در حال بارگذاری ...
  • ارتقا ضریب ایمنی پروازها با بهره‎برداری از سامانه راداری فرودگاه بندرعباس

    شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران در این فرصت ، انبوهی از تجهیزات مدرن ناوبری هوایی و فرودگاهی را با سرمایه‌‌گذاری حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان خریداری کرد و امروز دو پروژه راهبردی ناوبری هوایی کشور یعنی سامانه‌های راداری SSR و PSR بندرعباس از میان ده‌ها مجموعه تجهیزات مدرن خریداری شده به بهره‌برداری می‌رسد که ارزش حال آن حدود ۱۰۰ میلیارد تومان است .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران در مراسم افتتاح و بهره‎برداری رسمی از سامانه راداری فرودگاه بندرعباس با اشاره به بهره‎برداری اخیر از رادار فرودگاه لارستان گفت : تعداد ایستگاه‌های راداری کشور به ۱۷ ایستگاه فعال و تعداد سامانه‌های رادارهای عملیاتی به ۲۴ سامانه و تعداد ایستگاه‌های کمک ناوبری به ۱۲۴ ایستگاه افزایش یافته است و با نصب سامانه بک آپ راداری جهت پشتیبانی از پایداری ارائه سرویس راداری به پروازهای عبوری و ایجاد امکان نظارت در محدوده اپروچ پایانه هوایی بندرعباس و فرودگاه‌های محدوده این ایستگاه ، ضریب ایمنی پروازها به سطح بی نظیری ارتقا خواهد یافت .

    رحمت‎اله مه‎آبادی ضمن گرامی‎داشت ایام محرم و هفته دفاع مقدس ، از حضور رئیس مجلس شورای اسلامی ، استاندار و نمایندگان استان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی در آیین آغاز به کار این سامانه راداری قدردانی کرد و گفت : کمتر از دو هفته پیش ترمینال جدید فرودگاه لارستان افتتاح و بهره‌برداری شد . پروژه‌ای که یکی از ده‌ها پروژه عمرانی با سرمایه‌گذاری ۱۰۰۰ میلیارد تومانی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران بود که تنها طی حدود ۳.۵ سال گذشته اجرایی شده است .

    وی با اشاره به اینکه این تحولات با استفاده از فرصت پسابرجام و با هدایت‌های وزیر راه و شهرسازی ، روی داده است ، گفت : شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران در این فرصت ، انبوهی از تجهیزات مدرن ناوبری هوایی و فرودگاهی را با سرمایه‌‌گذاری حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان خریداری کرد و امروز دو پروژه راهبردی ناوبری هوایی کشور یعنی سامانه‌های راداری SSR و PSR بندرعباس از میان ده‌ها مجموعه تجهیزات مدرن خریداری شده به بهره‌برداری می‌رسد که ارزش حال آن حدود ۱۰۰ میلیارد تومان است .

    مه آبادی ادامه داد : در آخرین روز شهریور ماه سال ۱۳۹۷ و در سی و هشتمین سالروز آغاز هفته دفاع مقدس و در دوره دیگری از عرصه جنگ تمام عیار اقتصادی ، رزمندگان متخصص جبهه ناوبری هوایی ایران ، به مدد الهی ، در ساحل نیلگون خلیج همیشه فارس ، با دستان پرمهر رئیس محترم قوه مقننه میهن اسلامیشان ، موفق به افتتاح دو سامانه بسیار مهم راداری می‌شوند که با بهره‌برداری از آنها ضمن تکمیل پوشش راداری منطقه راهبردی هرمز و دریای عمان ، حجم بسیار بالایی از ترافیک هوایی در پهنه خلیج همیشه فارس تحت نظارت رادار و سامانه بک آپ منصوبه در بندرعباس قرار خواهد گرفت و ارائه سرویس راداری در کریدور خلیج فارس به آتلانتیک نیز کامل خواهد شد .

    مدیرعامل شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران ، در مورد اهمیت این اقدام گفت : این اقدام مهمی است که ضمن اجرای تکالیف قانون‎گذار در قوانین برنامه‎های توسعه سوم ، چهارم و پنجم جهت تکمیل پوشش راداری کشور ، به دلیل تحقق کامل تعهدات بین‎المللی دولت جمهوری اسلامی ایران برای تکمیل پوشش راداری شبکه جهانی ترافیک هوایی ، ارزشی بین‌المللی داشته و با تسهیل جریان تبادل ترافیک هوایی میان ایران ، امارات و عمان ، به بهبود و ارتقای ایمنی و کیفیت کنترل ترافیک منطقه نیز خواهد افزود .

    وی افزود : بهره‌برداری از این دو سامانه ، علاوه برتسهیل جریان ترافیک پروازهای عبوری در کریدورهای بین‌المللی کشور و تسهیل ناوبری پروازهای بین‌المللی و داخلی در فضای سرزمینی ایران اسلامی ، از طریق ایجاد امکان نوین ارائه سرویس راداری تقرب در ترمینال هوایی استان هرمزگان ، به تسهیل کیفیت ناوبری ، ایمنی پروازها و نشست و برخاست هواپیماها در فرودگاه‌های این استان ساحلی و حساس نیز خواهد افزود .

     

     

    رئیس هیأت مدیره شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران ، گفت : از جنبه دیگر این پروژه را باید نمونه‌ای از تلفیق هنر و هوشمندی مدیریت کشور در استفاده عملی همزمان و حداکثری از فرصت پسابرجام از یک سو و بهره‌گیری از ظرفیت حداکثری از توان متخصصان داخل و دانش بومی شرکت‌های دانش بنیان از سوی دیگر نیز نامید .

    وی با بیان اینکه در جهت تحقق منویات مقام معظم رهبری و در مقام اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ، تمامی عملیات نصب و راه‎اندازی این دو سامانه راهبردی ، برای اولین بار در شرایطی ویژه و با استفاده از توان متخصصان شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران انجام شده است ، گفت : همچنین دو بخش مهم دکل و ریدوم آنتن رادارِ آماده بهره‌برداری نیز توسط شرکت‌های دانش بنیان ساخته شده است . البته وقتی‎ بدانیم که این اقدام به همراه تبحر تیم خرید تجهیزات ، فقط تا این تاریخ باعث صرفه‎جویی بیش از ۸۰ میلیارد تومانی در پروژه تکمیل پوشش راداری کشور شده است ؛ ‌ارزش کار دو چندان خواهد شد .

    مه آبادی با بیان اینکه صنعت فرودگاهی و ناوبری هوایی کشور که در چندین سال گذشته به علت کم توجهی‎ها و فشار تحریم‎ها ، شرایط سختی را گذرانده است ، گفت : به لطف خداوند و با اجرای انبوهی از پروژه‎های مهم و زیربنایی ، امروز مسیر رشد و توسعه خود را به سرعت در پیش گرفته است به گونه‎ای که با توجه خاص مسئولان عالی نظام بویژه ریاست محترم مجلس شورای اسلامی ،‌ ریاست محترم جمهوری در دولت یازدهم و دوازدهم و جناب دکتر آخوندی وزیر راه و شهرسازی هم اکنون تمام فرودگاه‎های کشور و ۱۲۴ ایستگاه ارتباطی ، کمک ناوبری و راداری به کارگاه‎های فعال و پرنشاط سازندگی تبدیل شده است .

    وی افزود : اجرای نزدیک به ۱۰۰۰ میلیارد تومان پروژه عمرانی و خرید بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان از انواع تجهیزات مدرن فرودگاهی و ناوبری هوایی‌ تنها در حدود ۳.۵ سال اخیر ، که در این ایام با توجه به اجرا شدن قبل از افزایش نرخ تسعیر ارز در این حوزه ، به جای تحمیل هزینه فرصت سنگین به کشور ، سرمایه فرصتی به میزان بیش از ۴۰۰۰ میلیارد تومان آفریده ، نویددهنده رشد و شکوفایی در صنعت فرودگاهی و ناوبری هوایی کشور است و در این زمان با افتخار اعلام می‎کنم با تلاش‎هایی که در سه سال گذشته انجام شده است در زمینه تجهیزات فرودگاهی و ناوبری هوایی تا دو دهه آینده ، هیچ دغدغه و نگرانی مهمی برای مسئولان ارشد کشور ایجاد نخواهد نشد .

    وی با اشاره به طرح‎های انجام شده در فرودگاه‎های استان هرمزگان گفت : فقط در فرودگاه‎های این استان و در شهرهای بندرعباس ، میناب ، بستک و پارسیان ، ابوموسی و بندرلنگه بالغ بر ۹۰ میلیارد تومان اعتبار به اجرای طرح‎های توسعه فرودگاهی و ناوبری هوایی از منابع شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران اختصاص یافته است که شامل هشت طرح عمرانی معطوف به احداث و توسعه ترمینال‎ها ، ‌باند و عوامل میدان پروازی و محوطه‎سازی،‌ پنج پروژه بهسازی ، پنج پروژه تأسیساتی و تجهیزاتی و بیش از شش پروژه نوسازی تجهیزات کمک ناوبری هوایی را شامل می‎شود . البته موارد یاد شده جدا از ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیصی برای خرید تجهیزات ، ‌نصب و راه‎اندازی رادارهای روت و تقرب استان هرمزگان است که این مراسم برای بهره‌برداری از آن برگزار می‌شود .

    مه‎آبادی در پایان گفت : آنچه در این مختصر به استحضار رسید و دو پروژه مهمی که شاهد اجرای رسمی آن هستید جلوه‌ای از مدیریت جهادی و بخش کوچکی از تلاش‌ها و مجاهدت خدمتگزاران شما در صنعت فرودگاهی و ناوبری هوایی تحت هدایت‌های مقام عالی وزارت راه و شهرسازی و حمایت‌های دولت محترم و مجلس شورای اسلامی و خصوصاً مساعدت‌های بی‌بدیل شخص ریاست محترم مجلس است به گونه‌ای که بهره‌برداری آزمایشی انبوهی از پروژ‌های به اتمام رسیده ، شروع شده و یا در شرف آغاز است و صرفاً به دلیل محدودیت زمانی مقامات عالی کشور و همچنین پراکندگی وسیع جغرافیایی واحدهای این شرکت در پهنه ایران اسلامی ، مدت‌های مدیدی است که در صف افتتاح رسمی قرار دارند . امیدواریم در مهر ماه جاری نیز با حضور مقامات کشوری و لشکری از چند پروژه عظیم و مهم زیرساختی و ایمنی بهره‌برداری کنیم و با دستور جناب آقای دکتر آخوندی شاهد آغاز رسمی نصب دو سامانه راداری جدید دیگر در استان تهران و ترمینال هوایی مهرآباد باشیم . 




    مطالب مرتبط

    پروازهای تهران - لار - تهران بر اساس عرضه و تقاضا برقرار است و احتمالا اگر استقبال از آن همواره مطلوب باشد ، شاهد استمرار افزایش پروازهای هفتگی این مسیر در فرودگاه لارستان باشیم .

    |

    در راستای اجرای بهینه و استاندارد این وظیفه ، اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان نسبت به روز رسانی رادار شناور ناجی۱۴ ، تامین و راه اندازی دستگاه شناسایی خودکار شناورها (AIS) در ایستگاه مخابراتی بندر چمخاله و به روز رسانی تجهیزات سامانه SSB بندر انزلی اقدام کرد .

    |

    افزایش قدرت و کارایی عملیات جستجو و نجات دریایی و همچنین پوشش رادیویی و ردیابی کشتی های متردد در محدوده تحت حاکمیتی بنادر از اهداف مهم سازمان بنادر ودریانوردی قلمداد می شود .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها گفت : برگزاری همایش زمینه‌ای برای ارتقا همدلی و همگرایی بیشتر به منظور دستیابی به اهداف و ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ مدیر کل فرودگاه آیت اللهی لارستان با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای افزایش ضریب امنیتی و حفاظتی فرودگاه لارستان ...

    |

    نظرات کاربران