در حال بارگذاری ...
  • تحقق اشتغالزایی بیشتر با انتقال افراد شاغل در بخش جاده ای به بخش ریلی

    راه آهن نه تنها در ایران بلکه در سراسر دنیا ، از مزایای زیادی برخودار است ، به نحوی که حتی علما و مراجع قبل از انقلاب نیز مشروعیت کار در راه آهن را تایید می‌کردند .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون حقوقی ، امور مجلس و هماهنگی استان‌های وزارت راه و شهرسازی گفت : اگر توجه‌ها را به حمل ونقل ریلی معطوف کنیم ، مشاغل زیادی درراه آهن ایجاد خواهد شد و با انتقال افراد شاغل بخش جاده ای به بخش ریلی ، در عمل اشتغال زایی بیشتری محقق می‌شود .

    علیرضا محفوظی در دوازدهمین جلسه هماهنگی و تبادل نظر روسای هیات‌‌های رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان تابعه وزارت راه و شهرسازی با اشاره به این مطلب افزود : با وجود مزیت‌‌های بی بدیل راه آهن ، اگر بخش عمده این بار به راه آهن منتقل شود بخش حمل و نقل در کشور توسعه بیشتری پیدا می کند .

    محفوظی در این جلسه که با حضور مدیرعامل راه آهن و روسای هیات‌‌های رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان وزارت راه و شهرسازی در ساختمان مرکزی راه آهن تشکیل شد ، یکی از مزیت‌‌های حمل‌و‌نقل ریلی بار را نرخ ارزان تر آن نسبت جاده دانست و افزود : در حال حاضر ۹۰ درصد اشتغال حمل ونقل بار، به جاده اختصاص دارد و این درحالی است که وضعیت کشته شدگان سوانح جاده ای نگران کننده است .

    وی با اشاره به ترافیک گسترده در برخی از جاده‌‌های کشور ، گفت : این قضیه باید با نگاه ملی و از جهات مختلف مورد بررسی قرار گیرد ، اگر توجهاتمان را به حمل و نقل ریلی معطوف کنیم ، مشاغل زیادی درراه آهن ایجاد می شود که میتوانیم با انتقال شاغلان بخش جاده ای به بخش ریلی عملاً اشتغال زائی بیشتری داشته باشیم .

    خصوصی سازی و یک اشتباه تاریخی

    معاون حقوقی وزارت راه و شهرسازی در این جلسه با قدردانی از خدمات مدیرعامل راه آهن و تلاش وی در ابعاد مختلف برای توسعه این شرکت ، اظهار داشت : راه آهن نه تنها در ایران بلکه در سراسر دنیا ، از مزایای زیادی برخودار است ، به نحوی که حتی علما و مراجع قبل از انقلاب نیز مشروعیت کار در راه آهن را تایید می‌کردند .

    محفوظی با بیان این که وجود ساز و کار‌‌های مناسب در راه آهن به مزیت‌‌های این شرکت می افزاید ، در مورد دلایل تشکیل شرکت رجا و خصوصی سازی در راه آهن ادامه داد : این شرکت از دل راه آهن تاسیس شد تا راه آهن بتواند به شکل شفاف ، کمک ها و یارانه‌‌هایش را به بخش مسافری خصوصی پرداخت کند .

    وی با تاکید بر اشتباه تاریخی در مورد تشکیل رجا بر اساس اصل ۴۴ گفت : شرکت رجا بر اساس این اصل تشکیل نشده ، بلکه هدف از تشکیل آن هماهنگی با راه آهن در خدمات عمومی و اجتماعی بود .

    معاون حقوقی وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه خصوصی سازی در بخش حمل و نقل باری توجیه بسیاری دارد ، تصریح کرد : رویکرد تشکیل رجا درآمد زائی و سودآوری نیست و هر چه زودتر این اشتباه اصلاح شود به نفع کشور و نظام است ، چرا که دست راه آهن را برای کمک به این شرکت می بندد .

    پیشگیری از وقوع تخلفات اداری

    محفوظی در ادامه با اشاره به اینکه تلاش می‌شود تا گروه‌‌های کارشناسی هیات‌‌های رسیدگی به تخلفات اداری ثابت نباشند ، افزود : قائل به ثابت بودن این گروه نیستیم چرا که ممکن است گرفتاری‌‌هایی برای این افراد به واسطه شغل و تکالیفشان به وجود بیاید .

    وی با تایید اظهارات مدیرعامل راه آهن مبنی بر پیشگیری از وقوع تخلفات اداری ، اظهار داشت : هر چه این نگاه درون سازمانی باشد، نفع آن بیشتر و تبعات و مشکلات آن کمتر است و می توان سر بزنگاه بسیاری از مسائل را حل و مانع از بزرگنمایی آن شد .

    وی با تشریح عملکرد هیات‌‌های رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان تابعه وزارت راه و شهر سازی ، تاکید کرد : روسای هیات‌‌های نظارت به تخلفات اداری باید به سمت تسهیل امور و حل مشکلات مردم پیش روند و در عین حال نگاه این هیات باید پیشگیرانه و درون سازمانی باشد .

    محفوظی ازروسای هیات‌‌های رسیدگی به تخلفات اداری خواست : رسیدگی‌‌ها باید عادلانه ، بدون جانبداری و بی طرفانه باشد و توجه داشته باشیم که گزارشات مورد سوء استفاده و بهره برداری قرار نگیرد .

    معاون حقوقی ، امور مجلس و هماهنگی استانهای وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه رای هیات‌‌های رسیدگی به تخلفات اداری باید بازدارنده باشد ، افزود : باید ازهمه ابعاد و ظرفیت ها برای قضاوت استفاده کنیم چرا که در مقابل افراد مسئولیم . هیات‌‌های رسیدگی به تخلفات اداری باید توجه داشته باشند که زمانی که پرونده تخلف شخصی درحال بررسی است به وی مسئولیت ندهد ، چرا که هم آبروی دستگاه و هم آبروی شخص را در معرض خطر قرار خواهند داد .

     

     

    اتخاذ تدابیر جلوگیری از تخلف

    همچنین در این جلسه مدیرعامل راه آهن با اشاره به اینکه قضاوت درمورد اقدامات دیگران کار سخت و مشکلی است ، گفت : اگرچه کارهیات رسیدگی به تخلفات اداری بررسی تخلفات و صدور احکام در این باره است اما ، ضرورت دارد دریابیم که تخلف انجام شده چه تبعاتی داشته و برای آنکه مجدد تکرار نشود، تدبیری در این باره بیاندیشیم .

    سعید محمد زاده با بیان اینکه بسیاری از تخلفات به قصد دلسوزی برای دستگاه صورت می گیرد ، تصریح کرد : در جلسه شورای مدیران راه آهن بر این نکته تاکید شده است که مدیران نباید هیچ اقدامی خلاف مقررات و قوانین انجام دهند، حتی اگر نیت آنان از این اقدام ، خیر و به نفع مجموعه راه آهن باشد .

    وی با پیشنهاد تدوین مجموعه ای از اتفاقاتی که منجر به صدور حکم از سوی هیات‌‌های رسیدگی به تخلفات اداری می شود ، اظهار داشت : اگر این مجموعه بدون اشاره به اسم افراد منتشر و در اختیار مدیران قرار داده شود ، موجب آگاهی و آشنایی با تخلفات و مانع از تکرار آنها شده و راه آهن برای تدوین چنین مجموعه ای آماده همکاری است .

    مدیرعامل راه آهن با یادآوری ایجاد کمیسیون عالی رسیدگی به سوانح در راه آهن تصریح کرد : این کمیسیون به منظور پیشگیری از سوانح و تدوین راهکارهای جلوگیری از تکرارآنها ایجاد شده است .

    استراتژی راه آهن در برخورد با تخلفات اداری

    محمدرضا نصرت نظامی معاون توسعه مدیریت و منابع راه آهن نیز در این جلسه با ارائه تاریخچه عملکرد راه آهن ، به نقش برجسته این شرکت در جنگ تحمیلی و تلاشهای آن در توسعه و پیشرفت کشور در سالهای پس از جنگ اشاره کرد و گفت : شرکت راه آهن تا کنون در کانون توجه مقام معظم رهبری و مقامات عالی نظام از جمله رئیس جمهور و مجلس بوده است و در طی این سالها قوانین خوبی برای توسعه شرکت راه آهن تدوین شده است .

    وی با بیان این که راه آهن در سال گذشته ۴۶.۸ میلیون تن معادل ۱۱ درصد از حمل بار زمینی کل کشور را به عهده داشته است ، افزود : این مقدار ۱۶ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است و این درحالی است که شرکت راه آهن هیچ منابع جدیدی نداشته و تنها با ایجاد روشهای جدید و افزایش بهره وری به این عدد دست یافته است .

    وی با بیان اینکه راه آهن در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ رشد ۱۲.۵ درصدی داشته است ، اظهار داشت : در حوزه مسافری نیز راه آهن ۲۴.۴ میلیون نفر مسافر جابجا کرده است که این میزان با رشد ۶ درصدی همراه بود .

    نصرت نظامی با یادآوری اینکه اقتصاد بخش مسافری پاسخگوی سرمایه گذاری بخش خصوصی نیست ، خاطر نشان کرد : لازم است که دولت در این زمینه سرمایه گذاری کند .

    معاون توسعه مدیریت و منابع شرکت راه آهن گفت : در بسیاری از کشورهای پیشرفته از جمله امریکا که مهد خصوصی سازی بشمار می رود ، هیچ یک از بخش‌‌های مسافری خصوصی نیستند و دولت به آنها یارانه می دهد تا از بازگشت این کمک ها در اقتصاد عمومی استفاده کند .

    وی در ادامه با تشریح عملکرد هیات‌‌های بدوی نظارت بر تخلفات اداری کارمندان ، افزود : استراتژی هیات‌‌های تجدید نظر در مواجه با رسیدگی و اتخاذ تصمیم در خصوص پرونده‌‌های اجرایی مبتنی بر حصول اطمینان نسبت به کشف حقیقت ، ارائه شواهد و مدارک و اتخاذ تصمیم آگاهانه و به موقع است و تلاش می شود تا ضمن نظارت بر حسن آرای صادره با یادگیری سازمانی از بروز حوادث جلوگیری شود .

    گفتنی است در این جلسه یزدی نماینده مسئول هماهنگی هیات‌‌های رسیدگی به تخلفات اداری به ارائه آخرین آمار عملکرد این هیات در دستگاه‌‌هایی اجرایی پرداخت .

    همچنین در این جلسه گزارش دوازدهمین نشست نمایندگان وزرا و مسئولان هماهنگی هیات‌‌های رسیدگی به تخلفات اجرائی کشور ، گزارش تحلیلی عملکرد سه ماه اول امسال دفتر هماهنگی هیات‌‌های رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان و روسای ادارات ارائه و راهکارها و پیشنهادهای لازم بررسی شد .




    مطالب مرتبط

    شکستن رکورد تاریخی حمل مسافر ریلی در هر دو سال گذشته اتفاق افتاد که امیدواریم این روند ادامه پیدا کرده و سال ۱۴۰۳ نیز رکورد جدید در این زمینه به ثبت برسد . البته همانطور که شاخص های حمل و نقل برای ما مهم است ، در سال ۱۴۰۳ باید علاوه بر افزایش کمیت واگن‌های مسافری به افزایش کیفیت ...

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، محمدرضا نصرت نظامی در واکنش به نامه رئیس اخیر هیات مدیره انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و حاشیه‌سازی‌های مستمر وی ...

    |

    بر اساس حکم قطعی دادگاه تجدید نظر که پس از دو سال از بازداشت و بازجویی اولیه صادر شده است ، مدیر رشوه گیرنده به انفصال دائم از خدمات دولتی ، رد مال ، جزای نقدی و زندان محکوم شده است . همچنین شرکت راه آهن علاوه بر پیگیری و برخورد با خاطیان ، با اجرای برنامه انضباط مالی و استفاده از ...

    |

    بر اساس آمارها ، حدود نیمی از جابجایی مسافران ریلی ، توسط شرکت حمل و نقل ریلی رجا در قطارهای بین شهری ، حومه‌ای و محلی انجام می‌شود .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، به اطلاع هموطنان گرامی می رساند ، طبق قوانین و مقررات ، کلیه مسافران قطار باید برای سوار شدن دارای بلیط مطابق با نام و نام ...

    |

    نظرات کاربران