تشریح چالشهای بخش گردشگری در حوزه حملونقل
استراتژیهای مربوط به توسعه ناوگان حملونقل هوایی مورد قبول بخش گردشگری واقع شد . همچنین مسائلی در خصوص نوع ناوگان حملونقل عمومی جادهای و شهری مطرح شد که با در نظر گرفتن خودروهایی با ظرفیت کمتر از اتوبوس به گروههای گردشگری کوچکتر نیز خدمات ارائه کرد .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، عضو هیئتمدیره جامعه تور گردانان ایران گفت : راههای ایمن و کم حادثه تأثیر قابلتوجهی در توسعه گردشگری و جذب مسافر دارد و ناوگان مرتب و منظم در هر دو بخش جادهای و ریلی نیز در این خصوص بیتأثیر نیست .
اکبر غمخوار عضو هیئتمدیره جامعه تور گردانان ایران و فعال حوزه گردشگری در نشست کارگروه مسافری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به چالشهای بخش گردشگری در حوزه حملونقل اظهار داشت : این چالشها به چند بعد تقسیم میشوند اما اگر قرار باشد ایران بهعنوان یک مقصد گردشگری مطرح شود باید دسترسی به کشور نیز تسهیل باشد . باید شرایط دسترسی به کشور از طریق حملونقل هوایی ، دریایی ، ریلی و زمینی تسهیل شود و از طرفی این مسیرها توسعه یابد تا شرایط ورود گردشگران خارجی بهراحتی فراهم شود .
نقش تابلوها و علائم رانندگی در تسهیل سفر گردشگران
این فعال حوزه گردشگری با اشاره به مشکلات گردشگران خارجی که بدون استفاده از تورهای گردشگری و راهنما قصد سفر به ایران را دارند گفت : تابلوها و علائم نقش عمدهای در تسهیل شرایط برای گردشگران را دارد و وزارت راه و شهرسازی در این خصوص نقش عمدهای میتواند ایفا کند .
غمخوار وجود فضای مناسب بینراهی برای استراحت مسافران و پارک خودروهای کاروانی یا شخصی توریستها را بسیار مهم دانست و افزود : توافقنامه های بینالمللی هوایی در افزایش پروازهای خارجی به مقصد ایران بسیار مهم است . ناوگان حملونقل بینالمللی ، وجود پایانههای مناسب در بخش مختلف شقوق حملونقل کمک به توسعه گردشگری میکند .
غمخوار تصریح کرد : راههای ایمن و کم حادثه تأثیر قابلتوجهی در توسعه گردشگری و جذب مسافر دارد و ناوگان مرتب و منظم در هر دو بخش جادهای و ریلی نیز در این خصوص بیتأثیر نیست . بنابر این میتوان نتیجه گرفت که نقش وزارت راه و شهرسازی در توسعه گردشگری بسیار پررنگ است .
چالشهای گردشگران خارجی در داخل شهرها
وی همچنین به حملونقل درونشهری اشاره کرد و گفت : به دلیل عدم تطابق سامانههای حملونقل درونشهری با یکدیگر ، یک گردشگر بهراحتی نمیتواند برای خود بلیت سامانههای حملونقل عمومی مانند مترو یا اتوبوس تهیه کند و این مسئله نیاز به هماهنگی دارد .
این فعال گردشگری معرفی ایران بهعنوان یک مقصد گردشگری در کشورهای خارجی را بسیار مهم دانست و گفت : دولت باید با توجه به تحریمهای علیه کشور در این مورد فعالیت مضاعفی داشته باشد . زیرا با در نظر گرفتن افزایش قیمت نفت در آینده ، گردشگری میتواند برای کشور ارز آوری کند .
غمخوار بار دیگر بر نقش وزارت راه و شهرسازی در توسعه گردشگری تأکید کرد و یادآور شد : این نقش در آمایش سرزمینی ، آمایش جادههای کشور ، توسعه پایانههای جادهای و دریایی خود را نشان میدهد .
نیاز امروز ؛ سرمایهگذاری در زیرساختهای گردشگری دریایی
وی با اشاره به جایگاه گردشگری دریایی در جهان تصریح کرد : ایران با توجه به داشتن سواحل جنوبی و شمالی میتواند با سرمایهگذاری در این زمینه به تقویت گردشگری دریایی بپردازد و بهرهمندی از پایانههای مناسب کمک بزرگی محسوب میشود .
عضو هیئتمدیره جامعه تور گردانان ایران با اشاره به چشمانداز برنامه ششم توسعه برای دستیابی به رکورد جذب ۲۰ میلیون گردشگر ، گفت : اگر بهطور متوسط هر گردشگر ۷ روز در ایران اقامت داشته باشد باید روزانه میزبان ۴۰۰ هزار گردشگر باشیم . لذا باید امکانات حملونقل هوایی و زمینی و دریایی آنها فراهم باشد تا از جاذبههای زیارتی و سیاحتی بازدید کنند .
غمخوار با اشاره به ورود روزانه ۵.۵ میلیون گردشگر به کشور گفت : این میزان باید طبق اهداف برنامه سالبهسال افزایش یابد اما زیرساختهایی مانند فرودگاهها و پایانههای موجود پاسخگوی این برنامه نیست . پس اگر وزارت راه و شهرسازی سیاستهای خود را در زمینه تکمیل و توسعه زیرساختهای حملونقل قرار دهد حضور گردشگران در ایران مضاعف خواهد شد .
اگر بتوان افراد و دستاندرکاران دعوت شوند در تصمیم سازان مؤثر خواهد بود . بسیاری از مشکلات گردشگری به دست همکاران وزارت راه و شهرسازی میتواند برطرف شود .
این فعال حوزه گردشگری با اشاره به استراتژیهای حملونقل که از سوی معاونت حملونقل وزارت راه و شهرسازی در جلسه کارگروه مسافری ارائه شد نیز گفت : استراتژیهای مربوط به توسعه ناوگان حملونقل هوایی مورد قبول بخش گردشگری واقع شد . همچنین مسائلی در خصوص نوع ناوگان حملونقل عمومی جادهای و شهری مطرح شد که با در نظر گرفتن خودروهایی با ظرفیت کمتر از اتوبوس به گروههای گردشگری کوچکتر نیز خدمات ارائه کرد .
توجه استراژیهای حملونقل وزارت راه به سیاستهای ناوگان عمومی
وی افزود : درباره موضوع فوق وزارت صنعت ، معدن و تجارت میتوان سیاستهای تولید خودرو جدید وضع کند یا شرایط واردات آنها را فراهم کند . این خودروها در حملونقل جادهای شامل میدلباسهای گردشگری و برای درونشهری شامل ونهای با سقف بلند میشود که در استراتژیهای حملونقل وزارت راه و شهرسازی نیز دیدهشده است .
غمخوار در ادامه به موارد مورد نیاز گردشگری در بخش شهرسازی پرداخت و گفت : همانطور که یک شهر به پارک و خیابان نیاز دارد به هتل هم نیاز دارد لذا باید فضای اقامت مناسب در شهرها ایجاد شود تا زمینه جذب گردشگر نیز فراهم گردد . توسعه ریلی و ورود قطارهای خارجی به ایران یکی از مباحث مورد تأکید ما است و تاکنون چندین قطار گردشگری بینالمللی از اروپا به سمت ایران حرکت داشته که موجب رونق گردشگری در کشور نیز شده است .