در حال بارگذاری ...
  • تشریح روند پیشرفت برخی از پروژه‌های طرح جامع ایستگاه راه‌آهن تهران

    به دنبال ایجاد چند کانون ریلی جدید برای تهران هستیم و بر سر انتخاب محل ایستگاه ری به عنوان یکی از این کانون‌های مد نظر با شهرداری تهران به توافق رسیده‌ایم .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت بر تاسیسات زیر بنایی شرکت راه‌آهن با بیان اینکه « با اجرای طرح جامع ایستگاه‌های تهران ، خدمات ایستگاهی به مد‌های ریلی دور برد ،‌ حومه‌ای و سریع‌السیر ارائه و فعالیت‌های تعمیر و نگهداری از ایستگاه کاسته می شود» گفت : زمین‌های حاصل از این انتقال برای اجرای طرح TOD در نظر گرفته می‌شود .

    وحید علی قارداشی با اشاره به طرح جامع ایستگاه راه‌آهن تهران و روند پیشرفت برخی از پروژه‌های تحت این طرح اظهار داشت : این طرح در چند سطح در دست پیگیری قرار دارد که یکی از اهداف اولیه برنامه‌ریزی برای ترافیک ریلی تهران بزرگ است . برای اجرای طرح جامع ایستگاه راه‌آهن تهران علاوه بر طراحی و جانمایی ایستگاه‌های مختلف برای شهر تهران ، باید کاربری‌ها و فعالیت‌های جدید برای ایستگاه مرکزی تهران برنامه‌ریزی شود تا در افق ۲۰۵۰ نه‌تنها به قطارهای دوربرد بلکه به تمامی مسافران و قطارهای حومه‌ای ، برقی و سریع‌السیر عبوری از تهران خدمات ارائه کند . البته در راستای اجرای این طرح ،‌ فعالیت‌هایی نظیر تعمیر و نگهداری سنگین از ایستگاه راه‌آهن تهران کاسته و به ایستگاه‌های اطراف تهران منتقل می‌شود .

    این مقام مسئول در شرکت راه‌آهن افزود : زمین‌های حاصل از جمع‌آوری فعالیت‌های مذکور برای اجرای طرح توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی (TOD﴾ جانمایی می‌شوند و ایستگاه تهران را به عنوان یک منطقه پویای شهری و یک محرک توسعه در جنوب شهر تهران تبدیل خواهد شود . همچنین به دنبال ایجاد چند کانون ریلی جدید برای تهران هستیم و بر سر انتخاب محل ایستگاه ری به عنوان یکی از این کانون‌های مد نظر با شهرداری تهران به توافق رسیده‌ایم . علاوه بر اینکه ایستگاه ری می‌تواند جمعیت شهر ری به عنوان یک شهر هویت دار و تاریخی را پوشش  ‌دهد با اتصال به خطوط ۱ و ۶ مترو امکان توزیع مناسب با شبکه مترو ، قطارهای حومه‌ای و دور برد را  ایجاد می‌کند .

    مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت بر تاسیسات زیر بنایی شرکت راه‌آهن از تعیین محل ایستگاه جدید ری در کنار ایستگاه مترو خبر داد و گفت : در این رابطه برای اولین بار راه‌آهن خود را با شبکه مترو منطبق کرد و متقابلا مسئولان شهرداری تهران در حال برنامه ریزی برای امتداد خط ۶ مترو به طول حدود ۲ کیلومتر از ایستگاه حرم عبدالعظیم هستند تا خط حومه‌ای تهران - گرمسار ، خط بلند برد تهران - مشهد ، خط ۱ و ۶ مترو تهران در یک نقطه یکدیگر به یکدیگر متصل شوند . با در نظر گرفتن سامانه‌های اتوبوس‌رانی و تاکسیرانی در اطراف ایستگاه ری می‌توان شاهد تشکیل یک کانون حمل‌ونقلی در جنوب تهران بود .

    وی با اشاره به پروژه‌های توسعه ایستگاه تهران و دسترسی‌های جدید بیان داشت : به طور مثال در گذشته دو خط به سمت مشهد و دو خط به سمت اهواز وجود داشت که برای کدام از مسیرها دو خط دیگر در دست اجرا قرار دارد . همچنین عملیات اجرایی خطوط سوم و چهارم تهران - کرج نیز به اتمام رسیده و در مراحل نهایی آماده‌سازی برای بهره برداری قرار دارد .

    مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت بر تاسیسات زیربنایی شرکت راه‌آهن با اشاره به پروژه‌های در دست اقدام برای تسهیل تردد و دسترسی مستقیم شهروندان از داخل ایستگاه مترو راه‌آهن در خط ۳ به داخل ایستگاه راه‌آهن گفت : مسافران از ایستگاه مترو  برای دسترسی به ایستگاه راه‌اهن باید از طریق فضای شهری و روی سطح زمین استفاده کند ، اما هم‌اکنون تونلی با همکاری شرکت مترو تهران در حال احداث است تا مسافران از طریق زیرسطح به طبقه ۲- ایستگاه راه‌آهن دسترسی داشته باشند و سپس از طریق دو تونل مجزا به سکو‌ها دسترسی یابند که این اتفاق در برگشت نیز دسترسی مسافران به مترو را  فراهم می‌‌کند . هر دو پروژه در مرحله نازک کاری قرار دارند و تامین تجهیزات در دست اقدام است .




    مطالب مرتبط

    قطعاً مدیرعامل شرکت راه‌آهن و سایر مسؤولان به هیچ وجه راضی نخواهند بود تا شرکت رجا از حقوق بیمه شدگان تأمین اجتماعی برای قطارهای حومه‌ای که جزو تکالیف مصرح قانونی راه‌آهن است هزینه کند ، لذا توجه به این نوع خدمات‌دهی و پرداخت هزینه واقعی آن از سوی راه آهن به رجا جزو وظایف آن ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی از تصویب طرح جامع ایستگاه راه‌آهن شهر قزوین با رویکرد توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل ...

    |

    شرکت بنا گستر کرانه به‌عنوان شرکت سرمایه‌گذار ، عملیات انتقال سوخت از مبدأ تا مقصد را عهده‌دار شده و به یاری مسئولین و مدیران ارشد راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، این مهم در اداره کل راه‌آهن قم به انجام رسید .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، سازمان ملل متحد در راستای تحقق توسعه پایدار جهانی در سال ۲۰۳۰ میلادی و با شعار ” تغییر جهان ما“ ، ۱۷ هدف کلان را تعیین ...

    |

    سیستم ترمز ۸۰۰۰ واگن باری در شبکه ریلی پارسال بهسازی شد . در سنوات اخیر به دلیل نبود منابع مالی حدود یک سوم واگن‌های در سیر بدون داشتن ترمز در ۱۰ الی ۲۰ سال اخیر سیر می‌کردند . نحوه سیر بدین گونه بود که اگر یک قطار با ۴۰ واگن باردار حرکت می‌کرد و مسیر دارای شیبی است که نیاز به ...

    |

    نظرات کاربران