تفاهم نامه احداث ۱۷۴۵ کیلومتر آزادراه جدید در دست بررسی و اقدام
طبق برنامهریزیهای صورت گرفته مقرر بود روسازی ۵۰۰ کیلومتر از آزادراهها تکمیل و ۲۸۰ کیلومتر نیز به طور کامل به بهرهبرداری برسد . در حال حاضر با گذشته ۶ ماه از ابتدای سال علیرغم عدم تخصیص منابع اعتباری ، زیرسازی ۲۱۷ کیلومتر انجام شده ، ۱۷۰ کیلومتر اساس و زیراساس تکمیل شده و ۱۲۶ کیلومتر نیز آسفالت شده است .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد : به دنبال گسترش شبکه آزادراهی کشور ، هم اکنون تفاهم نامه احداث ۱۷۴۵ کیلومتر آزادراه جدید در دست بررسی و اقدام است که معادل ۷۰ درصد کل آزادراههای موجود در کشور محسوب میشود .
جلسه " نقد و بررسی عملکرد معاونت آزادراهها و نوآوری در روشهای احداث آزادراهها " با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی ، معاون ساخت و توسعه آزادراهها ، معاونان و مدیران شرکت ساخت و کارشناسان معاونت آزادراهها برگزار و گزارش عملکرد بخشهای مختلف این معاونت و راهکارهای مختلف در خصوص مسایل مرتبط با احداث آزادراهها در کشور ارائه شد .
در ابتدای این جلسه خیراله خادمی ضمن تاکید بر اهمیت شبکه جادهای کشور گفت : در حال حاضر بیشتر جابهجایی و ترانزیت کالا و مسافر از طریق بخش جادهای کشور انجام میشود که ۷۵ درصد این جابهجایی از طریق شریانهای اصلی صورت می پذیرد . با توجه به آمار ارائه شده گسترش شبکه آزادراهی کشور نه تنها در اقتصاد ملی و کاهش مصرف سوخت مفید است بلکه با کاهش زمان سفر و افزایش ایمنی سفری آسوده و مطمئن برای هموطنان فراهم میکند .
وی میزان رشد جادههای موجود را با در نظر گرفتن رشد ترافیک کشور ناچیز دانست و اظهار داشت : با در نظر گرفتن کمبود اعتبارات عمرانی و رشد سریع ترافیک در کشور، روند احداث جادههای کشور با این رشد همخوانی ندارد و این امر نیازمند توجه بیشتری از سوی دولت است .
خادمی تامین سرمایههای مورد نیاز را چالش اساسی در گسترش شبکه آزادراهی دانست و خاطرنشان کرد : با کاهش تخصیص اعتبارات نقدی و استفاده از اوراق مشارکت و اسناد خزانه اسلامی برای طرحهای عمرانی ، روند اجرای عملیات نسبت به گذشته کند شده که حضور بخش خصوصی در کنار دولت بخشی از این مشکلات را حل کرده است .
معاون وزیر راه و شهرسازی مطالعات پیش از اجرا را در بهینه کردن هزینههای یک پروژه مهم ارزیابی کرد و افزود : احداث آزادراهها بر اساس استانداردهای جهانی، نیازمند مطالعات گسترده پیش از آغاز عملیات اجرایی است . مطالعات بستر اجرای یک پروژه به حساب می آید و با تکیه بر آن میتوان بهترین روش اجرا با کمترین هزینه و بیشترین سرعت را انتخاب کرد که این امر علاوه بر صرفه جویی در هزینه ها و زمان به افزایش کیفیت اجرای پروژه نیز کمک خواهد کرد .
خادمی استفاده از روشهای نوین اجرا را علاوه بر کاهش هزینههای اجرایی در آزادراه موجب ارتقا کیفیت و افزایش طول عمر راه دانست .
وی نوآوری در اجرای انواع راه را بیش از کار مهندسی نتیجه ایدههای مهندسی معرفی کرد و گفت : شرایط فعلی مستلزم تغییر نگرش در اجرا است تا با بهرهمندی از تفکر نوین و بومی سازی فناوریهای روز دنیا از روشهای سنتی اجرا فاصله بگیریم . به دنبال گسترش شبکه آزادراهی کشور ، هم اکنون ۱۷۴۵ کیلومتر تفاهمنامه احداث آزادراه جدید به امضا رسیده که معادل ۷۰ درصد کل آزادراههای موجود در کشور است .
از ابتدای سال جاری ۱۲۶ کیلومتر آزادراه آسفالت شده است
در ادامه این جلسه معاون ساخت و توسعه آزادراهها ضمن ارایه گزارشی از وضعیت آزادراههای موجود گفت: در حال حاضر حدود ۲۲۱۷ کیلومتر آزادراه در دست بهرهبرداری ، ۲۲۱۵ کیلومتر در دست احداث ، ۷۴۰۰ کیلومتر در دست مطالعه و ۱۷۴۵ کیلومتر در مرحله امضای تفاهمنامه قرار دارد . پیشرفت فیزیکی ۱۳۵۰ کیلومتر از آزادراههای در دست اجرا بالای ۲۰ درصد است .
معاون ساخت و توسعه آزادراهها ضمن تشریح اهداف سال ۱۳۹۷ گفت : طبق برنامهریزیهای صورت گرفته مقرر بود روسازی ۵۰۰ کیلومتر از آزادراهها تکمیل و ۲۸۰ کیلومتر نیز به طور کامل به بهرهبرداری برسد . در حال حاضر با گذشته ۶ ماه از ابتدای سال علیرغم عدم تخصیص منابع اعتباری ، زیرسازی ۲۱۷ کیلومتر انجام شده ، ۱۷۰ کیلومتر اساس و زیراساس تکمیل شده و ۱۲۶ کیلومتر نیز آسفالت شده است .
وی استقرار سیستم یکپارچه اخذ عوارض در آزادراهها را از دیگر دستاوردهای این معاونت برشمرد و گفت : پیشبینی میشود تا پایان سال جاری آزادراههای پرتردد کشور تحت پوشش این سیستم قرار گیرد .
در ادامه این جلسه بخشهای مختلف معاونت آزادراه به تشریح برنامهها و ارائه عملکرد پرداختند و در پایان نیز راهکارهای مناسب برای برون رفت از مشکلات مطرح شده در حوزههای مختلف مانند سرمایهگذاری ، کنترل پروژه ، مطالعات پیش از اجرا و ... ارائه شد .