در حال بارگذاری ...
  • تفاهم نامه احداث ۱۷۴۵ کیلومتر آزادراه جدید در دست بررسی و اقدام

    طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته مقرر بود روسازی ۵۰۰ کیلومتر از آزادراه‌ها تکمیل و ۲۸۰ کیلومتر نیز به طور کامل به بهره‌برداری برسد . در حال حاضر با گذشته ۶ ماه از ابتدای سال علیرغم عدم تخصیص منابع اعتباری ، زیرسازی ۲۱۷ کیلومتر انجام شده ، ۱۷۰ کیلومتر اساس و زیراساس تکمیل شده و ۱۲۶ کیلومتر نیز آسفالت شده است .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد : به دنبال گسترش شبکه آزادراهی کشور ، هم اکنون تفاهم نامه احداث ۱۷۴۵ کیلومتر آزادراه جدید در دست بررسی و اقدام است که معادل ۷۰ درصد کل آزادراه‌های موجود در کشور محسوب می‌شود .

    جلسه " نقد و بررسی عملکرد معاونت آزادراه‌ها و نوآوری در روش‌های احداث آزادراه‌ها " با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی ، معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها ، معاونان و مدیران شرکت ساخت و کارشناسان معاونت آزادراه‌ها برگزار و گزارش عملکرد بخش‌های مختلف این معاونت و راهکارهای مختلف در خصوص مسایل مرتبط با احداث آزادراه‌ها در کشور ارائه شد .

    در ابتدای این جلسه خیراله خادمی ضمن تاکید بر اهمیت شبکه جاده‌ای کشور گفت : در حال حاضر بیشتر جا‌به‌جایی و ترانزیت کالا و مسافر از طریق بخش جاده‌ای کشور انجام می‌شود که ۷۵ درصد این جا‌به‌جایی از طریق شریان‌های اصلی صورت می پذیرد . با توجه به آمار ارائه شده گسترش شبکه آزادراهی کشور نه تنها در اقتصاد ملی و کاهش مصرف سوخت مفید است بلکه با کاهش زمان سفر و افزایش ایمنی سفری آسوده و مطمئن برای هموطنان فراهم می‌کند .

    وی میزان رشد جاده‌های موجود را با در نظر گرفتن رشد ترافیک کشور ناچیز دانست و اظهار داشت : با در نظر گرفتن کمبود اعتبارات عمرانی و رشد سریع ترافیک در کشور، روند احداث جاده‌های کشور با این رشد همخوانی ندارد و این امر نیازمند توجه بیشتری از سوی دولت است .

    خادمی تامین سرمایه‌های مورد نیاز را چالش اساسی در گسترش شبکه آزادراهی دانست و خاطرنشان کرد : با کاهش تخصیص اعتبارات نقدی و استفاده از اوراق مشارکت و اسناد خزانه اسلامی برای طرح‌های عمرانی ، روند اجرای عملیات نسبت به گذشته کند شده که حضور بخش خصوصی در کنار دولت بخشی از این مشکلات را حل کرده است .

    معاون وزیر راه و شهرسازی مطالعات پیش از اجرا را در بهینه کردن هزینه‌های یک پروژه مهم ارزیابی کرد و افزود : احداث آزادراه‌ها بر اساس استانداردهای جهانی، نیازمند مطالعات گسترده پیش از آغاز عملیات اجرایی است . مطالعات بستر اجرای یک پروژه به حساب می آید و با تکیه بر آن می‌توان بهترین روش اجرا با کمترین هزینه و بیشترین سرعت را انتخاب کرد که این امر علاوه بر صرفه جویی در هزینه ها و زمان به افزایش کیفیت اجرای پروژه نیز کمک خواهد کرد .

    خادمی استفاده از روش‌های نوین اجرا را علاوه بر کاهش هزینه‌های اجرایی در آزادراه موجب ارتقا کیفیت و افزایش طول عمر راه دانست .

     

     

    وی نوآوری در اجرای انواع  راه‌ را بیش از کار مهندسی نتیجه ایده‌های مهندسی معرفی کرد و گفت : شرایط فعلی مستلزم تغییر نگرش در اجرا است تا با بهره‌مندی از تفکر نوین و  بومی‌ سازی فناوری‌های روز دنیا از روش‌های سنتی اجرا فاصله بگیریم . به دنبال گسترش شبکه آزادراهی کشور ، هم اکنون ۱۷۴۵ کیلومتر تفاهم‌نامه احداث آزادراه جدید به امضا رسیده که معادل ۷۰ درصد کل آزادراه‌های موجود در کشور است .

    از ابتدای سال جاری ۱۲۶ کیلومتر آزادراه آسفالت شده است

    در ادامه این جلسه معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها ضمن ارایه گزارشی از وضعیت آزادراه‌های موجود گفت: در حال حاضر حدود ۲۲۱۷ کیلومتر آزادراه در دست بهره‌برداری ، ۲۲۱۵ کیلومتر در دست احداث ، ۷۴۰۰ کیلومتر در دست مطالعه و ۱۷۴۵ کیلومتر در مرحله امضای تفاهم‌نامه قرار دارد . پیشرفت فیزیکی ۱۳۵۰ کیلومتر از آزادراه‌های در دست اجرا بالای ۲۰ درصد است .

    معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها ضمن تشریح اهداف سال ۱۳۹۷ گفت :‌ طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته مقرر بود روسازی ۵۰۰ کیلومتر از آزادراه‌ها تکمیل و ۲۸۰ کیلومتر نیز به طور کامل به بهره‌برداری برسد . در حال حاضر با گذشته ۶ ماه از ابتدای سال علیرغم عدم تخصیص منابع اعتباری ، زیرسازی ۲۱۷ کیلومتر انجام شده ، ۱۷۰ کیلومتر اساس و زیراساس تکمیل شده و ۱۲۶ کیلومتر نیز آسفالت شده است .

    وی استقرار سیستم یکپارچه اخذ عوارض در آزادراه‌ها را از دیگر دستاوردهای این معاونت برشمرد و گفت : پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری آزادراه‌های پرتردد کشور  تحت پوشش این سیستم قرار گیرد .

    در ادامه این جلسه بخش‌های مختلف معاونت آزادراه به تشریح برنامه‌ها و ارائه عملکرد پرداختند و در پایان نیز راهکارهای مناسب برای برون رفت از مشکلات مطرح شده در حوزه‌های مختلف مانند سرمایه‌گذاری ، کنترل پروژه ، مطالعات پیش از اجرا و ... ارائه شد .




    مطالب مرتبط

    آزادراه مشهد - چناران به طول ۵۰ کیلومتر با هدف ساماندهی ترافیک حدفاصل مشهد تا چناران و در ادامه تا قوچان طراحی شده است و بهره برداری از آن موجب عبور و مرور ایمن و سریع تر بیش از ۱۰۰ هزار وسیله نقلیه عبوری در روز از این مسیر می شود .

    |

    خوشبختانه در حال حاضر مانعی در طراحی ، نظارت و اجرای پروژه های راهسازی وجود ندارد و در صورت تامین اعتبار مورد نیاز ، قابلیت اجرای سالانه حداقل حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه وجود دارد .

    |

    با توجه به عبور مسیر ریلی درود - خرم آباد از مناطق کوهستانی شدید عمده فعالیت اجرایی در بخش زیرزمینی انجام شد به نحوی که علاوه بر ثبت رکوردهای قابل توجهی در حفاری به روش دستی ، پیشرفت فیزیکی زیرسازی پروژه در مدت یک سال و نیم از ۳۹ درصد به ۵۱ درصد رسید .

    |

    آزادراه قزوین - رشت بخشی از کریدور بین المللی شمال - جنوب کشور است که سواحل غربی دریای خزر را به شبکه آزادراهی متصل می کند و تکمیل آزادراه منجیل - رودبار به عنوان بخش پایانی این آزادراه موجب بهره مندی از مزایای این مسیر آزادراهی می شود .

    |

    آزادراه منجیل - رودبار بخشی از آزادراه قزوین - رشت است و بهره‌برداری از آخرین بخش این آزادراه ، موجب رفع گلوگاه ترافیکی بین پایتخت و استان گیلان است و با افتتاح آن هموطنان در ایام نوروز می‌توانند به راحتی از این مسیر عبور کنند .

    |

    نظرات کاربران