در حال بارگذاری ...
  • پرداخت زیان‌ بخش حمل و نقل ریلی مسافر با کمک دولت

    بخشی از هدف‌گذاری با ایجاد خطوط آنتنی به چشمه‌های بار و بخشی دیگر مربوط به سیاست‌های توسعه حمل بار است که شرکت راه‌آهن در آن تصمیم‌گیری‌ها دخل و تصرف چندانی ندارد . در حال پیگیری هستیم تا حداقل حمل بار دولتی در مسیر‌هایی که راه‌آهن وجود دارد از طریق‌ حمل‌ونقل ریلی تکلیفی و الزام‌آور باشند .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، عضو هیئت‌مدیره شرکت راه‌آهن گفت : در پی جلسات مکرر میان مسئولان این شرکت و سازمان برنامه‌وبودجه ، توافق شد ، زیان‌بخش مسافری با کمک دولت تأمین شود و در صورت دریافت کمک‌های دولتی ، شرکت راه‌آهن نیز تعهد کرد که زیان‌ بخش بار با افزایش حمل و رساندن به نقطه سربه‌سر جبران شود .

    سعید رسولی با اشاره به پیگیری‌های انجام‌شده برای رسیدگی به یارانه‌های تحمیلی بخش مسافر بر شرکت راه‌آهن اظهار داشت : در حال حاضر حمل‌ونقل ریلی بار و مسافر متحمل زیان است و در واقع قیمت تمام‌شده با آنچه الآن به‌عنوان درآمد بخش غیردولتی و شرکت راه‌آهن محقق می‌شود فاصله زیادی دارد . نه‌فقط در ایران بلکه در قوانین سراسر راه‌آهن‌های جهان به‌خصوص در بخش مسافر و حومه به‌ویژه مسیرهای تکلیفی دوربرد باید راه‌آهن از حمایت دولت برخوردار باشد و در غیر این صورت متضرر خواهد بود .

    عضو هیئت‌مدیره شرکت راه‌آهن بیان داشت : در این خصوص جلسات متعددی با سازمان برنامه بودجه برگزار و توافق شد زیان‌ بخش مسافری بر اساس آمار و ارقامی که معاونت مسافری و اداره کل توسعه مدیریت و منابع شرکت راه‌آهن برآورد کرده‌اند از طریق کمک دولت تأمین شود و هم‌اکنون به‌منظور تحقق در دست پیگیری قرار دارد . درصورتی‌که دولت زیان‌ بخش مسافری را تأمین کند، شرکت راه‌آهن تعهد کرده است زیان‌بخش باری از طریق افزایش حمل بار و رساندن به نقطه سربه‌سر برطرف شود .

    وی با بیان اینکه «برنامه‌ریزی و برنامه زمان‌بندی در خصوص افزایش سهم حمل‌ونقل ریلی بار در بازدید‌های مکرر نمایندگان مجلس شورای اسلامی از شرکت راه‌آهن ، جلسات سازمان برنامه‌وبودجه و هیئت‌وزیران ارائه‌شده است» گفت : بخشی از هدف‌گذاری با ایجاد خطوط آنتنی به چشمه‌های بار و بخشی دیگر مربوط به سیاست‌های توسعه حمل بار است که شرکت راه‌آهن در آن تصمیم‌گیری‌ها دخل و تصرف چندانی ندارد . در حال پیگیری هستیم تا حداقل حمل بار دولتی در مسیر‌هایی که راه‌آهن وجود دارد از طریق‌ حمل‌ونقل ریلی تکلیفی و الزام‌آور باشند .

    رسولی در پاسخ به سؤالی در خصوص بندهای قانون برنامه ششم توسعه که پس از گذشت بیش از ۱۵ ماه همچنان اجرایی نشده است ، گفت : توجه مقام معظم رهبری در سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه به پررنگ شدن نقش حمل‌ونقل ریلی بی‌تأثیر نبود و همین امر سرلوحه حمایت‌های دولت و مجلس از راه‌آهن شد . کار کارشناسی وسیعی در حوزه‌های مختلف راه‌آهن انجام‌شده است که بتوانیم برنامه زمان‌بندی دقیقی به‌منظور دستیابی به اهداف پیش‌بینی‌شده در پایان برنامه صورت گرفته است ؛ اما از آنجایی‌ که برنامه ، سبدی متشکل از مجموعه قوانین ، الزامات و تکالیفی است ، لذا برای تحقق احکام باید تمام دستگاه‌های ذی‌ربط وظایف خود را انجام دهند . ازاین‌رو باید ظرف سال آینده شاهد تحقق برخی از بندهایی که محقق نشده باشیم .

    رسولی در ادامه خاطرنشان کرد : در برنامه ششم مصوب شد که سرمایه‌گذاری در حمل‌ونقل ریلی همانند سرمایه‌گذاری در مناطق محروم در نظر رفته شود ، یعنی بانک‌ها باید در واگذاری تسهیلات به سرمایه‌گذاران بخش ریلی ، امتیازاتی قائل شوند . همچنین مصوب شد که مالیات بر ارزش‌افزوده برای بخش حمل‌ونقل ریلی بر مبنای نرخ صفر محاسبه شود که هنوز این حکم عملیاتی نشده است ، اگر چه به‌کرات از سوی شرکت راه‌آهن و بخش غیردولتی پیگیری شده است . در مصوبه دیگری ، علاوه بر رشد اعتبارات سالانه بودجه راه‌آهن باید یک درصد از منابع حاصل از فروش نفت و گاز به راه‌آهن داده شود که هنوز شرایط اجرای آن فراهم نشده است که امیدواریم شرایط اجرایی شدن آن نیز فراهم شود .




    مطالب مرتبط

    شرکت بنا گستر کرانه به‌عنوان شرکت سرمایه‌گذار ، عملیات انتقال سوخت از مبدأ تا مقصد را عهده‌دار شده و به یاری مسئولین و مدیران ارشد راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، این مهم در اداره کل راه‌آهن قم به انجام رسید .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، سازمان ملل متحد در راستای تحقق توسعه پایدار جهانی در سال ۲۰۳۰ میلادی و با شعار ” تغییر جهان ما“ ، ۱۷ هدف کلان را تعیین ...

    |

    سیستم ترمز ۸۰۰۰ واگن باری در شبکه ریلی پارسال بهسازی شد . در سنوات اخیر به دلیل نبود منابع مالی حدود یک سوم واگن‌های در سیر بدون داشتن ترمز در ۱۰ الی ۲۰ سال اخیر سیر می‌کردند . نحوه سیر بدین گونه بود که اگر یک قطار با ۴۰ واگن باردار حرکت می‌کرد و مسیر دارای شیبی است که نیاز به ...

    |

    همه کارکنان مجموعه وزارت راه و شهرسازی برای ارائه خدمت به مسافران نوروزی در این ایام مشغول فعالیت خواهند بود که باید نتیجه این خدمات برای مردم محسوس و ملموس باشد و رضایت اجتماعی به‌همراه داشته‌باشد .

    |

    پس از اجرای آزمایشی موفق ریل طویل ، در حال حاضر در تمام مناقصات احداث خطوط جدید ، استفاده از روش نصب ریل طویل الزامی شده و یک مناقصه در مسیر پر ترافیک تهران - مشهد به‌صورت ریل طویل در مرحله فراخوان است .

    |

    نظرات کاربران