در حال بارگذاری ...
  • تشریح مرحله اول بازرسی‌های دوره‌ای هواپیمای ایرباس

    چک A بر اساس یک پکیج خاص به نام MPD که کارخانه سازنده صادر کرده است ، و توسط دو دسته بازرسی و تعمیر و نگهداری انجام می‌شود . گروه‌های مختلف شامل مکانیک ، آویونیک ، و شستشوی داخلی در هر دو دسته فعالیت می‌کنند .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، تعمیر و نگهداری جزء لاینفک صنعت هوانوردی است و بازرسی‌های دوره‌ای بخش مهمی از فرآیند تعمیر و نگهداری هواپیما است . مدیر آشیانه ایرباس ایران‌ایر ، فرآیند مرحله اول این بازرسی‌های دوره‌ای ، یعنی چک A را تشریح می‌کند .

    ایمنی در صنعت هوانوردی ، حرف اول و آخر را می‌زند . از همین روست که هواپیماها ، این ماشین‌های غول پیکر پرنده بیش از هر ماشین دیگری چک و بازرسی شوند . پرواز هر هواپیما ، متضمن چک‌های فنی و مهندسی بسیار است که به صورت برنامه‌ریزی شده و تصادفی انجام می‌شوند .

    جدای از چک‌های پیش از پرواز و چک‌هایی که به صورت اتفاقی و در شرایط خاص انجام می‌شوند ، هر هواپیما باید به صورت برنامه‌ریزی شده و در زمان‌های مشخص چک‌های تعمیرات مهندسی را پشت سر بگذارد . این چک‌ها که به آن‌ها letter check نیز می‌گویند ، دست کم در سه سطح چک A ، چک C و چک D انجام می‌شود . در ادامه ، احمدرضا محمدیان ، مدیر آشیانه ایرباس هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» توضیحاتی را درباره چک‌های دوره‌ای هواپیماهای ایرباس در ایران ارائه می‌کند :

    هر هواپیمای ایرباس بعد از ۷۵۰ ساعت پرواز (که از زمان آغاز تا پایان کار موتور محاسبه می‌شود) ، از خطوط پروازی در اختیار آشیانه قرار می‌گیرد تا چک A شود . بعد از هر ۱۰ چک A ، یک چک C که چک سنگین‌تری است و اقدامات بیشتری را شامل می‌شود ، انجام خواهد شد ، و بعد از هر ۴ چک C ، یک چک D که خیلی سنگین‌تر از باقی مراحل است ، انجام می‌شود . اما چه مواردی در چک A انجام می‌شود ؟

    قبل از ورود به مراحل چک ، هواپیما توسط واحد بازرسی چک کلی و شستشو می‌شود . شستشو توسط مواد خاص و کارگران ماهر انجام شده و در این شستشو اگر ایراد باشد نمایان خواهد شد . شست‌وشو از یک جهت دیگر نیز ضروری است ، چرا که هواپیما در زمان پرواز آلوده به مواد رادیواکتیو می‌شود .

    چک  A بر اساس یک پکیج خاص به نام MPD که کارخانه سازنده صادر کرده است ، و توسط دو دسته بازرسی و تعمیر و نگهداری انجام می‌شود . گروه‌های مختلف شامل مکانیک ، آویونیک ، و شستشوی داخلی در هر دو دسته فعالیت می‌کنند .

    هنگام شروع چک ، ابتدا دسته بازرسی در دو گروه مکانیک و آویونیک به بررسی عملکرد هواپیما می‌پردازند و اگر اشکالی دیدند ، ثبت می‌کنند . گزارش ایرادات در واحد برنامه‌ریزی آشیانه ثبت و شماره گذاری شده و در اختیار گروه تعمیر و نگهداری قرار می‌گیرد .

    سپس نوبت گروه تعمیر و نگهداری است که به رفع ایرادات احتمالی و انجام تعمیرات در موتور ، بدنه و تجهیزات الکترونیک هواپیما می‌پردازند . شستشوی فضای داخلی هواپیما نیز در این مرحله انجام می‌شود . بعد از انجام تعمیرات ، بازرس مربوطه یک چک مجدد انجام می‌دهد تا از کارکرد صحیح اطلاع پیدا کند .

    بعد از بررسی و تعمیرات ، تمام گزارش‌های صادر شده به واحد برنامه‌ریزی آشیانه باز می‌گردد و واحد برنامه‌ریزی مجدد همه چیز را چک می‌کند . بعد از این نوبت بازررسی نهایی است .

    هواپیما بعد از انجام چک از آشیانه بیرون می‌رود تا تست موتور انجام دهد ، چرا که تست موتور در آشیانه مجاز نیست . بعد از انجام تمام تست‌های موتور ، و انجام برخی تست‌های اویونیک مانند جی‌پی‌اس و رادار توسط بازرس نهایی یک سند به نام ‌CRS (Certificate to release) صادر شده ، اجازه ترخیص از چک داده و هواپیما قابلیت پروازی پیدا می‌کند . هواپیما بعد از این مراحل در اختیار خط پروازی قرار می‌گیرد تا چک‌های پیش از پرواز را انجام دهد .

    بعد از هر ده چک A  که در حدود ۲.۵ تا ۳ سال طول می‌کشد ، نوبت به چک C می‌رسد که بازرسی‌ها و تعمیرات بیشتری را شامل می‌شود . بعد از هر چهار چک C ، نوبت یک چک D  یا اورهال است . در اورهال هواپیما به شکل اساسی تعمیر شده و حتی ممکن است این تعمیرات به تعویض قطعات اساسی مانند موتور یا بخش‌هایی از بدنه نیز منجر شود .

    لازم به ذکر است که اکنون از صفر تا صد توان A چک ، C چک و D‌ چک در ایران وجود دارد .




    مطالب مرتبط

    برنامه تامین هواپیما طبق روال گذشته در سال جاری نیز ادامه خواهد یافت .

    |

             

    |

             

    |

    ناوگان مورد استفاده در مسیرهای اروپایی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران اتحادیه اروپا ؛ به صورت مستمر تحت این نظارت و بازرسی قرار دارد .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرکل فرودگاه‌های استان گلستان در نامه‌ای به مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران هما ضمن تشکر و قدردانی بابت ...

    |

    نظرات کاربران