رسیدگی به مشکلات رانندگان دغدغه اصلی مسئولان بخش حمل و نقل جادهای
بخشی از مسائل و مشکلات نیاز به زمان بیشتری داشت که از طریق مطالعات کارشناسی بررسی شد و بخشی از مطالبات هم از جمله سخت و زیانآور شدن شغل رانندگی نیاز به تدوین قانون از سوی مجلس شورای اسلامی دارد و یا بازنگری در دستورالعمل و قوانین و مقررات که در دست بررسی و پیگیری است .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، رسیدگی به مسائل و مشکلات و مطالبات رانندگان حمل و نقل جادهای از دغدغههای اصلی مسئولین ذیربط حوزه حمل و نقل جادهای بوده و تا حصول نتیجه نهایی پیگیریهای لازم انجام میشود .
داریوش امانی معاون حمل و نقل سازمان راهداری اظهار داشت : همزمان با آغاز اعتراض رانندگان در تاریخ اول خردادماه سالجاری ، جلسات زیادی با حضور نمایندگان اصناف و تشکلهای صنفی بخش حمل و نقل جادهای برگزار شد و بعضی از مطالبات به طور جدی از طرف دولت و مجلس شورای اسلامی و سایر دستگاههای اجرایی بررسی و در دست اقدام است . بخشی از مسائل و مشکلات از جمله برخورد با شرکتهای متخلف حمل و نقلی ، کمیسیونهای اضافی شرکتهای متخلف ، اطلاعرسانی به رانندگان در خصوص میزان کرایه دریافتی ، بازگشت بیمه تأمین اجتماعی به روال قبلی و راهاندازی بیمه تکمیلی رانندگان به صورت فوری رسیدگی و با فوریت حل و فصل شد .
امانی خاطرنشان کرد : بخشی از مسائل و مشکلات نیاز به زمان بیشتری داشت که از طریق مطالعات کارشناسی بررسی شد و بخشی از مطالبات هم از جمله سخت و زیانآور شدن شغل رانندگی نیاز به تدوین قانون از سوی مجلس شورای اسلامی دارد و یا بازنگری در دستورالعمل و قوانین و مقررات که در دست بررسی و پیگیری است .
معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای ، یکی از خواستههای رانندگان را محاسبه نرخ کرایه بر اساس تن بر کیلومتر اعلام کرد و افزود : با همراهی نمایندگان اصناف و تشکلهای صنفی ، پس از برگزاری جلسات متعدد سرانجام طرح پیشنهادی به شورای عالی ترابری کشور ارسال شد که در صورت اخذ مصوبه قانونی در کمیسیون مربوطه ، امیدواریم ظرف یک یا دو ماه آینده عملیاتی شود .
امانی در خصوص تأمین لاستیک و قطعات و اقلام مصرفی مورد نیاز رانندگان اظهار داشت : با توجه به این که ماهانه حدود ۱۰۰ هزار حلقه لاستیک مورد نیاز رانندگان است ، طی ۲ ماهه گذشته ، تعداد ۱۰۰ هزار حلقه لاستیک توزیع شد که در حال حاضر ۱۰۰ هزار کمبود لاستیک وجود دارد که طی جلسات برگزار شده و مکاتبه با معاون اول رئیس جمهور ، مقرر شد ارز لاستیک با اولویت ویژه تخصیص پیدا کند و از طریق تولید داخلی و همچنین واردات لاستیکهای مورد نیاز ، این مشکل برطرف شود .
امانی از تصمیم دولت برای ترخیص لاستیک مورد نیاز شبکه حملونقل جادهای و درونشهری کشور از سرعت گرفتن روند ترخیص و تامین تایر موردنیاز کامیونداران خبر داد و تصریح کرد : بر طبق دستور معاون اول رئیس جمهوری مقرر شد لاستیکهای موجود در انبار گمرکات و سازمان اموال تملیکی هر چه زودتر میان رانندگان توزیع شود و تصمیم جدیدی که اخیراتوسط هیات وزیران برای تعیین تعرفه واردات این گروه محصول از تایر گرفته است که مقرر شد چهار ردیف از تعرفه واردات تایر مربوط به تایرهای رادیال باری - اتوبوسی از ۲۶ درصد به ۵ درصد کاهش یابد .
وی افزود : برابر اطلاعات دریافتی ، چهارسایز از تایرهای باری - اتوبوسی سیمی را مشمول کاهش ۲۱ درصدی تعرفه واردات است . بههمینمنظور مقرر شد تا زمان کاهش التهاب بازار لاستیکهای باری - اتوبوسی این تایرها با تعرفه ۵ درصدی و ارز دولتی به کشور وارد شوند . پس از بازدید از انبارهای گمرک همچنین در خصوص ترخیص لاستیک مورد نیاز شبکه حملونقل جادهای و درونشهری کشور تصمیماتی اتخاذ شد که بهزودی اجرایی میشود و لاستیک در اختیار کامیونداران قرار خواهد گرفت .
معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای در خاتمه ، ضمن تشکر از همراهی رانندگان عزیز در انجام وظایف خطیر خود ، علیرغم مشکلات موجود ، در زمینه رسیدگی به مسائل و مشکلات موجود و پیگیری تا سرانجام مقصود قول مساعد داد .