در حال بارگذاری ...
  • ابلاغ سند آمایش مراکز لجستیک کشور توسط وزیر راه و شهرسازی

    مرکز لجستیک محدوده مشخصی است که به منظور تجمیع فعالیت‌های مرتبط با لجستیک و حمل و نقل کالا در بعد داخلی یا بین‌المللی و در جهت بهینه‌سازی فرآیندها و کاهش هزینه‌ها ایجاد می‌شود .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، وزیر راه و شهرسازی سند آمایش مراکز لجستیک کشور و تمامی اطلاعات لازم جهت ایجاد انواع مراکز لجستیک را به ۲ سازمان بنادر و راهداری و همچنین شرکت‌های راه‌آهن و شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) ابلاغ کرد .

    عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی سند آمایش مراکز لجستیک حاوی مشخصات ، سطح‌بندی ، تعاریف و پهنه‌های تعیین‌شده برای هریک از انواع مراکز لجستیک را به شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ، سازمان بنادر و دریانوردی و شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) ابلاغ و تاکید کرد گزارش‌ها به صورت دوره‌ای به دبیرخانه ستاد ارائه شود .

    متن ابلاغیه به شرح زیر است :

    با سلام

    با توجه به اهمیت توسعه یکپارچه و هماهنگ مراکز لجستیک در کشور و پیرو مصوبه دومین نشست ستاد مراکز لجستیک، به پیوست "سند آمایش مراکز لجستیک کشور" حاوی مشخصات ، سطح‌بندی ، تعاریف و پهنه‌های تعیین‌شده برای ایجاد هریک از انواع مراکز لجستیک ابلاغ می‌گردد.

    انتظار می‌رود هرچه سریع‌تر ساز و کار اجرایی نمودن مفاد این سند و ایجاد مراکز لجستیک در پهنه‌های مشخص شده، با استقرار ساختار مناسب برای این منظور در آن شرکت/سازمان پیگیری شده و نتایج به صورت دوره‌ای به دبیرخانه ستاد مراکز لجستیک گزارش شود.

    تصویب سند آمایش مراکز لجستیک کشور

    «سند آمایش مراکز لجستیک» در دومین نشست «ستاد مراکز لجستیک کشور» در تاریخ ۳۰ مردادماه به تصویب رسید .

    مرکز لجستیک محدوده مشخصی است که به منظور تجمیع فعالیت‌های مرتبط با لجستیک و حمل و نقل کالا در بعد داخلی یا بین‌المللی و در جهت بهینه‌سازی فرآیندها و کاهش هزینه‌ها ایجاد می‌شود .

    طبق این سند بندر دریایی ، شهر لجستیک ، دهکده لجستیک ، پارک لجستیک ، مرکز لجستیک مرزی ، پایانه بار و انبار و مرکز توزیع محلی از انوع مراکز لجستیک تصویب شده به شمار می‌روند .

    پیش از این وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت تشویق رقابت در مراکز لجستیک در نشست دوم ستاد مراکز لجستیک کشور اعلام کرده بود : هنگام واگذاری مدیریت و بهره‌برداری این مراکز به بخش خصوصی، باید تمهیداتی ایجاد شود که از انحصار خصوصی جلوگیری شده و رقابت تشویق شود .

    وزیر راه و شهرسازی همچنین بر اهمیت جنبه حقوقی واگذاری بهره‌برداری و قطعه‌بندی مراکز لجستیک تاکید کرده و گفته بود : حاکمیت باید بتواند در این مراکز از حق انحصاری خود برای سیاست‌گذاری تعیین مقررات استفاده کرده و بانی ایجاد رقابت در این مراکز شود ، همچنین ضروری است برای تنظیم قراردادهای معتبر از مشاوران و کارشناسان برجسته حقوقی کمک گرفته شود .

    گفتنی است وزیر راه و شهرسازی به عنوان رئیس ستاد ، معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی به عنوان دبیر ستاد ، دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری ، صنعتی و ویژه اقتصادی ، معاون امور اقتصادی و وزیر صنعت ، معدن و تجارت ، رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران ، مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ، رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ، رئیس اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی ایران ، رئیس اتاق تعاون ایران و معاون فنی ، امور زیربنایی و تولیدی سازمان برنامه و بودجه کشور به عنوان اعضای ستاد مراکز لجستیک به شمار می‌روند .




    مطالب مرتبط

    بازدید وزیر راه و شهرسازی از روند اجرایی پروژه تقاطع غیرهم‌سطح سنجان در اراک

    بازدید وزیر راه و شهرسازی از روند اجرایی پروژه تقاطع غیرهم‌سطح سنجان در اراک

    تملک‌هایی که باید انجام می‌شده تا الان به تعویق افتاده و این امر خلل اساسی در اجرای پروژه ایجاد کرده و در صورت عدم تعامل مردم امکان دارد تقاطع غیر هم‌سطح سنجان همچنان به همین شکل باقی بماند . از مردم می‌خواهم تعامل داشته باشند تا پیمانکار پروژه بعد از انجام تملک‌ها روند ...

    |

    رشد ۶۰۰ درصدی در بخش ساخت و توسعه بنادر طی چهار دهه اخیر

    رشد ۶۰۰ درصدی در بخش ساخت و توسعه بنادر طی چهار دهه اخیر

    در بنادری مثل شهیدرجایی ، امام خمینی (ره) و امیرآباد نیز هر آنچه به جز تجهیزات استراتژیک در پسکرانه بنادر وجود دارد تماما برای بخش خصوصی است و این مسئله نشان می‌دهد که علی رغم مشکلاتی نظیر جنگ ، تحریم ، وقایع داخلی و فضای رقابتی با بنادر حوزه جنوب ، توانسته‌ایم چنین عملکردی را ...

    |

    نظرات کاربران