در حال بارگذاری ...
  • تشریح دستاوردهای ۵ ساله اداره کل فرودگاه‌های استان آذربایجان شرقی

    در فاصله سال‌های ۹۲ تا ۹۶ تعداد ۶ میلیون و ۶۲۸ هزار ۷۵۲ مسافر داخلی و ۱ میلیون و ۲۹۸ هزار و ۴۷۵ مسافر خارجی از طریق فرودگاه تبریز جابجا شده‌اند که که این آمار نسبت به ۵ سال پیش از آن به ترتیب ۴۰ و ۷ درصد افزایش داشته است .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرکل فرودگاه‌های استان آذربایجان شرقی به تشریح دستاوردهای ۵ ساله این اداره کل در حوزه پروژه های عمرانی و افزایش مسافر فرودگاه‌های استان پرداخت .

    مصطفی صفایی ، درباره دستاوردهای ۵ ساله فرودگاه های استان آذربایجان شرقی گفت : یکی از دستاوردهای مهم فرودگاه تبریز در ۵ سال گذشته ، افزایش تعداد پروازهای داخلی فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی تبریز به میزان ۲۶ درصد نسبت به مدت مشابه قبل از آن بوده است .

    وی با اشاره به انجام ۵۲ هزار و ۱۳۲ پرواز داخلی در فرودگاه تبریز در این مدت گفت : این رقم در بازه زمانی سالهای ۸۷ تا ۹۱ تعداد ۴۱ هزار ۳۰۷ پرواز بوده است ، همچنین تعداد پروازهای خارجی فرودگاه تبریز نیز در ۵ سال اخیر نسبت به دوره پیش از آن ، از رقم ۹ هزار و ۹۸۰ پرواز به ۱۰ هزار و ۱۷۰ پرواز رسیده که حاکی از رشد یک درصدی پروازها دارد . در فاصله سال‌های ۹۲ تا ۹۶ تعداد ۶ میلیون و ۶۲۸ هزار ۷۵۲ مسافر داخلی و ۱ میلیون و ۲۹۸ هزار و ۴۷۵ مسافر خارجی از طریق فرودگاه تبریز جابجا شده‌اند که که این آمار نسبت به ۵ سال پیش از آن به ترتیب ۴۰ و ۷ درصد افزایش داشته است .

    وی همچنین با اشاره به آغاز مجدد پروازهای هفتگی فرودگاه سهند در سال ۹۶ گفت : با آغاز این پروازها که دو نوبت در هفته مسافران را از جنوب استان به تهران و بالعکس جابجا می‌کند ، ظرفیت نقل و انتقال ۸۰ مسافر در هر پرواز ایجاد شده است .

    سرمایه گذاری ۵۴ میلیارد تومانی در فرودگاه تبریز

    مدیر کل فرودگاه‌های آذربایجان شرقی با اشاره به اقدامات عمرانی در حوزه توسعه فرودگاه تبریز گفت : در سال‌های ۹۳ و ۹۴ ، مجموعه پروژه های عمرانی انجام شده در فرودگاه تبریز مبلغ ۵۴۱ میلیارد ریال بوده است .

    وی ادامه داد : تعمیر و بهسازی سقف ترمینال ۴ فرودگاه تبریز ، خرید و نصب تیغه برف روب جدید ، رنگ‌آمیزی آنتن NDB ، منبع آب فنی و دکل‌های روشنایی محوطه فرودگاه مطابق استانداردهای ICAS ۱۱۴ ، پوشش کانال کنار باند ۱۲ راست و ۳۰ چپ با باکس‌های بتنی پیش ساخته ، تهیه و نصب دستگاه‌های دیزل ژنراتور‌های Non- breaker ، احداث ساختمان دیزل ژنراتور ، تسطیح ، بتن ریزی و رنگ‌آمیزی اطراف بادنماها ، نصب و اجرای کابل گذاری علایم روشنایی باندهای ۱۲ چپ و ۳۰ راست و بالعکس ، نصب و اجرای کابل‌گذاری چراغ‌های لبه تاکسی‌وی در تقاطع‌های باند ، امحاء علامت ضربدر (بسته بودن باند ۳۰ راست و ۱۲ چپ) ، بهسازی و تعویض لوله‌ها و شیرفلکه‌های اصلی پمپ‌خانه و موترخانه‌های مرکزی ، بازسازی ورودی ساختمان آتش‌نشانی و ایمنی ، نصب و راه‌اندازی سامانه تلفن گویای اختصاصی اطلاعات پروازی ، احداث سردرب ورودی و توسعه ساختمان سالن تشریفات دولتی (پاویون) ، نصب و اجرای پروژه سیستم ارتینگ و surge protection ساختمان برج مراقبت پرواز ، آسفالت جاده دسترسی به رمپ ، ساماندهی و آسفالت محوطه بارانداز ترمینال حجاج ، نصب سایه‌بان بارانداز تسمه نقاله ترمینال حجاج ، بهسازی تابلوهای توزیع برق ، کابل‌گذاری پروژه تصفیه‌خانه ، تعمیر و بازسازی تاسیسات و ابنیه داخلی مامورسراها ، ایزوگام پشت‌بام ساختمان اداری آموزش فنون هوایی و رنگ‌آمیزی اتاق‌ها ، ایزوگام پشت‌بام مسجد‌الزهرا و تعویض پنجره‌های آهنی به PVC ، خرید ، نصب و راه‌اندازی مبدل حرارتی موتورخانه مرکزی، اجرای کابل‌گذاری و کابل برگردانی و جابجایی موتور ژنراتورها در ساختمان نیروگاه جدید ، خرید و نصب تجهیزات برقی ساختمان نیروگاه جدید، جابجایی خط اصلی گاز و رفع موانع پروژه ساخت آشیانه آتا‌ ایر ، بهسازی اتاق‌های خدماتی ، اداری و سالن کنفرانس ، بهسازی اتاق‌های خدماتی ترمینال ۴ ، تکمیل تاسیسات و ابنیه داخلی نگهبانی و آزمایشگاه تصفیه‌خانه ، احداث پروژه تصفیه‌خانه ، احداث و بازسازی ساختمان نگهبانی و محوطه جلوی درب ورودی سطوح پروازی (درب آهنی) ، بازسازی سرویس‌های بهداشتی ترمینال ۳ ، خرید ، نصب و راه‌اندازی سیستم وب کیوسک مسافر از جمله اقدامات انجام شده در این دو سال به شمار می‌رود .

     

     

    صفایی افزود : همچنین می‌توان به پروژه‌های خرید ، نصب و راه‌اندازی تعداد ۸ عدد کانتر چک گذرنامه ، تعویض سنگ کف‌های سالن ورودی پروازهای داخلی ، خرید ، نصب و راه‌اندازی ۴ دستگاه پاسپورت‌خوان و دو دستگاه سرور جدید گذرنامه ، تعویض سنگ کف‌های سالن ترانزیت پروازهای داخلی ، کابل‌کشی و بهسازی ساختمان سایت RGAG ، سرویس کامل و تعویض پکینگ‌ها و اسیدشویی برج‌های خنک‌کننده ، تعویض و بهسازی شبکه توزیع آب شرب ، عملیات اجرایی آسفالت لایه توپکا (لایه رویه) و بیندر (لایه زیرین) جاده دسترسی میدان حجاج و همچنین میدان جلوی ترمینال ۴ ، احداث دوباب نمازخانه جدید در ترمینال حجاج ، خرید دو دستگاه خودروی نیسان پیکاپ برای واحد نقلیه ، جابجایی پارتیشن‌ها و اتاق‌های ساختمان تکنیکال بلاک ، نصب سامانه خودکار هواشناسی (RVR) ، تعویض سرامیک کف ساختمان اداری و موتورخانه ترمینال ۳ ، سرویس کلی سه دستگاه چیلر جذبی به ظرفیت ۲۳۳ تن، ، راه‌اندازی پایانه کارگو (بار هوایی) ، بهسازی ساختمان سایت رادار دستجرد ، بازسازی سرویس‌های بهداشتی ساختمان آتش‌نشانی و ایمنی، بازسازی کف پلاک‌های محوطه ساختمان اداری، بازسازی روکش چرمی صندلی‌های ترمینال ۴ ، اجرای منهول‌های بتنی مربوط به استریپ‌های باند ۱۲ چپ و ۳۰ راست، بازسازی و تعمیر پمپ شفت غلاف چاه عمیق جنگل‌بانی، اجرای بهسازی کلید‌های برق پست اصلی توزیع برق، خرید و نصب فن کوئل‌های ترمینال و ساختمان اداری ، تعمیر پمپ‌های جنگل‌بانی ، خرید و نصب ترازو وکانترهای گذرنامه ترمینال ۴ و ترمینال حجاج ، اجرای کنده‌کاری کانال و کابل‌کشی و نصب سیستم روشنایی اولین باند بتنی کشور ، عملیات خط‌کشی باند بتنی ، بهسازی اتاق‌های حراست، احداث نخستین آشیانه تعمیراتی هواپیما در شمالغرب کشور با سرمایه‌گذاری شرکت هواپیمایی آتا‌ایر اشاره کرد .

    وی با اشاره به احداث پارکینگ طبقاتی فرودگاه تبریز نیز گفت : این پروژه یکی از پروژه های مهم فرودگاهی در سطح کشور است که با زیربنایی به مساحت ۱۳ هزار متر مربع ، در ۳ طبقه و ۴ سطح احداث شده و ظرفیت پارک ۵۰۰ خودرو را دارد . این پارکینگ همچنین مجهز به رستورانی به مساحت ۸۰۰ متر مربع و ۱۵ باب مغازه است و با سرمایه‌گذاری ۸ میلیارد تومانی بخش خصوصی به صورت ‌BOT احداث شده است .

    توسعه اپرون و ترمینال شماره ۳ فرودگاه تبریز

    صفایی مدیرکل فرودگاه‌های استان آذربایجان شرقی در ادامه به پروژه‌های مهم فرودگاه تبریز در سال جاری اشاره کرد و گفت : دو پروژه عمرانی در فرودگاه تبریز تعریف شده و نخستین پروژه ، توسعه اپرون فرودگاه تبریز است . در این پروژه اپرون بتنی به مساحت ۴۰۰ در ۱۱۰ متر به اپرون موجود افزوده شده  و دو تاکسی‌وی ارتباطی با روکش آسفالت نیز ایجاد می‌شود .

    صفایی با بیان اینکه با انجام این پروژه تعداد استندهای فرودگاه از ۶ به ۱۲ می‌رسد ، گفت : اعتبار این پروژه ۲۵ میلیارد تومان است که از فروردین‌ماه آغاز شده و تاکنون در حدود ۱۷ درصد پیشرفت داشته است .

    وی افزود: افزایش ۹۰۰ متر فضا در ترمینال داخلی پروژه عمرانی دیگر فرودگاه تبریز است که از فروردین ماه سالجاری آغاز شده و اعتبار ۵ میلیارد تومانی نیز برای آن در نظر گرفته شده است و تا کنون این اعتبار با توجه به پیشرفت کار تامین شده است .

    مدیرکل فرودگاه‌های آذربایجان شرقی از تهیه سند تک برگی فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز به عنوان یکی دیگر از دستاوردهای این اداره کل در ۵ سال گذشته یاد کرد و گفت : در سال جاری کلیه اراضی فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز به مساحت شش میلیون و ۱۴۹هزار و ۲۶۱ مترمربع (حدود ۶۱۵ هکتار) که دارای سند قدیمی به نام سازمان هواپیمایی کشوری بود به دو فقره سند تک برگ به نام شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران تبدیل شد . مستندسازی این سند بدون صرف هرگونه هزینه انجام شده است .

     

     

    توسعه فرودگاه سهند

    این مدیر ارشد حمل و نقل هوایی استان همچنین در ارتباط با فرودگاه سهند نیز گفت : فرودگاه سهند از فرودگاه های اقماری اداره کل فرودگاه های استان آذربایجان‌شرقی می‌باشد و این فرودگاه در سال ۱۳۷۲ در زمینی به مساحت ۵۰ هکتار مابین مراغه – بناب در کنار جاده ترانزیت احداث شده و با جابجایی مسافرین توانسته‌ است سهم موثری در توسعه منطقه ایجاد کند . در حال حاضر فرودگاه مجهز به دستگاه ناوبری از نوع NDB-DME (فاصله‌سنج و جهت‌گیری) بوده واین دستگاهها در تمامی طول ‌روز عملیاتی می باشد .

    باند این فرودگاه به طول ۳ کیلومتر و عرض ۳۰ متر در سال ۱۳۹۲ مورد بهسازی قرار گرفت تا امکان پذیرش هواپیماهای ۱۰۰ نفره همچون فوکر ۱۰۰ در آن فراهم شود . برای ایجاد زیر ساختها و امکانات ناوبری در این فرودگاه نزدیک به یک میلیارد تومان هزینه شده است .

    به گفته صفایی تهیه و اجرای سرامیک کف ترمینال ، خرید دو دستگاه موتور ژنراتور ، تعویض پنجرهای فرسوده برج مراقبت پرواز ، منهول گذاری سیستم برق ومخابرات جاده دسترسی به برج مراقبت پرواز ، خاکبرداری و خاکریزی وآسفالت جاده دسترسی به برج،ساماندهی و لوله گذاری آب کشاورزان جاده دسترسی به برج برای جلو گیری به محوطه فرودگاه ، نصب ورق آهنی جلو دیوار محوطه فرودگاه به متراژ ۴۲۰متر مربع ، خرید و نصب میز کنفرانس،تعویض درب ایرساید و درب آهن پلیس فرودگاه از جمله سایر اقدامات انجام شده در این فرودگاه اقماری آذربایجان شرقی است .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ مدیرکل فرودگاه های استان آذربایجان شرقی گفت : نخستین پرواز حج تمتع سال ۱۴۰۳ روز ۲۴ اردیبهشت از فرودگاه تبریز انجام می شود ...

    |

    شهرهای مختلف کشور ترکیه از جمله استانبول ، آدانا ، آنکارا ، دنیزلی ، کایسری و مقاصدی مانند بغداد و دبی در مسیرهای خارجی و شهرهای مشهد مقدس ، جزیره کیش ، شیراز و تهران جزو پرتقاضا ترین مسیرهای داخلی فرودگاه تبریز در ایام نوروز هستند .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرکل فرودگاه‌های استان فارس در آیین اعطای گواهینامه فرودگاهی فرودگاه بین‌المللی شیراز گفت : در یک و سال و نیم اخیر ، ...

    |

    استان فارس امروز می‌تواند به خود افتخار کند که فرودگاه شیراز به‌ عنوان سومین فرودگاه کشور از گواهینامه فرودگاهی مطابق با استانداردهای جهانی برخوردار شده است .

    |

    هواپیماهای بیزنس جت ۶ و ۷ نفره مانند هوکر و فالکن از انواع هواپیماهایی هستند که پروازهایی در قالب سفر و جابجایی‌ها در مسافت دور را هم دارد و هر چند تعداد سرنشینان این هواپیما محدود است اما جزو هواپیماهای سبک محسوب نمی‌شوند .

    |

    نظرات کاربران