تاکید بر اهمیت جنبه حقوقی بهرهبرداری و قطعهبندی مراکز لجستیک
وزارت راه و شهرسازی با تهیه این سند اقدام بزرگی را انجام داده است ، چرا که اکنون هم نقشه راه مراکز لجستیک مشخص است و هم از پراکندگی و هدررفت منابع جلوگیری میشود .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، برای اولین بار در کشور ، سند جامع طرح آمایش مراکز لجستیک کشور شامل مکانیابی احداث این مراکز و سطحبندی آنها به تصویب رسید . در این سند مجموعاً ۵۸ پهنه جهت احداث انواع مراکز لجستیک شامل چهار شهر لجستیک ، ۱۴ دهکده لجستیک ، ۱۱ پارک لجستیک عمومی و ۱۸ پارک لجستیک تخصصی کشاورزی مشخص شده است .
نشست دوم ستاد مراکز لجستیک کشور با حضور عباس آخوندی ، وزیر راه و شهرسازی ، مرتضی بانک ، مشاور رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و مهرداد تقیزاده ، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی ، در محل وزارتخانه برگزار شد .
در این جلسه ، سند آمایش مراکز لجستیک کشور که به همت دفتر طرح جامع و مدلهای حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی تهیه و تدوین شده است ، مورد تصویب قرار گرفت و همچنین شامل سازمانهای مسئول احداث و بهره برداری این مراکز مشخص شدند .
آخوندی در این جلسه ، با اشاره به اهمیت تشویق رقابت در مراکز لجستیک گفت : هنگام واگذاری مدیریت و بهرهبرداری این مراکز به بخش خصوصی ، باید تمهیداتی ایجاد شود که از انحصار خصوصی جلوگیری شده و رقابت تشویق شود . حاکمیت باید بتواند در این مراکز از حق انحصاری خود برای سیاستگذاری تعیین مقررات استفاده کرده و بانی ایجاد رقابت در این مراکز شود .
وزیر راه و شهرسازی همچنین بر اهمیت جنبه حقوقی واگذاری بهرهبرداری و قطعهبندی مراکز لجستیک تاکید کرد و گفت : برای تنظیم قراردادهای معتبر لازم است از مشاوران و کارشناسان برجسته حقوقی کمک گرفته شود .
مرتضی بانک نیز در این نشست با تقدیر از اقدامات وزارت راه و شهرسازی برای گسترش لجستیک گفت : تهیه سند جامع طرح آمایش لجستیک کشور از جمله اقدامات برجسته وزارت راه و شهرسازی است . وزارت راه و شهرسازی با تهیه این سند اقدام بزرگی را انجام داده است ، چرا که اکنون هم نقشه راه مراکز لجستیک مشخص است و هم از پراکندگی و هدررفت منابع جلوگیری میشود .
گفتنی است نمایندگانی از شرکتها و سازمانهای تابعه وزارت راه و شهرسازی ، وزارت صمت و بخش خصوصی نیز در نشست دوم ستاد مراکز لجستیک کشور حضور داشتند .
در این سند مراکز لجستیک به ترتیب اهمیت به صورت شهر لجستیک ، دهکده لجستیک ، پارک لجستیک که خود در دو شق پارک عمومی و پارک اختصاصی تعریف میشود ، تقسیم بندی شد .
طبق این سند ۵۸ پهنه برای احداث مراکز لجستیک شناسایی شده و نهادهای متولی این مراکز و وضعیت دولتی بودن یا خصوصی بودن آنها به تصویب رسید . این سند به زودی با امضای وزیر راه و شهرسازی ابلاغ میشود . در گام بعدی متولیان توسعه و بهرهبرداری هر مرکز باید نسبت به نقطهیابی دقیق تاسیس این مراکز در هر پهنه ، انتشار فراخوان و جذب سرمایهگذار اقدام کنند .