در حال بارگذاری ...
  • اتصال بندر چابهار به شبکه‌ ریلی اولویتی مهم در رقابت‌پذیری حمل کالا

    با توجه به ارتقای ظرفیت بندر شهید بهشتی چابهار به ۸ و نیم میلیون تن به عنوان زیرساخت‌های پیش‌نیاز توسعه سواحل مکران ، ضرورت بهره‌مندی این بندر استراتژیک از قابلیت ریلی می‌بایست به اولویت اول وزارت راه و شهرسازی مبدل شود .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان از اختصاص تخلیه ۲۰ درصد کالاهای اساسی در بندر شهید بهشتی چابهار خبر داد و گفت : واگذاری این پروژه نیمه‌تمام به بخش خصوصی می‌تواند با هدف تسریع در اتمام پروژه و جلوگیری از تحمیل هزینه و فرصت از دست رفته بیشتر به عنوان یکی از راهبردهای اصلی دولت برای ایجاد جذابیت و تحرک در توسعه محور شرق ایفای نقش نماید .

    بهروز آقایی مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان گفت : امروزه امکان اتصال بنادر به شبکه‌های ریلی کشور به عنوان یکی از مزیتهای رقابتی ؛ عامل اصلی کاهش قیمت تمام شده کالا و افزایش رقابت‌پذیری است که از شاخصه‌های مطلوب تجار و صاحبان کالا در انتخاب بندر و کریدورهای حمل و نقل خواهد بود . در همین راستا فعال‌سازی کریدور شمال – جنوب (کریدور چابهار) با اتصال بندر چابهار به شبکه‌ریلی به عنوان اولویتی مهم در رقابت‌پذیری حمل کالا و ارتقاء سهم ترانزیت و تجارت دریایی حائز اهمیت فراوان خواهد بود . واگذاری این پروژه نیمه‌تمام به بخش خصوصی می‌تواند با هدف تسریع در اتمام پروژه و جلوگیری از تحمیل هزینه و فرصت از دست رفته بیشتر به عنوان یکی از راهبردهای اصلی دولت برای ایجاد جذابیت و تحرک در توسعه محور شرق ایفای نقش نماید.

    آقایی اظهار کرد : با توجه به ارتقای ظرفیت بندر شهید بهشتی چابهار به ۸ و نیم میلیون تن به عنوان زیرساخت‌های پیش‌نیاز توسعه سواحل مکران ، ضرورت بهره‌مندی این بندر استراتژیک از قابلیت ریلی می‌بایست به اولویت اول وزارت راه و شهرسازی مبدل شود که با واگذاری پروژه مذکور به بخش خصوصی (ترجیحا پیمانکارهای مربوطه) ؛ سه اولویت اصلی دولت در پهناورترین و کم‌بهره‌مندترین استان شرقی ، منجمله فعال‌سازی بندر شهید بهشتی چابهار ، تکمیل روند پروژه خط ریلی چابهار – زاهدان و احیای محور شرق به جهت انتقال کالاهای اساسی کشور در زمان بحران محقق خواهد شد .

    مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ، ادامه داد : در این مدل واگذاری ، جذابیت‌های بازگشت سرمایه با سپردن تضامین تأمین بار و کالا با تخصیص تخلیه ۲۰ درصد کالای اساسی کشور (سهم استان سیستان و بلوچستان و استان‌های همجوار) در بندر شهید بهشتی چابهار به بخش خصوصی و تکمیل پروژه با مدل BOT در بازه زمانی منطقی و تامین هزینه‌های ساخت و اتمام طرح از محل درآمدهای حاصل از انتقال محموله‌های کالای اساسی و بارهای انتقالی در این محور، امکان‌پذیر خواهد بود .




    مطالب مرتبط

    تخلیه سایر انواع کالاهای تجاری و اساسی در بندر چابهار با استفاده از خدمات حمل‌و‌نقل دریایی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ادامه دارد و تاکنون دو محموله کالاهای سردخانه‌ای شامل محصولات باغی و کشاورزی نظیر سیب ، خرما و سیر با استفاده از بیش از ۱۰۰ TEU کانتینرهای یخچالی ظرف ...

    |

    هیات تاجیکستانی در این سفر همچنین با مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ، مسئولان منطقه آزاد و حمل و نقل جاده‌ای چابهار دیدار و در خصوص مراودات تجاری و توسعه ترانزیت کشور جمهوری تاجیکستان از طریق بندر شهید بهشتی مذاکره کردند .

    |

    بی‌تردید توسعه آشکار در ترانزیت و نقش‌آفرینی در زنجیره تولید ارزش بین‌المللی ، بدون مواجهه هوشمندانه و اتخاذ تدابیری برای کاهش ریسک‌های مالی و تجاری در سطح منطقه در کنار توسعه زیرساخت‌های اتصال پایدار حمل‌ونقلی با کشورهای همسایه بر مبنای سیاست راهبردی اتصال و دیپلماسی ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، عضو هیئت مدیره کانون موسسات حمل‌ونقل ایران گفت : اگر ایران نجنبد و مسیر چابهار به شمال کشور را متصل نکند ، به طور قطع کالاها به سمت مسیر دیگری هدایت می‌شوند و ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل‌ ، اعضای هیات عامل سازمان حسابرسی کشور به همراه معاون برنامه‌ریزی و توسعه مدیریت و منابع و مدیران کل حوزه معاونت برنامه ...

    |

    نظرات کاربران