در حال بارگذاری ...
  • حضور پررنگ خطوط حمل و نقل ایران در راه ابریشم جدید

    در حالی که خاورمیانه به یکی از محورهای ژئوپلتیک فعالیت‌های پکن بدل شده ، موقعیت ژئواستراتژیک ایران این کشور را به یک نقطه مهم و کلیدی در مسیر جاده ابریشم جدید به اروپا تبدیل کرده است و در راستای تقویت روابط اقتصادی و سیاسی پکن با تهران، دلیل خوبی هم برای اتخاذ این رویکرد وجود داشته‌ است : ایران نه تنها یک تامین کننده مهم نفت و گاز به شمار می‌رود بلکه در موقعیت ژئواستراتژیک مهمی برای پروژه جاده ابریشم جدید قرار گرفته است .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، نقش خطوط ریلی ، جاده‌ای و بنادر ایران در راه ابریشم جدید با ابتکار کمربند - راه که ۶۵ کشور و بیش از نیمی از جمعیت جهان را در برگرفته و در حدود ۴۰ درصد اقتصاد جهان را شامل می‌شود در مسیرهای پیشنهادی بیش از پیش پر رنگ شده است .

    جاده ابریشم یا راه ابریشم ، شبکه راه‌های به‌هم‌پیوسته با هدف گسترش روابط بازرگانی بود که شرق ، غرب و جنوب آسیا را به شمال آفریقا و شرق اروپا پیوند می‌داد . جاده ابریشم از چین آغاز و پس از عبور از آسیای میانه ، ایران ، عراق و ترکیه به دریای مدیترانه متصل و نهایتا به روم ختم می گردید .

    این مسیر تا سده پانزدهم میلادی به ‌مدت ۱۷۰۰ سال ، بزرگ‌ترین شبکه بازرگانی دنیا بود و نخستین کسی که نام راه ابریشم را در سال ۱۸۷۷ میلادی ، برای این مسیر برگزید ، جغرافی‌دان آلمانی به نام «فردیناند ریختوفن» بود .

                                                                                                                              مسیر قدیم راه ابریشم

     

     

    گستره راه ابریشم جدید

    راه زمینی جاده ابریشم از چین و کشورهای جنوب شرقی آسیا شامل اندونزی و ویتنام آغاز می‌شود و با عبور از کشورهای هند ، پاکستان ، آسیای میانه ، ایران و ترکیه در آسیا امتداد و تا کشورهای اروپای شرقی و ایتالیا ادامه می‌یابد . همچنین راه دریایی جاده ابریشم  نیز از آسیای جنوب شرقی شروع شده و در ادامه از اقیانوس هند ، شرق آفریقا ، دریای سرخ ، و با عبور از کانال سوئز ، دریای مدیترانه تا ایتالیا و اسپانیا ادامه می‌یابد .

     در مجموع گستره ابتکار کمربند - راه ؛ ۶۵ کشور و بیش از نیمی از جمعیت جهان را در برگرفته و در حدود ۴۰درصد اقتصاد جهان را شامل می‌شود .

    ابتکار «کمربند-راه» فرا حمل‌ونقلی بوده و طبق سند منتشر شده از سوی کمیسیون ملی توسعه و اصلاحات چین (NDRC) ، طیف وسیعی از همکاری ها در حوزه های مختلفی از جمله انرژی ، زیرساخت ، فرهنگ ، ارتباطات ، آموزش ، کشاورزی ، گردشگری ، ساخت تجهیزات و ماشین‌‏آلات ، انرژی‏‌های تجدید پذیر ، صنعت ، محیط زیست ، همکاری های پولی و بانکی ، مبادلات مالی و حمل و نقل را شامل می شود .

     

                                                                                                           طرح کمربند - راه (مسیر جدید ابریشم)

     

     

    خط آبی : نشان دهنده پهنه راه ابریشم دریایی

    خطوط قرمز : ۶ کریدور زمینی

    نقطه چین سیاه و خاکستری : خطوط ریلی

    خطوط سبز رنگ : خطوط لوله گاز

    خطوط سیاه رنگ : خطوط لوله نفت

     

    مسیرهای پیش بینی شده در راه ابریشم جدید

     

     

    طبق نقشه فوق  ۷ مسیر جدید در کریدور بین‌المللی راه ابریشم در نظر گرفته شده است تا فرایند ترانزیت و حمل‌ونقل از طریق ‌آن‌ها بین شرق و غرب جریان یابد .

        چین (Beijing/Tianjin/Hebei ) - مغولستان (Hohhot) - روسیه (غرب)                

        چین (Lianyungang) - روسیه - اروپا (Rotterdam)

        چین (Xinjiang) - آسیای مرکزی - ایران - آسیای غربی (استانبول)

        چین (Nanning) - منطقه هند و چین

        چین (Kunming) - میانمار(Mandalay) - بنگلادش (Dhaka) - هند (Kolkata)

        چین (Kashgar) - پاکستان (Gwadar)

        جاده ابریشم دریایی

    بودجه راه ابریشم جدید

    کل اعتبارات در نظر گرفته شده برای صندوق راه ابریشم طبق اعلام چین سرمایه‌‏ای معادل ۴۰ میلیارد دلار است . در سرمایه اولیه ۱۰ میلیارد دلاری این صندوق ۶.۵ میلیارد دلار سهم اداره دولتی ارز (از طریق هلدینگ سرمایه گذاری پاراسول) ، ۱.۵میلیارد دلار سهم شرکت سرمایه گذاری چین (از طریق شرکت سرمایه گذاری سرس) ، ۱.۵ میلیارد دلار هم سهم بانک صادرات و واردات چین و ۵۰۰ میلیون دلار سهم بانک توسعه چین (از طریق شرکت سرمایه گذاری توسعه چین) است .

    اهداف تشکیل صندوق

    هدف از تشکیل این صندوق عمدتا سرمایه گذاری و حمایت مالی از تجارت و همکاری های اقتصادی در چارچوب طرح کمربند اقتصادی جاده ابریشم و جاده ابریشم دریایی قرن بیست و یکم که بعد ها «ابتکار یک کمربند ، یک راه» نامیده شد را فراهم می نماید .

    این صندوق اساسا برای افزایش موقعیت‏‌ها و توسعه چین و کشورهای واقع در ابتکار «یک کمربند ، یک راه» با همکاری شرکت ها و موسسات مالی داخلی و بین المللی طراحی شده و در واقع این ، صندوقی برای سرمایه‌گذاری و توسعه بلندمدت و میانمدت در طرح‌های جمهوری خلق چین و کشورهای میزبان طرح کمربند - راه است . همچنین استفاده از انواع اشکال سرمایه‌گذاری و تامین مالی مانند سرمایه گذاری در سهام ، بدهی و یا تاسیس صندوقهای مشترک قابل انجام است .

    نقش ایران در راه ابریشم جدید

    ابتکار کمربند - راه چین از طریق مسیرهای پیشنهادی زیر می تواند در مسیر شرق به غرب از چین به سمت اروپا امتداد یابد :

        اتصال بنادر چین از طریق دریا به بنادر جنوبی کشور به ویژه بندر چابهار در دریای عمان و در ادامه اتصال آن به اروپا ، آسیای میانه و قفقاز

        مسیر ریلی چین - قزاقستان - ترکمنستان - ایران - ترکیه - اروپا

        مسیر چین - قزاقستان - قرقیزستان - ازبکستان - ترکمنستان - ایران - ترکیه - اروپا

        مسیر چین - قرقیزستان - ازبکستان - ترکمنستان - ایران - ترکیه - اروپا

     

     

    مسیرهای آتی

    در ادامه می‌توان به این نکته اشاره داشت که در صورت سرمایه‌‏گذاری در پروژه‏‌های نیمه تمام و همچنین فراهم آوردن زیرساخت ریلی و جاده‏‌ای مناسب در کشورهای حوزه آسیای مرکزی و افغانستان طرح ابتکار کمربند-راه می‌‏تواند از مسیرهای دیگری همچون موارد زیر گذشته و پس از عبور از خاک ایران به سمت اروپا امتداد یابد . و این مسیرها عبارتند از :

        مسیر چین - قزاقستان - قرقیزستان - ازبکستان - افغانستان - ایران - ترکیه - اروپا

        مسیر چین - قرقیزستان - ازبکستان - افغانستان - ایران - ترکیه - اروپا

        مسیر چین - قرقیزستان - تاجیکستان - افغانستان - ایران (KTAI+China) - ترکیه - اروپا

    لذا در حالی که خاورمیانه به یکی از محورهای ژئوپلتیک فعالیت‌های پکن بدل شده ، موقعیت ژئواستراتژیک ایران این کشور را به یک نقطه مهم و کلیدی در مسیر جاده ابریشم جدید به اروپا تبدیل کرده است و در راستای تقویت روابط اقتصادی و سیاسی پکن با تهران ، دلیل خوبی هم برای اتخاذ این رویکرد وجود داشته‌ است : ایران نه تنها یک تامین کننده مهم نفت و گاز به شمار می‌رود بلکه در موقعیت ژئواستراتژیک مهمی برای پروژه جاده ابریشم جدید قرار گرفته است .

    در پایان باید به این نکته اشاره کرد که چین به موقعیت ژئواستراتژیک ایران که در مرز دریای خزر و خلیج فارس قرار گرفته علاقمند است و این موقعیت چین را قادر می‌سازد تا طرح یک کمربند یک جاده را محقق سازد . نتیجه اینکه، سرمایه‌گذاری در بخش حمل‌ونقل با هدف تبدیل ایران به تقاطع کریدورهای بین‌المللی یکی از ضرورت‌های این مقطع از تاریخ کشورمان است . اقدام مهمی که علاوه بر تقویت مزیت‌های ترانزیتی این سرزمین و به تبع آن ایجاد وابستگی میان کشورهای منطقه و جهان به ایران ، ایجاد اشتغال در میان نیروهای انسانی داخلی ، ترویج فرهنگ ایرانی و نمایش امنیت کشور به جهانیان، درآمد بسیار زیادی را نیز وارد کشور خواهد کرد .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت : در سال گذشته ، حدود یک میلیون تن کالای معدنی و ساختمانی از مبدأ بندر چابهار ...

    |

    بندر چابهار در حوزه‌های صادرات ، ترانزیت ، ترانشیپ و کاپوتاژ رشد قابل توجهی را تجربه کرد به طوریکه صادرات کالا در سال ۱۴۰۲ با افزایش ۲.۵ برابری و به میزان یک میلیون و ۱۱ هزار و ۹۳۰ تن انجام پذیرفت .

    |

    فعالیت‌ها در حوزه گردشگری دریایی در استان سیستان و بلوچستان در حوزه شرق سواحل مکران ، بندر چابهار ، بندر کنارک و بندر زرآباد صورت خواهد گرفت و در این چهار منطقه ، ظرفیت گردشگری دریایی بالایی برای مردم وجود دارد .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، طی مراسمی سند نشست همکاری‌های مشترک حمل ونقل بین‌المللی جاده‌ای میان دو کشور جمهوری اسلامی ایران و حکومت سرپرست ...

    |

    اکثر اقلام عمده صادراتی ما به ایران پنبه ، شمش سُرب ، کنجد ، نخ و منسوجات ، کشمش و برخی حبوبات بوده‌اند و همچنین اقلام وارداتی ما از ایران ، شامل ، گازوئیل ، بنزین ، گاز مایع، سیمان ، برق ، برخی محصولات کشاورزی و دیگر مواد خام صنعتی بود .

    |

    نظرات کاربران