کاهش ترافیک ورودی به شهر مشهد با افتتاح آزادراه حرم تا حرم
هماکنون مطالعات فاز اول این پروژه در خصوص طراحی مسیر و مطالعات اقتصادی ، اجتماعی و ... ۱۰۰ درصد انجام شده و مطالعات فاز دوم نیز در حدود ۷۰ درصد تکمیل شده است .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون وزیر راه و شهرسازی در بازدید از آزادراه حرم تا حرم گفت : با بهرهبرداری از سه راهی تربتحیدریه - مشهد و اتصال آنتنی مسیر تربت حیدریه به این آزادراه ، با توجه به کوتاه شدن ۲۰ کیلومتری مسیر از سهراهی تربت حیدریه تا مشهد مقدس ، حجم قابل توجهی از ترافیک ورودی به شهر مشهد از طریق این مسیر جابجا شود .
خیراله خادمی صبح امروز در سفر به استان خراسان رضوی از پروژههای راه و آزادراه این استان بازدید کرد و در این خصوص گفت : استان خراسان رضوی با وجود شهر مقدس مشهد و ورود سالانه بیش از ۲۰ میلیون نفر مسافر و زائر ، در شبکه حمل و نقل کشور از اهمیت فراوانی برخوردار است و به همین منظور تکمیل و توسعه راههای این استان از اولویتهای شرکت است .
خادمی با اشاره به اهمیت آزادراه مشهد - چناران - قوچان در افزایش راههای ارتباطی به مشهد مقدس از سمت شمال بیان کرد : این آزادراه نقش مهمی در تفکیک ترافیک برون شهری و حومهی شهر مشهد دارد .
معاون وزیر راه و شهرسازی تاریخ شروع عملیات اجرایی این آزادراه را سال ۱۳۹۶ اعلام کرد و گفت : هماکنون مطالعات فاز اول این پروژه در خصوص طراحی مسیر و مطالعات اقتصادی ، اجتماعی و ... ۱۰۰ درصد انجام شده و مطالعات فاز دوم نیز در حدود ۷۰ درصد تکمیل شده است .
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه در توضیح عملیات اجرایی قطعه اول این آزادراه حدفاصل مشهد تا چناران اظهار داشت : این قطعه به طول ۵۰ کیلومتر در منطقهای با کاربریهای فراوان صنعتی و دسترسیهای متعدد روستایی قرار گرفته است که احداث این آزادراه کمک شایانی در روانسازی و کاهش ترافیک در این محدوده دارد .
وی اعتبار مورد نیاز برای این بخش را حدود ۶۰۰ میلیارد تومان اعلام و تاکید کرد : بخشی از ارزیابیها انجام شده و عملیات اجرایی در حال انجام است .
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین از قول مساعد همکاری مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در حوزه تامین اعتبار تملک اراضی محدوده شهرک گلبهار خبر داد .
خادمی در این سفر همچنین از آزادراه حرم تا حرم محدوده سبزوار - نیشابور - مشهد بازدید کرد و گفت : عملیات اجرایی این بخش از آزادراه حرم تا حرم نیز در مرحله تجهیز کارگاه و خاکبرداری قرار دارد .
وی ادامه داد : آزادراه سبزوار - نیشابور - مشهد در سه قطعه اجرائی سبزوار - نیشابور به طول حدود ۹۴ کیلومتر ، نیشابور - سهراهی تربتحیدریه به طول حدود ۹۰ کیلومتر و سهراهی تربت حیدریه - مشهد به طول حدود ۳۶ کیلومتر طراحی شده که در حال حاضر قطعه سهراهی تربت حیدریه - مشهد در اولویت اجرا است .
خادمی بهرهبرداری از این آزادراه را موجب جابه جایی ترافیک ورودی به شهر مشهد مقدس دانست و افزود : با بهرهبرداری از سه راهی تربت حیدریه - مشهد و اتصال آنتنی مسیر تربت حیدریه به آن پیشبینی میشود با توجه به کوتاه شدن ۲۰ کیلومتری فاصله از سهراهی تربت حیدریه تا شهر مشهد ، حجم قابل توجهی از ترافیک ورودی به شهر مشهد از طریق این مسیر جابجا شود .
تکمیل بخش دیگری از کریدور بزرگراهی شرق به غرب
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه در بازدید از راه اصلی مشهد - سرخس این محور را در ترانزیت کالا و مسافر در شمال شرق کشور بسیار مهم دانست و گفت : راه اصلی مشهد- سرخس در قالب ۶ قطعه و به طول ۱۷۲ کیلومتر طراحی شده در محدوده مشهد تا مرز داوند به طول ۱۳۱ کیلومتر زیر عبور ترافیک قرار گرفته و هماکنون عملیات اجرایی ۴۱ کیلومتر دیگر آن از مرز داوند تا گنبدلی در دست انجام است .
وی پیشرفت فیزیکی این پروژه را ۸۰ درصد اعلام کرد و توضیح داد : این محور یکی از سه مرز زمینی ایران با کشور ترکمنستان در محدوده سرخس محسوب میشود که از نظر ترانزیت مواد نفتی و پتروشیمی برای کشور بسیار مهم است . به منظور تکمیل این محور ۱۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است و به دلیل وجود پالایشگاه گاز خانگیران در این منطقه که یکی از پالایشگاههای مهم کشور است وزارت نفت و اداره کل توسعه مناطق نفتخیز قول همکاری در خصوص تامین اعتبار پروژه را داده است . ۸۰ میلیارد تومان این پروژه از سوی سازمان برنامه و بودجه و ۳۰ میلیارد نیز طی سه سال از سوی وزارت نفت تامین خواهد شد .
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه از برگزاری مناقصه پل چکودر واقع در محدوده روستای چکودر به طول ۸۰ متر خبر داد و گفت : مراحل پایانی مطالعات این پل در حال انجام است و تا پایان سال نسبت به برگزاری مناقصه و شروع عملیات اجرایی اقدام خواهد شد .