فعال سازی مجدد صادرات سیمان به افغانستان از برنامه های راه آهن شرق کشور
امسال ۳۲ هزار و ۹۴۶ واگن به کار گرفته شده و این نشاندهنده رشد ۷۱ درصدی در این زمینه است .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، فعال سازی مجدد صادرات ریلی سیمان به افغانستان و ترانزیت کلینکر سیمان به ازبکستان در برنامه های راه آهن شرق برای افزایش میزان ترانزیت قرار دارد .
حسن ماسوری مدیر کل راه آهن شرق با اعلام این خبر گفت : در چهار ماهه اول سال ۹۷ ، میزان حمل بار در این منطقه ، ۲ میلیون و ۳۲۵ هزار و ۶۴۲ تن بار بوده است . از سال گذشته تا کنون یک میلیون و ۱۷۹ هزار و ۸۱۰ تن بار در این منطقه حمل شده که بدون احتساب دو مبدا بارگیری در ایستگاههای " سه چاهون و بیشه در " این میزان به یک میلیون و ۹۴۲ هزار و ۹۰۵ تن بار میرسد و رشد ۱۹.۳ درصدی نشان میدهد .
مدیرکل راه آهن شرق با بیان اینکه طی سال ۹۶ تعداد واگنهای به کار گرفته در راه آهن شرق ۱۹ هزار و ۳۰۰ واگن بوده که با احتساب دو میدان بارگیری " بیشه در و سه چاون " این میزان به ۳۱ هزار و ۲۳۵ واگن در سال گذشته میرسد ، اضافه کرد : امسال ۳۲ هزار و ۹۴۶ واگن به کار گرفته شده و این نشاندهنده رشد ۷۱ درصدی در این زمینه است .
وی با بیان اینکه تناژ تخلیه بار در سال گذشته ۵۱ هزار و ۶۲۵ تن بوده و امسال به ۳۲۳ هزار و ۱۵۹ تن رسیده ، در مورد ترانزیت بار در این منطقه گفت : در سال گذشته ۵ هزار و ۱۶۵ واگن ترانزیت داشتیم که امسال این میزان به ۹ هزار و ۷۶۹ واگن رسیده و از رشدی ۸۹.۷ درصدی حکایت میکند .
ماسوری با بیان اینکه شاخص تن کیلومتر خالص بار حمل شده در سال گذشته یک میلیارد و ۵۱۵ میلیون و ۸۱۳ هزار و ۹۴ تن کیلومتر بوده است ، افزود : این میزان امسال به یک میلیارد و ۸۶۱ میلیون و ۷۵۶ هزار و ۸۹۹ تن کیلومتر رسید و با رشدی ۲۲.۱ درصدی همراه است .
پایان بازسازی پلاک تل حمید و منتظر قائم
وی همچنین در مورد توسعه زیر ساخت های راه آهن در این منطقه اضافه کرد : عملیات اجرایی پروژه احداث کمربندی (واریانت) سالار – شادمهر به طول ۵۰ کیلومتر از پیشرفت فیزیکی خوبی برخودار بوده است .
مدیر کل راه آهن شرق با تاکید بر اینکه احداث این خط موجب صرفهجویی در مصرف سوخت به دلیل کاهش مدت زمان توقف قطارها و کاهش سیر حمل بار می شود ، گفت : همچنین بازسازی بلاک ۱۵ کیلومتری تل حمید و منتظرقائم ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است که ظرف ۲ ماه آینده به بهره برداری میرسد .
ماسوری با بیان اینکه احداث سازه فضایی در ایستگاه راه آهن طبس با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان و احدث تصفیه فاضلاب با اعتبار ۴۶۰ میلیون تومان به ترتیب ۵۰ و ۶۱ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند ، افزود : پروژههای ایستگاه راه آهن بشرویه ۵۷ درصد و تطویل سکوی مسافری این ایستگاه ۴۶ درصد پیشرفت داشته و اجرای زیر گذر بتنی پیش ساخته در محور بافق – کاشمر به پایان رسیده و آماده بهره برداری است .
ماسوری همچنین تکمیل محور ریلی راهبردی بافق - کاشمر را موجب افزایش ترانزیت ریلی به شبکه راه آهن های آسیای میانه دانست .