رشد جابجایی مسافر در برخی مسیرهای ریلی حومه ای طی سه سال اخیر
اکنون تعداد سفرهای حومه ای در اطراف کلانشهرها به ۶ میلیون سفر افزایش یافته و سهم این قطارها از سفرهای کشور حدود یک درصد است ؛ بنابراین توسعه این قطارهای در اطراف تهران ، اصفهان ، تبریز ، قزوین ، ساری و قائمشهر از اولویت های شرکت راه آهن به شمار می رود .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیر پروژه قطارهای حومه ای شرکت راه آهن گفت : روزانه به طور متوسط ۶۰ زوج قطار در ۱۲۰ مسیر ریلی در اطراف تهران و دیگر کلانشهرها مردم را جابجا می کنند .
مهدی قمری نژاد در جمع خبرنگاران افزود : با توسعه قطارهای حومه ای ، اکنون شبکه ریلی حومه ای در اطراف کلانشهرها به ۲ هزار کیلومتر افزایش یافته است .
وی با اشاره به رشد جابجایی مسافر در برخی مسیرهای حومه ای در سه سال اخیر گفت : با توجه به افزایش چهار برابری مسافران در مسیر تهران - پرند و تهران - پیشوا ، حجم قطارها در مسیر تهران - پرند از پنج زوج قطار به ۱۴ زوج افزایش یافته است . در مسیر تهران - پیشوا - گرمسار که پیش از این روزانه ۴ زوج قطار حومه ای داشت ، اکنون به ۱۱ زوج افزایش یافته و تعداد مسافران این مسیر نیز طی ۲ سال گذشته سه برابر شده است .
به گفته قمری نژاد ، با وجود کمبود ناوگان در این بخش ، تلاش شده از ابتدای امسال ۱۱ رام قطار ریل باس به ناوگان قطارهای حومه ای افزوده و با تکمیل و ایجاد زیرساخت های مورد نیاز، خدمات مناسبی به مسافران در حومه شهرها ارائه شود .
وی با اشاره به افزایش خطوط ریلی قطارهای حومه ای در اطراف شهر تهران گفت : دوخطه شدن مسیر تهران - ورامین - گرمسار در مراحل پایانی است و امیدواریم امسال به بهره برداری برسد . دو خطه شدن مسیر تهران - پرند و تهران - کرج - هشتگرد تا قزوین نیز در دست اقدام است . هدف شرکت راه آهن اتصال خطوط مترو به شبکه ریلی کشور است تا این دو شبکه بتوانند به صورت یکپارچه به مردم خدمت رسانی کنند .
وی با بیان اینکه ارائه خدمات قطارهای حومه ای در اطراف کلانشهرها معمولا سود آور نیست بلکه دولت ها با اختصاص یارانه زیان این بخش را تامین می کنند ، گفت : ۳۵ درصد سفر قطارهای حومه ای در کشور به تهران اختصاص دارد و سالیانه ۲.۵ میلیون سفر در اطراف پایتخت توسط قطارهای حومه ای انجام می شود .
قمری نژاد با اشاره به تعداد سفرهای حومه ای و محلی در اطراف کلانشهرها اظهار داشت : اکنون تعداد سفرهای حومه ای در اطراف کلانشهرها به ۶ میلیون سفر افزایش یافته و سهم این قطارها از سفرهای کشور حدود یک درصد است ؛ بنابراین توسعه این قطارهای در اطراف تهران ، اصفهان ، تبریز ، قزوین ، ساری و قائمشهر از اولویت های شرکت راه آهن به شمار می رود . اکنون در ۱۰ استان تهران ، البرز ، قزوین ، قم ، آذربایجان شرقی ، خراسان رضوی ، خوزستان ، لرستان ، مازندران و گلستان قطارهای حومه ای فعال است و امیدواریم با آغاز فعالیت شرکت قطارهای حومه ای ، شاهد شتاب بیشتر در توسعه قطارهای حومه ای در اطراف کلانشهرها باشیم .
بر اساس تکالیف برنامه ششم توسعه ، شرکت قطارهای حومه ای پس از تدوین اساسنامه آن در وزارت راه و شهرسازی و شرکت راه آهن و تایید هیات دولت ، فعالیت خود را آغاز خواهد کرد .
عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی تیرماه امسال در دیدار نمایندگان استان تهران در مجلس شورای اسلامی درباره حجم ترددها بین تهران و حومه آن گفت : روزانه بین ۳۲۶ هزار وسیله نقلیه بین تهران و کرج در تردد هستند که این رقم در مسیر ورامین ۱۷۳ هزار ، شهریار ۱۷۱ هزار و ساوه ۱۶۹ هزار دستگاه وسیله نقلیه برآورد می شود .
وی خواستار حمایت مجلس شورای اسلامی برای توسعه قطارهای حومه ای با هدف کاستن از بار ترافیکی در شریان های حمل و نقل استان تهران و دیگر کلانشهرها شد