امضای تفاهمنامه احداث مسیر ریلی جلفا - پلدشت - چشمه ثریا
نظر به اینکه راهآهن به استناد قوانین جاری کشور و بند ۲۴ و ۲۵ سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه قصد دارد کریدور اتصال چشمه ثریا به مسیر ریلی ایران - ترکیه از طریق منطقه آزاد ارس و منطقه آزاد ماکو را با انعقاد سرمایهگذاری و با رعایت قوانین و مقررات مربوطه و اخذ مجوزها به انجام رساند .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، مراسم امضای تفاهمنامه احداث مسیر ریلی جلفا - پلدشت - چشمه ثریا در مسیر اتصال ریلی ایران و ترکیه با حضور مرتضی بانک مشاور رئیسجمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و سعید محمدزاده معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راهآهن در دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد برگزار شد .
نظر به اینکه راهآهن به استناد قوانین جاری کشور و بند ۲۴ و ۲۵ سیاستهای کلی برنامه ششم توسعه قصد دارد کریدور اتصال چشمه ثریا به مسیر ریلی ایران - ترکیه از طریق منطقه آزاد ارس و منطقه آزاد ماکو را با انعقاد سرمایهگذاری و با رعایت قوانین و مقررات مربوطه و اخذ مجوزها به انجام رساند .
نظر به اینکه سازمان به جهت ایجاد زیرساختهای حملونقل ریلی مناسب برای مناطق آزاد ارس و ماکو علاقهمند به حمایت از سرمایهگذاری در احداث خط راهآهن ترکیه - ایران از مسیر چشمه ثریا است .
نظر به اینکه بهموجب ماده ۶۵ قانون احکام دائمی برنامههای ششم توسعه کشور که تمام اختیارات دستگاههای اجرایی مستقر در مناطق آزاد واگذار شده ، سازمان قبول کرد به جهت حمایت از سرمایهگذاری در طرح احداث خط راهآهن ترکیه - ایران از مسیر چشمه ثریا و ایجاد زیرساختهای حملونقل ریلی مناسب برای مناطق آزاد ارس و ماکو ، خطوط احداثی در این مناطق در مالکیت راهآهن باشد .
طرفین به شرح زیر تفاهم کردند:
۱- انجام کلیه عملیات طراحی ، مطالعات مسیر ، طرح و تأسیسات جانبی ، ساختمان ایستگاهها ، خطوط فرعی و ایستگاههای تشکیلاتی مورد نیاز تا مرحله اول (فاز یک) در مناطق آزاد ارس و ماکو ، علائم و ارتباطات و مطالعات اقتصادی و ارائه پیشنهاد مدل مشارکت و سرمایهگذاری با اولویت BOT با نظر و تائید شرکت راهآهن ج.ا.ایران بر عهده سازمان منطقه آزاد ماکو (با تأمین مالی برابر توسط سازمانهای مناطق آزاد) است .
۲-۲- طرفین بر اساس طرح توجیهی اقتصادی و مدل مشارکت و سرمایهگذاری مورد تایید ، تلاش مینمایند نسبت به جذب سرمایهگذار جهت اچرای پروژه مذکوئر اقدام نمیاند و حمایتهای لازم را برای تامین مالی از طریق ساز و کارهای مختلف از جمله آورده سرمایهگذار ، فاینانس خارجی ، تسهیلات صندوق توسعه ملی را بعمل آورند .
۳-۲- در صورت تامین مالی کل یا بخشی از پروژه از محل فاینانس خارجی و الزام طرف خارجی به دریافت ضمانتنامه دولت ، راهآهن پیگیریهای لازم از شورای محترم اقتصاد را بعمل خواهد آورد .
۴-۲- مالکیت ، مدیریت و بهرهبرداری از شبکه راه آهن ج.ا.ایران در منطقه آزاد در طول اجرای قرارداد سرمایهگذاری و پس از آن طبق قوانین و مقررات بر عهده راهآهن است .
۵-۲- راهآهن موافقت خود را با اختصاص منافع حاصل از بهرهبرداری پروژه مذکور برای یک دوره زمانی مشخص متناسب با دوره بازگشت سرمایه به سازمان براساس مدل مشارکت و سرمایهگذاری مربوطه اعلام مینماید .
۶-۲- در طی فرآیند انجام مطالعات ، نیاز به هماهنگی با راهآهن کشور ترکیه میباشد، لذا مکاتبات و هماهنگیهای لازم توسط راهآهن انجام میپذیرد .
۷-۲- مدت اعتبار این تفاهمنامه از تاریخ ابلاغ به مدت (۹) نه ماه میباشد . این مدت میتواند با توافق طرفین تمدید گردد ، نمایندگن دو طرف ظرف مدت (۴) چهار هفته از تاریخ ایلاغ این تفاهمنامه برنامه زمانبندی مراحل جاری شدن شروط مقدم را با توجه به اولویتها به اتفاق تهیه و براساس آن اقدام خواهند نمود .
۸-۲- حقوق و تعهدات مشترک سازمانهای آزاد ارس و ماکو مطابق با تفاهمنامه، در قرارداد نهایی تعیین میشود .