ورود ششمین لکوموتیو GE به ناوگان راه آهن جمهوری اسلامی ایران
با عملیات تبدیل و ارتقا این لکوموتیوها ، ۶۸ درصد به نیروی کشش لکوموتیو افزوده میشود و ظرفیت حمل بار به بیش از ۵۲ برابر ( از ۱۱۰۰ تن به ۲۸۰۰ تن) ارتقا پیدا میکند .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، ششمین لکوموتیو GE از پروژه ۵ + ۵ پس از بازسازی و تبدیل آن از سریِ پایین به سریِ بالا به ناوگان راهآهن پیوست .
ابراهیم عبیدی مدیر کارخانجات بازسازی لکوموتیو کرج با اعلام این خبر افزود : پروژه ۵ + ۵ یک پروژه شامل بازسازی ، تعمیر ، تبدیل و ارتقا ۵ دستگاه لکوموتیو GE سری پایین به سری بالا و تعمیر و بازسازی ۵ دستگاه لکوموتیو GE سری بالا است .
وی با اشاره به اینکه این پروژه در قالب قراردادی توسط بخش خصوصی (شرکت تام لکوموتیو آریا) انجام می شود ، ادامه داد : بازسازی ، تعمیر ، تبدیل و ارتقا هر لکوموتیو ۹۰ روز زمان میبرد و تعمیر لکوموتیوها ۷۳ تا ۷۵ درصد صرفه جویی ارزی را با اتکا به توان داخلی به دنبال دارد .
به گفته او ، با این تبدیل ، علاوه بر افزایش قدرت و کشش لکوموتیوها ، افزایش درآمد حمل بار این نوع لکوموتیوها هم کسب خواهد شد و در عین حال ، هزینه تعمیرات آن نیز کاهش خواهد یافت .
عبیدی با تاکید بر نقش این فعالیت هم گفت : با عملیات تبدیل و ارتقا این لکوموتیوها ، ۶۸ درصد به نیروی کشش لکوموتیو افزوده میشود و ظرفیت حمل بار به بیش از ۵/۲ برابر ( از ۱۱۰۰ تن به ۲۸۰۰ تن) ارتقا پیدا میکند .
وی همچنین در تشریح جزئیات فنی این رویداد هم گفت : لکوموتیوهای سری پایین (U۳۰C) GE دارای ضریب معادل لکوموتیو ۱.۱ بوده که با تبدیل آنها به سری بالا (C۳۰-۷i) ضریب معادل لکوموتیو به ۱.۹ ارتقاء خواهد یافت ؛ ضمن اینکه نیروی کشش پیوسته از kgf ۲۴۴۶۰ بهkgf ۴۱۱۷۰ افزایش یافته و این موضوع به همراه کاهش حداقل سرعت پیوسته لکوموتیو از km/h ۲۸ به km/h ۱۴.۶ به معنی امکان حمل بار بیشتر در سرعت کمتر است .
وی افزود : در بخش تعمیر و نگهداری با توجه به تغییر تراکشن موتورها از سری ۷۶۱ به ۷۵۲ و تغییر یاتاقانهای لغزشی به غلطشی ، ضمن افزایش طول عمر آنها ، هزینه تعمیرات را به شدت کاهش می دهد .