تحقق اشتغالزایی بیشتر با انتقال افراد شاغل در بخش جاده ای به بخش ریلی
راه آهن نه تنها در ایران بلکه در سراسر دنیا ، از مزایای زیادی برخودار است ، به نحوی که حتی علما و مراجع قبل از انقلاب نیز مشروعیت کار در راه آهن را تایید میکردند .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون حقوقی ، امور مجلس و هماهنگی استانهای وزارت راه و شهرسازی گفت : اگر توجهها را به حمل ونقل ریلی معطوف کنیم ، مشاغل زیادی درراه آهن ایجاد خواهد شد و با انتقال افراد شاغل بخش جاده ای به بخش ریلی ، در عمل اشتغال زایی بیشتری محقق میشود .
علیرضا محفوظی در دوازدهمین جلسه هماهنگی و تبادل نظر روسای هیاتهای رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان تابعه وزارت راه و شهرسازی با اشاره به این مطلب افزود : با وجود مزیتهای بی بدیل راه آهن ، اگر بخش عمده این بار به راه آهن منتقل شود بخش حمل و نقل در کشور توسعه بیشتری پیدا می کند .
محفوظی در این جلسه که با حضور مدیرعامل راه آهن و روسای هیاتهای رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان وزارت راه و شهرسازی در ساختمان مرکزی راه آهن تشکیل شد ، یکی از مزیتهای حملونقل ریلی بار را نرخ ارزان تر آن نسبت جاده دانست و افزود : در حال حاضر ۹۰ درصد اشتغال حمل ونقل بار، به جاده اختصاص دارد و این درحالی است که وضعیت کشته شدگان سوانح جاده ای نگران کننده است .
وی با اشاره به ترافیک گسترده در برخی از جادههای کشور ، گفت : این قضیه باید با نگاه ملی و از جهات مختلف مورد بررسی قرار گیرد ، اگر توجهاتمان را به حمل و نقل ریلی معطوف کنیم ، مشاغل زیادی درراه آهن ایجاد می شود که میتوانیم با انتقال شاغلان بخش جاده ای به بخش ریلی عملاً اشتغال زائی بیشتری داشته باشیم .
خصوصی سازی و یک اشتباه تاریخی
معاون حقوقی وزارت راه و شهرسازی در این جلسه با قدردانی از خدمات مدیرعامل راه آهن و تلاش وی در ابعاد مختلف برای توسعه این شرکت ، اظهار داشت : راه آهن نه تنها در ایران بلکه در سراسر دنیا ، از مزایای زیادی برخودار است ، به نحوی که حتی علما و مراجع قبل از انقلاب نیز مشروعیت کار در راه آهن را تایید میکردند .
محفوظی با بیان این که وجود ساز و کارهای مناسب در راه آهن به مزیتهای این شرکت می افزاید ، در مورد دلایل تشکیل شرکت رجا و خصوصی سازی در راه آهن ادامه داد : این شرکت از دل راه آهن تاسیس شد تا راه آهن بتواند به شکل شفاف ، کمک ها و یارانههایش را به بخش مسافری خصوصی پرداخت کند .
وی با تاکید بر اشتباه تاریخی در مورد تشکیل رجا بر اساس اصل ۴۴ گفت : شرکت رجا بر اساس این اصل تشکیل نشده ، بلکه هدف از تشکیل آن هماهنگی با راه آهن در خدمات عمومی و اجتماعی بود .
معاون حقوقی وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه خصوصی سازی در بخش حمل و نقل باری توجیه بسیاری دارد ، تصریح کرد : رویکرد تشکیل رجا درآمد زائی و سودآوری نیست و هر چه زودتر این اشتباه اصلاح شود به نفع کشور و نظام است ، چرا که دست راه آهن را برای کمک به این شرکت می بندد .
پیشگیری از وقوع تخلفات اداری
محفوظی در ادامه با اشاره به اینکه تلاش میشود تا گروههای کارشناسی هیاتهای رسیدگی به تخلفات اداری ثابت نباشند ، افزود : قائل به ثابت بودن این گروه نیستیم چرا که ممکن است گرفتاریهایی برای این افراد به واسطه شغل و تکالیفشان به وجود بیاید .
وی با تایید اظهارات مدیرعامل راه آهن مبنی بر پیشگیری از وقوع تخلفات اداری ، اظهار داشت : هر چه این نگاه درون سازمانی باشد، نفع آن بیشتر و تبعات و مشکلات آن کمتر است و می توان سر بزنگاه بسیاری از مسائل را حل و مانع از بزرگنمایی آن شد .
وی با تشریح عملکرد هیاتهای رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان تابعه وزارت راه و شهر سازی ، تاکید کرد : روسای هیاتهای نظارت به تخلفات اداری باید به سمت تسهیل امور و حل مشکلات مردم پیش روند و در عین حال نگاه این هیات باید پیشگیرانه و درون سازمانی باشد .
محفوظی ازروسای هیاتهای رسیدگی به تخلفات اداری خواست : رسیدگیها باید عادلانه ، بدون جانبداری و بی طرفانه باشد و توجه داشته باشیم که گزارشات مورد سوء استفاده و بهره برداری قرار نگیرد .
معاون حقوقی ، امور مجلس و هماهنگی استانهای وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه رای هیاتهای رسیدگی به تخلفات اداری باید بازدارنده باشد ، افزود : باید ازهمه ابعاد و ظرفیت ها برای قضاوت استفاده کنیم چرا که در مقابل افراد مسئولیم . هیاتهای رسیدگی به تخلفات اداری باید توجه داشته باشند که زمانی که پرونده تخلف شخصی درحال بررسی است به وی مسئولیت ندهد ، چرا که هم آبروی دستگاه و هم آبروی شخص را در معرض خطر قرار خواهند داد .
اتخاذ تدابیر جلوگیری از تخلف
همچنین در این جلسه مدیرعامل راه آهن با اشاره به اینکه قضاوت درمورد اقدامات دیگران کار سخت و مشکلی است ، گفت : اگرچه کارهیات رسیدگی به تخلفات اداری بررسی تخلفات و صدور احکام در این باره است اما ، ضرورت دارد دریابیم که تخلف انجام شده چه تبعاتی داشته و برای آنکه مجدد تکرار نشود، تدبیری در این باره بیاندیشیم .
سعید محمد زاده با بیان اینکه بسیاری از تخلفات به قصد دلسوزی برای دستگاه صورت می گیرد ، تصریح کرد : در جلسه شورای مدیران راه آهن بر این نکته تاکید شده است که مدیران نباید هیچ اقدامی خلاف مقررات و قوانین انجام دهند، حتی اگر نیت آنان از این اقدام ، خیر و به نفع مجموعه راه آهن باشد .
وی با پیشنهاد تدوین مجموعه ای از اتفاقاتی که منجر به صدور حکم از سوی هیاتهای رسیدگی به تخلفات اداری می شود ، اظهار داشت : اگر این مجموعه بدون اشاره به اسم افراد منتشر و در اختیار مدیران قرار داده شود ، موجب آگاهی و آشنایی با تخلفات و مانع از تکرار آنها شده و راه آهن برای تدوین چنین مجموعه ای آماده همکاری است .
مدیرعامل راه آهن با یادآوری ایجاد کمیسیون عالی رسیدگی به سوانح در راه آهن تصریح کرد : این کمیسیون به منظور پیشگیری از سوانح و تدوین راهکارهای جلوگیری از تکرارآنها ایجاد شده است .
استراتژی راه آهن در برخورد با تخلفات اداری
محمدرضا نصرت نظامی معاون توسعه مدیریت و منابع راه آهن نیز در این جلسه با ارائه تاریخچه عملکرد راه آهن ، به نقش برجسته این شرکت در جنگ تحمیلی و تلاشهای آن در توسعه و پیشرفت کشور در سالهای پس از جنگ اشاره کرد و گفت : شرکت راه آهن تا کنون در کانون توجه مقام معظم رهبری و مقامات عالی نظام از جمله رئیس جمهور و مجلس بوده است و در طی این سالها قوانین خوبی برای توسعه شرکت راه آهن تدوین شده است .
وی با بیان این که راه آهن در سال گذشته ۴۶.۸ میلیون تن معادل ۱۱ درصد از حمل بار زمینی کل کشور را به عهده داشته است ، افزود : این مقدار ۱۶ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است و این درحالی است که شرکت راه آهن هیچ منابع جدیدی نداشته و تنها با ایجاد روشهای جدید و افزایش بهره وری به این عدد دست یافته است .
وی با بیان اینکه راه آهن در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ رشد ۱۲.۵ درصدی داشته است ، اظهار داشت : در حوزه مسافری نیز راه آهن ۲۴.۴ میلیون نفر مسافر جابجا کرده است که این میزان با رشد ۶ درصدی همراه بود .
نصرت نظامی با یادآوری اینکه اقتصاد بخش مسافری پاسخگوی سرمایه گذاری بخش خصوصی نیست ، خاطر نشان کرد : لازم است که دولت در این زمینه سرمایه گذاری کند .
معاون توسعه مدیریت و منابع شرکت راه آهن گفت : در بسیاری از کشورهای پیشرفته از جمله امریکا که مهد خصوصی سازی بشمار می رود ، هیچ یک از بخشهای مسافری خصوصی نیستند و دولت به آنها یارانه می دهد تا از بازگشت این کمک ها در اقتصاد عمومی استفاده کند .
وی در ادامه با تشریح عملکرد هیاتهای بدوی نظارت بر تخلفات اداری کارمندان ، افزود : استراتژی هیاتهای تجدید نظر در مواجه با رسیدگی و اتخاذ تصمیم در خصوص پروندههای اجرایی مبتنی بر حصول اطمینان نسبت به کشف حقیقت ، ارائه شواهد و مدارک و اتخاذ تصمیم آگاهانه و به موقع است و تلاش می شود تا ضمن نظارت بر حسن آرای صادره با یادگیری سازمانی از بروز حوادث جلوگیری شود .
گفتنی است در این جلسه یزدی نماینده مسئول هماهنگی هیاتهای رسیدگی به تخلفات اداری به ارائه آخرین آمار عملکرد این هیات در دستگاههایی اجرایی پرداخت .
همچنین در این جلسه گزارش دوازدهمین نشست نمایندگان وزرا و مسئولان هماهنگی هیاتهای رسیدگی به تخلفات اجرائی کشور ، گزارش تحلیلی عملکرد سه ماه اول امسال دفتر هماهنگی هیاتهای رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان و روسای ادارات ارائه و راهکارها و پیشنهادهای لازم بررسی شد .