصل از بهره‌برداری پروژه مذکور برای یک دوره زمانی مشخص متناسب با دوره بازگشت سرمایه به سازمان براساس مدل مشارکت و سرمایه‌گذاری مربوطه اعلام می‌نماید .

    ۶-۲- در طی فرآیند انجام مطالعات ، نیاز به هماهنگی با راه‌آهن کشور ترکیه می‌باشد، لذا مکاتبات و هماهنگی‌های لازم توسط راه‌آهن انجام می‌پذیرد .

    ۷-۲- مدت اعتبار این تفاهم‌نامه از تاریخ ابلاغ به مدت (۹) نه ماه می‌باشد . این مدت می‌تواند با توافق‌ طرفین تمدید گردد ، نمایندگن دو طرف ظرف مدت (۴) چهار هفته از تاریخ ایلاغ این تفاهم‌نامه برنامه زمان‌بندی مراحل جاری شدن شروط مقدم را با توجه به اولویت‌ها به اتفاق تهیه و براساس آن اقدام خواهند نمود .

    ۸-۲- حقوق و تعهدات مشترک سازمان‌های آزاد ارس و ماکو مطابق با تفاهم‌نامه، در قرارداد نهایی تعیین می‌شود .




    مطالب مرتبط

    شرکت بنا گستر کرانه به‌عنوان شرکت سرمایه‌گذار ، عملیات انتقال سوخت از مبدأ تا مقصد را عهده‌دار شده و به یاری مسئولین و مدیران ارشد راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، این مهم در اداره کل راه‌آهن قم به انجام رسید .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، سازمان ملل متحد در راستای تحقق توسعه پایدار جهانی در سال ۲۰۳۰ میلادی و با شعار ” تغییر جهان ما“ ، ۱۷ هدف کلان را تعیین ...

    |

    سیستم ترمز ۸۰۰۰ واگن باری در شبکه ریلی پارسال بهسازی شد . در سنوات اخیر به دلیل نبود منابع مالی حدود یک سوم واگن‌های در سیر بدون داشتن ترمز در ۱۰ الی ۲۰ سال اخیر سیر می‌کردند . نحوه سیر بدین گونه بود که اگر یک قطار با ۴۰ واگن باردار حرکت می‌کرد و مسیر دارای شیبی است که نیاز به ...

    |

    در مناطق آزاد ایران ، هزینه تولید پایین است که از سرزمین اصلی نیز پایین تر است ؛ علاوه بر این ، کشورمان دارای زیرساخت‌های خوب ، دسترسی عالی به بازار ، سهولت کسب و کار و معافیت های مالیاتی و گمرکی است که این موارد در هیچ کجایی دنیا توأمان وجود ندارد .

    |

    همه کارکنان مجموعه وزارت راه و شهرسازی برای ارائه خدمت به مسافران نوروزی در این ایام مشغول فعالیت خواهند بود که باید نتیجه این خدمات برای مردم محسوس و ملموس باشد و رضایت اجتماعی به‌همراه داشته‌باشد .

    |

    نظرات کاربران