اقدامات موفقیتآمیز دولت و انجمنهای صنفی برای رفع مشکلات رانندگان
برای ایجاد نظمی مطلوب در رابطه رانندگان و شرکتهای حمل و نقلی که اصلی ترین خواسته رانندگان به شمار میرود ، مبنا را بر یک نوع نظارت عمومی توسط رانندگان و شفافیت اطلاعات گذاشتیم . منظور از شفافیت اطلاعات این است که هر بارنامهای که صادر میشود ، اطلاعات صاحب بار ، شرکت ، صاحب کامیون و راننده را شامل شده و یکسان باشد .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، وزیر راه و شهرسازی با اشاره به موفقیتآمیز بودن اقدامات مشترک دولت و انجمنهای صنفی برای رفع مشکلات رانندگان و کامیونداران گفت : برای رانندگان تسهیلاتی در حوزههای بیمه ، تامین قطعات پرمصرف ، افزایش کرایه حمل بار ، تخصیص سوخت و اصلاح رابطه با شرکتهای حمل و نقلی در نظر گرفته شده است .
عباس آخوندی با اشاره به مذاکرات انجام شده برای رفع مشکلات رانندگان و کامیونداران گفت : در این مدت ارتباطات گستردهای را با همکاران حوزه حمل و نقل و نمایندگان کامیونداران و رانندگان داشتیم .
آخوندی با اشاره به دو جلسه خود با اعضای کانونهای حمل و نقل در تاریخهای ۵ خرداد و ۲۴ تیرماه گفت : در این دو جلسه تمام مشکلات موجود مرور و بررسی شد . فهرست بلندی از مشکلات رانندگان و کامیونداران وجود داشت که مسائلی مانند بیمه ، رابطه رانندگان با شرکتها ، سهم رانندگان از بارنامه ، نحوه تعیین قیمت بارنامه ، دسترسی به قطعات پر مصرف مثل لاستیک و قطعات یدکی و بیمه تامین اجتماعی را شامل میشد . خوشبختانه بین این دو جلسه کارگروه مشترکی را تنظیم کردیم که بتوانیم اقدامات را با هم و به صورت مشترک پیش ببریم ، تا اینگونه نباشد که فقط دولت یکجانبه تصمیمگیری کند . تاکنون هشت جلسه کارگروه مشترک با هدف بررسی مشکلات تشکیل شده است .
آخوندی در مورد مساله بیمه رانندگان گفت : از انجمنهای صنفی رانندگان پشتیبانی کردیم تا شرکتها موظف شوند بیمه تکمیلی رانندگان را اعمال کنند . اکنون این روند برای حدود ۹۰۰ هزار نفر در تمام شرکتهای حمل و نقلی آغاز شده و در مرحله استعلام از شرکتهای بیمه قرار دارد . دولت حمایت میکند که این اقدام به زودی به انجام برسد .
این عضو کابینه دوازدهم به بحث افزایش کرایه حمل بار نیز اشاره کرد و افزود : در مورد بحث قیمت حمل و نقل توافقی شده بود که با توجه به افزایش قیمت مجموعه عوامل حمل و نقل، کرایه حمل بار نیز تا ۲۰ درصد افزایش پیدا کند ، که این کار انجام شد .
رسیدگی فوری به شکایات رانندگان
وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنان خود به اصلاح رابطه رانندگان و شرکتهای حمل و نقلی اشاره کرد و گفت : برای ایجاد نظمی مطلوب در رابطه رانندگان و شرکتهای حمل و نقلی که اصلی ترین خواسته رانندگان به شمار میرود ، مبنا را بر یک نوع نظارت عمومی توسط رانندگان و شفافیت اطلاعات گذاشتیم . منظور از شفافیت اطلاعات این است که هر بارنامهای که صادر میشود ، اطلاعات صاحب بار ، شرکت ، صاحب کامیون و راننده را شامل شده و یکسان باشد . با این روش راننده میداند این بارنامه چه قیمتی دارد ، چه محمولهای را شامل میشود ، و سهم راننده ، شرکت حمل و نقل ، صاحب کامیون و بیمهها از این بارنامه چقدر است . در این صورت کسی به کسی اجهاف نمی کند .
آخوندی بر نظارت کامل دولت بر این روند تاکید کرد و گفت : شماره ۳۰۰۰۱۴۱ برای اعتراض و شکایت رانندگان در نظر گرفته شد . تا روز دوشنبه ۱۲ هزار شکایت دریافت کرده و در کمیسیون ماده ۱۱ و ۱۲ به این شکایتها رسیدگی کردیم . ۶۵ مورد از این شکایتها به لغو موقت پروانه شرکتهای حمل و نقل و ۲۲۴ مورد به جریمه نقدی این شرکتها منجر شد . رانندگان کامیون مستحضر هستند که اگر اجهافی در حق آنها شود ، بلافاصله به شکایت آنها رسیدگی میشود .
تامین قطعات مصرفی با ارز دولتی
وزیر راه و شهرسازی ، از تامین قطعات پرمصرف مانند لاستیک و سایر قطعات به عنوان اقدام دیگر دولت برای ارائه تسهیلات به رانندگان و کامیون داران یاد کرد و گفت : چیزی در حدود ۳۶ هزار قطعه لاستیک تا روز دوشنبه هفته قبل میان رانندگان و کامیونداران توزیع شد . علاوه بر این ، قرار بر آن شد که دولت از انجمنهای صنفی رانندگان و کامیونداران در بحث تامین این قطعات حمایت کند . اعلام کردیم اگر انجمنهای صنفی علاقهمند باشند اقدام به واردات مستقیم این قطعات کنند، دولت ارز ۴۲۰۰ تومنی در اختیار آنها قرار میدهد . انجمنهای صنفی از این طرح استقبال کردند و قرار شد اقدامات لازم را داشته باشند .
این عضو کابینه دوازدهم به مساله تامین سوخت ماشینهای سنگین نیز اشاره کرد و گفت : در بحث سوخت ، محدودیت منطقهای وجود داشت که لغو و قرار شد که متناسب با پیمایش سوخت در اختیار رانندگان قرار بگیرد . امروز در هیات وزیران گزارشی از آخرین مذاکرات با نمایندگان انجمنهای صنفی ارائه کردم . خوشبختانه دولت از تمامی تصمیمات حمایت کرد و دستورات لازم به وزارتخانههای ذیربط داده شد .