در حال بارگذاری ...
  • حمل ۶۵۰ تن خاک کنسانتره طلا برای اولین بار در تاریخ راه آهن

    بیشتر واردات و صادرات ریلی در این منطقه به کشور ترکیه است که سنگ معدن روی ، پروفیل‌های فولادی ، لوازم منزل ، انواع توتون و تنباکو و صفحات چوبی در زمره واردات ریلی و قیر ، الکل و فرآورده‌های پتروشیمی ، میلگرد ، کلینکر سیمان و کانتینرهای خالی در زمره صادرات ریلی قرار دارند .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، برای اولین بار در کشور ، ۶۵۰ تن خاک کنسانتره طلا را به عنوان نمونه دریافت و با واگن از تبریز به بندرعباس حمل شد .

    شاپور ارصلانی مدیر کل راه آهن آذربایجان با اشاره به وضعیت مطلوب رشد جابه‌جایی بار در این استان افزود : اگر چه در ۲.۵ ماه ابتدایی سال رشدی نداشتیم ، اما با تغییر فعالیت ها و جذب بارهای جدید در این منطقه توانستیم نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رشد ۷.۹ درصدی را تجربه کنیم .

    وی با بیان اینکه بار ترانزیت در این منطقه از اهمیت ویژه ای برخودار است ، اضافه کرد : با توجه به تغییرات و نوسانات نرخ ارز و حمایت دولت از کالاهای ایرانی ، واردات بار ترانزیت به این منطقه کاهش یافته اما صادرات بار ترانزیت نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده و در بخش بار ترانزیت ۳۷ درصد رشد داشته ایم .

    ارصلانی با یادآوری اینکه در این مدت توانسته ایم ۲ تا ۳ بار ترانزیت عبوری جدید برای کشور جذب کنیم ، ابراز امیدواری کرد که در ادامه این روند موفقیت های بیشتر حاصل شود . بیشتر واردات و صادرات ریلی در این منطقه به کشور ترکیه است که سنگ معدن روی ، پروفیل‌های فولادی ، لوازم منزل ، انواع توتون و تنباکو و صفحات چوبی در زمره واردات ریلی و قیر ، الکل و فرآورده‌های پتروشیمی ، میلگرد ، کلینکر سیمان و کانتینرهای خالی در زمره صادرات ریلی قرار دارند .

    وی با اشاره به رایزنی‌های صورت گرفته با کشورهای همسایه و شرکت های خارجی و داخلی برای افزایش بیشتر جذب بار ریلی افزود : در چند ماه گذشته جلسه مرزی را با راه آهن منطقه ۵ مالاتیای ترکیه برگزار کردیم که یکی از مسائل مطرح دراین جلسه راه اندازی مجدد قطار تبریز – وان بود . سیر این قطار به مدت ۵ سال متوقف شده بود ، اما بعد از این جلسه حرکت این قطار مجدداً از سر گرفته شد و اکنون ۱.۵ نیم ماه است که هفته ای یکبار این قطار دوشنبه ها از تبریز به وان رفته و سه شنبه ها باز می‌گردد .

    وی توافق بر سر افزایش تناژ بار مبادله وارده و صادره را موضوع دیگر مطرح شده در این جلسه عنوان کرد و ادامه داد : خوشبختانه طرف ترک همکاری بسیار خوبی در این زمینه داشت .

    مدیرکل راه آهن آذربایجان همچنین با اشاره به جذب بارهای جدید در داخل کشور یادآور شد : برای اولین بار در تاریخ راه آهن موفق شدیم ماه گذشته ۶۵۰ تن خاک کنسانتره طلا را به عنوان نمونه دریافت و با واگن از تبریز به بندرعباس حمل کنیم .

    وی با بیان اینکه این مسیر در زمره طولانی‌ترین مسیرهای ریلی در داخل کشور قرار دارد ، گفت : کارگزار این بار تاکید کرده که به دنبال تایید مجوز حمل این بار است . این بار به شکل ترکیبی حمل می‌شود و درحال حاضر بخش جاده‌ای آن در حال دپو است و این امر به معنای انجام شدن این روند در آینده است .

    ارصلانی با اشاره اینکه به حمل بار مس سونگون همچنان ادامه دارد ، از جذب بار مس از ایستگاه سهلان خبر داد و گفت : این امر در شرف عقد قرارداد است و طرف قرار داد بار خود را خالی کرده او در حال مذاکره با شرکت‌های صاحب واگن برای حمل از شهرستان ورزقان به بندر عباس است .

    وی همچنین با بیان اینکه بارگیری مازوت از تبریز مجددا بعد از سه سال از سرگرفته شد ، افزود : بارگیری انجام شده و این بار به بندرعباس ارسال خواهد شد .

    مدیرکل راه آهن آذربایجان از حمل ۱۵ هزار تن بار گندم در سال گذشته خبر داد و تاکید کرد : امسال در مرحله اول برای حمل ۶۰ هزار تن بار گندم از سیلوهای مختلف به مقاصد مختلف برنامه ریزی کرده‌ایم . این اداره کل ۲ بار جدید شامل تخلیه ۳۰ هزار تن میلگرد و ۵ واگن شیشه به عنوان نمونه برای حمل به ایستگاه مهاباد در دستور کار خود داشت که این روند ادامه دار خواهد بود .

    رشد ۵۸.۴ درصدی مسافر

    وی همچنین از رشد ۵۸.۴ درصدی مسافر در ۴ ماهه ابتدای سال ۹۷ نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت : در سال جاری ، ۷۹۵ هزار و ۱۴۰ نفر در راه آهن آذربایجان جا به جا شده اند که این میزان در سال گذشته ۴۸۹ هزار و ۴۵۶ نفر بوده است .

    ارصلانی با اشاره به اینکه اداره کل راه آهن آذربایجان چندین استان را تحت پوشش خود دارد ، ادامه داد : عملکرد استانی این اداره کل ۲۰.۴ نسبت به سال گذشته رشد داشته و امسال ، ۹۱۳ هزار و ۷۷۱ نفر بوده است که این میزان در سال ۹۶ ، ۷۵۸ هزار و ۹۲۱ نفر بوده است .




    مطالب مرتبط

    مقرر شد کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان که از سوی سفیر محترم معرفی شده است نسبت به انجام اصلاحات مورد نیاز و بهره‌برداری محور مذکور با نظارت عالیه وزارت راه و شهرسازی (راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران) مبادرت ورزد که در این راستا طی یک سال گذشته با مساعدت راه آهن ج.ا.ا.، ۱۶ قطار ...

    |

    راه آهن جمهوری اسلامی ایران ظرف سال‌های اخیر از هرگونه سرمایه گذاری در بخش توسعه ناوگان از جمله لکوموتیو استقبال کرده است ، به طوری که ظرف ۲ سال اخیر تعداد ۴۴ دستگاه لکوموتیو نو توسط شرکت‌های سرمایه‌گذار بخش خصوصی به چرخه حمل بار راه آهن افزوده شده است که نسبت به مدت مشابه ...

    |

    هموطنان برای کسب اطلاعات بیش‌تر می‌توانند به صورت شبانه‌روزی با سامانه اطلاع‌رسانی راه‌آهن به شماره ۰۲۱۵۱۴۹ تماس بگیرند یا به پایگاه اینترنتی rai.ir مراجعه نمایند .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، پیش فروش بلیت قطارهای مسافری برای بازه زمانی ۱۸ تا ۳۱ فروردین از روز پنج شنبه ۹ فروردین آغاز می شود .

    |

    شکستن رکورد تاریخی حمل مسافر ریلی در هر دو سال گذشته اتفاق افتاد که امیدواریم این روند ادامه پیدا کرده و سال ۱۴۰۳ نیز رکورد جدید در این زمینه به ثبت برسد . البته همانطور که شاخص های حمل و نقل برای ما مهم است ، در سال ۱۴۰۳ باید علاوه بر افزایش کمیت واگن‌های مسافری به افزایش کیفیت ...

    |

    نظرات کاربران