در حال بارگذاری ...
  • تاکید بر اهمیت جنبه حقوقی بهره‌برداری و قطعه‌بندی مراکز لجستیک

    وزارت راه و شهرسازی با تهیه این سند اقدام بزرگی را انجام داده است ، چرا که اکنون هم نقشه راه مراکز لجستیک مشخص است و هم از پراکندگی و هدررفت منابع جلوگیری می‌شود .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ برای اولین بار در کشور ، سند جامع طرح آمایش مراکز لجستیک کشور شامل مکان‌یابی احداث این مراکز و سطح‌بندی آن‌ها به تصویب رسید . در این سند مجموعاً ۵۸ پهنه جهت احداث انواع مراکز لجستیک شامل چهار شهر لجستیک ، ۱۴ دهکده لجستیک ، ۱۱ پارک لجستیک عمومی و ۱۸ پارک لجستیک تخصصی کشاورزی مشخص شده است .

    نشست دوم ستاد مراکز لجستیک کشور با حضور عباس آخوندی ، وزیر راه و شهرسازی ، مرتضی بانک ، مشاور رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و مهرداد تقی‌زاده ، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی ، در محل وزارتخانه برگزار شد .

    در این جلسه ، سند آمایش مراکز لجستیک کشور که به همت دفتر طرح جامع و مدل­های حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی تهیه و تدوین شده است ، مورد تصویب قرار گرفت و همچنین شامل سازمان‌های مسئول احداث و بهره برداری این مراکز مشخص شدند .

    آخوندی در این جلسه ، با اشاره به اهمیت تشویق رقابت در مراکز لجستیک گفت : هنگام واگذاری مدیریت و بهره‌برداری این مراکز به بخش خصوصی ، باید تمهیداتی ایجاد شود که از انحصار خصوصی جلوگیری شده و رقابت تشویق شود . حاکمیت باید بتواند در این مراکز از حق انحصاری خود برای سیاست‌گذاری تعیین مقررات استفاده کرده و بانی ایجاد رقابت در این مراکز شود .

    وزیر راه و شهرسازی همچنین بر اهمیت جنبه حقوقی واگذاری بهره‌برداری و قطعه‌بندی مراکز لجستیک تاکید کرد و گفت : برای تنظیم قراردادهای معتبر لازم است از مشاوران و کارشناسان برجسته حقوقی کمک گرفته شود .

    مرتضی بانک نیز در این نشست با تقدیر از اقدامات وزارت راه و شهرسازی برای گسترش لجستیک گفت : تهیه سند جامع طرح آمایش لجستیک کشور از جمله اقدامات برجسته وزارت راه و شهرسازی است . وزارت راه و شهرسازی با تهیه این سند اقدام بزرگی را انجام داده است ، چرا که اکنون هم نقشه راه مراکز لجستیک مشخص است و هم از پراکندگی و هدررفت منابع جلوگیری می‌شود .

    گفتنی است نمایندگانی از شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی ، وزارت صمت و بخش خصوصی نیز در نشست دوم ستاد مراکز لجستیک کشور حضور داشتند .

    در این سند مراکز لجستیک به ترتیب اهمیت به صورت شهر لجستیک ، دهکده لجستیک ، پارک لجستیک که خود در دو شق پارک عمومی و پارک اختصاصی تعریف می‌شود ، تقسیم بندی شد .

    طبق این سند ۵۸ پهنه برای احداث مراکز لجستیک شناسایی شده و نهادهای متولی این مراکز و وضعیت دولتی بودن یا خصوصی بودن آن‌ها به تصویب رسید . این سند به زودی با امضای وزیر راه و شهرسازی ابلاغ می‌شود . در گام بعدی متولیان توسعه و بهره‌برداری هر مرکز باید نسبت به نقطه‌یابی دقیق تاسیس این مراکز در هر پهنه ، انتشار فراخوان و جذب سرمایه‌گذار اقدام کنند .




    مطالب مرتبط

    سامانه یکپارچه سفر در راستای هوشمندسازی حوزه حمل و نقل یکی از اقداماتی است که با سرعت و دقت در این معاونت پیگیری می‌شود که از مزایای آن دسترسی مردم به شیوه‌های مختلف سفر در یک سامانه واحد است و می‌تواند رضایت مردم را در پی داشته‌ باشد .

    |

    سازمان بنادر و دریانوردی با همکاری وزارت "صمت" تمهیداتی فراهم کرده تا سرمایه گذاران در حوزه ساخت و تامین شناورهای مسافربری درخواست های خود را به سازمان ارائه کنند و از محل وجوه ارائه شده ، تسهیلاتی با سود بسیار اندک در اختیار آنان قرار گیرد .

    |

    دهکده لجستیک به مساحت ۱۸۲۰ هکتار با بهره گیری از ظرفیت های فرودگاهی ، ریلی و احداث انبارهای مدرن و پیشرفته را پیگیری می کنیم و آماده میزبانی از تجار جنوب شرق در دروازه اروپا باشیم .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ،‌ سازمان بنادر و دریانوردی در آذرماه سال جاری رویدادهای اقتصادی و اثرگذاری را رقم زد . در ماهی که با هفته حمل و نقل مزین شده ...

    |

    احداث و بهره برداری از چهار پایانه ی تخصصی مکانیزه غلات با گنجایش سالانه ۱۲.۵ میلیون تن ، موجب افزوده شدن ظرفیت قابل توجهی به توان تخلیه و بارگیری غلات در کشور خواهد شد که نتایج بلند مدت آن تثبیت نقش منطقه ای این بندر در شمال حوزه خلیج فارس خواهد بود .

    |

    نظرات کاربران