اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی اولویتی مهم در رقابتپذیری حمل کالا
با توجه به ارتقای ظرفیت بندر شهید بهشتی چابهار به ۸ و نیم میلیون تن به عنوان زیرساختهای پیشنیاز توسعه سواحل مکران ، ضرورت بهرهمندی این بندر استراتژیک از قابلیت ریلی میبایست به اولویت اول وزارت راه و شهرسازی مبدل شود .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان از اختصاص تخلیه ۲۰ درصد کالاهای اساسی در بندر شهید بهشتی چابهار خبر داد و گفت : واگذاری این پروژه نیمهتمام به بخش خصوصی میتواند با هدف تسریع در اتمام پروژه و جلوگیری از تحمیل هزینه و فرصت از دست رفته بیشتر به عنوان یکی از راهبردهای اصلی دولت برای ایجاد جذابیت و تحرک در توسعه محور شرق ایفای نقش نماید .
بهروز آقایی مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان گفت : امروزه امکان اتصال بنادر به شبکههای ریلی کشور به عنوان یکی از مزیتهای رقابتی ؛ عامل اصلی کاهش قیمت تمام شده کالا و افزایش رقابتپذیری است که از شاخصههای مطلوب تجار و صاحبان کالا در انتخاب بندر و کریدورهای حمل و نقل خواهد بود . در همین راستا فعالسازی کریدور شمال – جنوب (کریدور چابهار) با اتصال بندر چابهار به شبکهریلی به عنوان اولویتی مهم در رقابتپذیری حمل کالا و ارتقاء سهم ترانزیت و تجارت دریایی حائز اهمیت فراوان خواهد بود . واگذاری این پروژه نیمهتمام به بخش خصوصی میتواند با هدف تسریع در اتمام پروژه و جلوگیری از تحمیل هزینه و فرصت از دست رفته بیشتر به عنوان یکی از راهبردهای اصلی دولت برای ایجاد جذابیت و تحرک در توسعه محور شرق ایفای نقش نماید.
آقایی اظهار کرد : با توجه به ارتقای ظرفیت بندر شهید بهشتی چابهار به ۸ و نیم میلیون تن به عنوان زیرساختهای پیشنیاز توسعه سواحل مکران ، ضرورت بهرهمندی این بندر استراتژیک از قابلیت ریلی میبایست به اولویت اول وزارت راه و شهرسازی مبدل شود که با واگذاری پروژه مذکور به بخش خصوصی (ترجیحا پیمانکارهای مربوطه) ؛ سه اولویت اصلی دولت در پهناورترین و کمبهرهمندترین استان شرقی ، منجمله فعالسازی بندر شهید بهشتی چابهار ، تکمیل روند پروژه خط ریلی چابهار – زاهدان و احیای محور شرق به جهت انتقال کالاهای اساسی کشور در زمان بحران محقق خواهد شد .
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ، ادامه داد : در این مدل واگذاری ، جذابیتهای بازگشت سرمایه با سپردن تضامین تأمین بار و کالا با تخصیص تخلیه ۲۰ درصد کالای اساسی کشور (سهم استان سیستان و بلوچستان و استانهای همجوار) در بندر شهید بهشتی چابهار به بخش خصوصی و تکمیل پروژه با مدل BOT در بازه زمانی منطقی و تامین هزینههای ساخت و اتمام طرح از محل درآمدهای حاصل از انتقال محمولههای کالای اساسی و بارهای انتقالی در این محور، امکانپذیر خواهد بود .