در حال بارگذاری ...
  • آشنایی با انواع مراکز لجستیک

    مرکز لجستیک مرزی ، مرکز لجستیکی است که در منطقه مرزی واقع است و امکانات و خدمات لجستیک مورد نیاز را برای صادرات ، واردات و ترانزیت فراهم می‌کند . گمرک ، مرزبانی ، سازمان ملی استاندارد ، سازمان حفظ نباتات کشور و به طور کلی تمامی سازمان‌های ذی‌ربط در ورود و خروج کالا خدمات خود را به طور متمرکز و یکپارچه در این مرکز ارائه می‌کنند .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، مرکز لجستیک محدوده مشخصی است که به منظور تجمیع فعالیت‏های مرتبط با لجستیک و حمل‌و‏نقل کالا در بعد داخلی یا بین‏‌المللی و در جهت بهینه‌سازی فرآیندها و کاهش هزینه‏‌ها ایجاد می‌شود .

    انواع مراکز لجستیک در دسته‌بندی زیر نشان داده شده‌اند که موارد خاکستری رنگ مواردی هستند که در ستاد مراکز لجستیک کشور مدیریت می‌شوند :

    تعاریف هر یک از مراکز لجستیک (بخش خاکستری رنگ) به شرح ذیل است :

     

     

    شهر لجستیک : مرکز لجستیکی که با بالاترین سطح عملکردی ،‌ حیطه فعالیت و گستره غالبا بین‌المللی (صادرات ،‌ واردات ،‌ ترانزیت و صادرات مجدد) ،‌ به عنوان دروازه اصلی کشور فعالیت می‌کند و با دارا بودن منطقه آزاد یا منطقه ویژه اقتصادی و دسترسی به حداقل سه شیوه‌ حمل‌ونقل نقشی اساسی در حمل‌ونقل و تجارت دارد .

    دهکده لجستیک :‌ مرکز لجستیکی با ظرفیت و سطح عملکردی بالا ،‌ دارای حیطه فعالیت و گستره غالبا بین‌المللی (صادرات ،‌ واردات ،‌ ترانزیت) ،‌ دارای بندر خشک و دسترسی پرظرفیت ریلی و جاده‌ای‌ ، جهت ترکیب ، توزیع ، تخلیه ، بارگیری ، نگهداری ، خدمات ارزش افزوده ، بازرسی‌های قانونی مربوط به جابجایی کالا و انجام تشریفات و کنترل‌های مرتبط گمرکی فعالیت می‌نماید .

    بندر خشک : منطقه‌ای محصور در داخل دهکده لجستیک است که جهت ترکیب ،‌ توزیع ، ‌تخلیه ، بارگیری ، نگهداری ،‌ بازرسی‌های قانونی مربوط به جابجایی و انجام تشریفات و کنترل‌های گمرکی مرتبط با کالاهای بین‌المللی فعالیت ‌‌می‌نماید .

    پارک لجستیک عمومی: مرکز لجستیکی دارای حیطه فعالیت و گستره کشوری ،‌ دارای پایانه چندوجهی ،‌ که به انواع مختلف گروه‌های کالایی ،‌ خدمات لجستیک شامل ترکیب ، توزیع ، تخلیه ، بارگیری ، نگهداری ، بازرسی‌های قانونی مربوط به جابجایی کالا و خدمات ارزش افزوده ارائه می‌نماید .

    پارک لجستیک تخصصی : مرکز لجستیکی با تمرکز بر فعالیت‌های یک گروه کالایی خاص در حوزه توزیع ، تخلیه ، بارگیری ، نگهداری و دیگر خدمات ارزش افزوده تخصصی گروه کالایی فعالیت می‌نماید .

    مرکز لجستیک مرزی : مرکز لجستیک مرزی ، مرکز لجستیکی است که در منطقه مرزی واقع است و امکانات و خدمات لجستیک مورد نیاز را برای صادرات ، واردات و ترانزیت فراهم می‌کند . گمرک ، مرزبانی ، سازمان ملی استاندارد ، سازمان حفظ نباتات کشور و به طور کلی تمامی سازمان‌های ذی‌ربط در ورود و خروج کالا خدمات خود را به طور متمرکز و یکپارچه در این مرکز ارائه می‌کنند .

    خدماتی که انتظار می‌رود در مراکز لجستیک به طور عمومی ارائه شود در شکل ۲ نشان داده شده‌اند .

     

     




    مطالب مرتبط

    پیش‌بینی می‌شود با رفع موانع حضور گمرک در بندر خشک ریلی آپرین ، میزان حمل‌ونقل ریلی در بخش بین‌الملل شامل صادرات ، واردات و ترانزیت با ادامه روند روبه‌رشد جهش قابل‌توجهی نسبت به سال گذشته داشته باشد .

    |

    سامانه یکپارچه سفر در راستای هوشمندسازی حوزه حمل و نقل یکی از اقداماتی است که با سرعت و دقت در این معاونت پیگیری می‌شود که از مزایای آن دسترسی مردم به شیوه‌های مختلف سفر در یک سامانه واحد است و می‌تواند رضایت مردم را در پی داشته‌ باشد .

    |

    دهکده لجستیک به مساحت ۱۸۲۰ هکتار با بهره گیری از ظرفیت های فرودگاهی ، ریلی و احداث انبارهای مدرن و پیشرفته را پیگیری می کنیم و آماده میزبانی از تجار جنوب شرق در دروازه اروپا باشیم .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ سازمان بنادر و دریانوردی در آذرماه سال جاری رویدادهای اقتصادی و اثرگذاری را رقم زد . در ماهی که با هفته حمل و نقل مزین شده ...

    |

    احداث و بهره برداری از چهار پایانه ی تخصصی مکانیزه غلات با گنجایش سالانه ۱۲.۵ میلیون تن ، موجب افزوده شدن ظرفیت قابل توجهی به توان تخلیه و بارگیری غلات در کشور خواهد شد که نتایج بلند مدت آن تثبیت نقش منطقه ای این بندر در شمال حوزه خلیج فارس خواهد بود .

    |

    نظرات کاربران