جزئیات جلسه وزیر راه و شهرسازی با نمایندگان کامیونداران و انجمنهای صنفی رانندگان
تمام سیاست ما بر اساس حمایت و پشتیبانی از افزایش سهم ایران از ترانزیت است . این یک سیاست ملی است ، بنابراین در وزارتخانه وقت بسیار زیادی بر روی مساله ترانزیت گذاشته شده است .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، وزیر راه و شهرسازی با اشاره به جلسات مثبت خود با نمایندگان انجمنهای صنفی رانندگان و کامیونداران و تحقق مصوبات پیشین گفت : نظارت عمومی و مشارکت مدنی رانندگان و نمایندگان آنها بزرگترین ضامن اجرای قانون است .
عباس آخوندی در جلسه با نمایندگان کامیونداران و انجمنهای صنفی رانندگان و صنعت حمل و نقل جادهای که در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد ، ضمن خوشآمدگویی به این نمایندگان و تشکر به خاطر مسائلی که در جلسه طرح کردند ، گفت : فکر میکنم که این جلسه ، جلسه بسیار خوبی بود . شعار من از آغاز کار در وزارت راه و شهرسازی این بوده که باید وزارتخانه را بر اساس حقوق شهروندی اداره کنیم و قطعا حق کسب و پیشه یکی از حقوق مهم شهروندی است . من بسیار تمایل دارم که شما در تمام فرایندهای مدیریت حمل و نقل حضور فعال داشته باشید .
آخوندی با اشاره به اهمیت گسترش نظارت عمومی گفت : بزرگترین عامل ضامن اجرای قانون ، نظارت عمومی است . بنابراین ما از اینکه رانندگان، صاحبان کامیون و نمایندگان آنها در تمام مراحل نظارت داشته باشند ، خوشحال میشویم و گلهمند یا خسته نمیشویم . قانون با نظارت عمومی ، توسط وزارتخانه و دولت اجرا میشود، بنابراین هرچه شما بیشتر به مشکلات اشاره کنید، قانون بهتر اجرا میشود . فرآیند اجرای قانون در نظام حمل و نقل فرآیند بسیار پیچیدهای است . مسافر ، صاحبکالا ، صاحب کامیون ، شرکت ، رانندگان و پلیس ذینفعان متفاوت صنعت حمل و نقل هستند . عناصر درگیر در این کار بسیار متعددی هستند و کار در سرتاسر سرزمین صورت میگیرد .
این مقام مسئول ادامه داد : بنابراین ما برای اطمینان از اجرای قانون نیاز به نظارت عمومی داریم . ما از اینکه شما نظارت عمومی و برخورد فعال داشته باشید خوشحال میشویم. من اعتراض را حق شما میدانم و به هیچوجه از این اعتراضات گلهمند نمیشوم . نظارت شما مایه قوت ماست ، چون من خود را نهایتا بخشی از نظام حمل و نقل میدانم . من قطعا وظیفه خود میدانم از حقوق شما و مشتریان شما دفاع کنم ، چرا که کسی که از جانب دولت منصوب میشود باید بتواند از حقوق همه دفاع کند .
آخوندی با اشاره به نتایج حاصله از جلسه پیشین خود با این نمایندگان گفت : این جلسه نشان داد بخش عمدهای از خواستهها یا تحقق پیدا کرده و یا در حال رسیدگی است . هیچ موضوع رسیدگی نشده و موردی که به آن توجه نشده باشد وجود ندارد و این بسیار مایه خرسندی است . البته باید توجه داشت که اصلاح برخی مسایل مطرح شده نیاز به بازنگری کل فرایندها دارد . به عنوان مثال در بحثهایی مانند بارگیری در بنادر، مساله ناوگان مسافربری و ترانزیت ، باید کل فرآیند با مشارکت کانونهای حمل و نقل بازنگری شود .
وی با اشاره به اهمیت توسعه ترانزیت در کشور گفت : تمام سیاست ما بر اساس حمایت و پشتیبانی از افزایش سهم ایران از ترانزیت است . این یک سیاست ملی است ، بنابراین در وزارتخانه وقت بسیار زیادی بر روی مساله ترانزیت گذاشته شده است .
رسیدگی به ۳۸۵ شکایت
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در بحث قیمت اتفاقات خوبی رخ داده است ، در مورد شکایات رانندگان از انجمنهای حمل و نقلی گفت : راجع به بحث رسیدگی به تخلفات شرکتها ، بدون آنکه بخواهیم صنف یا گروهی را محکوم کنیم، به بررسی شکایات رسیده پرداختیم . ۳۸۵ مورد شکایت ثبت شده که ۶۵ مورد منجر به لغو موقت پروانه شرکت انجامیده است . ۲۲۴ مورد منجر به جریمه نقدی و ۵۰ مورد نیز به تذکر به شرکتها ختم شده است . در ۴۶ مورد نیز شکایت وارد دانسته نشده است . ما به این شکایات رسیدگی کردیم و باز هم رسیدگی میکنیم .
آخوندی شفافیت را راهکار حل مشکلات ایجاد شده دانست و افزود : راهکار ما این است که همه چیز باید شفاف و مستند باشد. من به هیچ وجه نمیپذیرم که قرارداد زیر میزی، خواه میان راننده و شرکت و خواه میان شرکت و صاحب بار وجود داشته باشد . همه قرارداها باید رسمی، مستند و مبتنی بر قانون باشند . اگر موردی مبنی بر نبود قرارداد رسمی گزارش شود ، سریعا به آن رسیدگی خواهد شد . اگر قرارداد رسمی شکل بگیرد ، مشکلات حقوق طرفهای مختلف ، بیمه ، تامین اجتماعی ، بیمه کالا و بحث سلامت بار حل خواهد شد . خواهش من از کانونها این است که از رانندگان بخواهند زیر بار قرارداد شفاهی و غیر رسمی نروند . بزرگترین طرف درگیر در این مساله رانندگان و صاحبان کامیونها هستند . اگر کسی خواست قرارداد غیر رسمی را به رانندگان تحمیل کند، لازم است گزارش دهند .
این عضو کابینه دوازدهم با اشاره به مشکلات مطرح شده در حوزه ناوگان مسافری نیز گفت : خواهش من آن است که آقای امانی با فوریت یک کارگروه در مورد بحث مسافری تشکیل دهد . بحثهای مشترک در سایر کارگروهها رسیدگی شده است، و بحثهای خاص بخش مسافری نیز باید در یک کارگروه خاص رسیدگی شود .
حمایت وزارت راه از پیمایش بیشتر
وزیر راه و شهرسازی تخصیص سوخت را یکی دیگر از مطالبات رانندگان دانست و گفت : بحث مربوط به سوخت را پیگیری کردهام و فکر میکنم تمام مسائل و مشکلات آن حل و فصل شده باشد . آخرین توافقی هم که با آقای زنگنه داشتم این بود که ما بر اساس عملکرد و پیمایش واقعی بتوانیم سوخت را در اختیار رانندگان قرار دهیم و سقفی نیز برای این مساله در نظر نگیریم . چرا که ما پیمایش بیشتر را تشویق میکنیم .
آخوندی سپس به مساله مطالبات رانندگان از شرکتهای حمل و نقل اشاره کرد و افزود : شرکتهایی که رانندگان از آنها مطالبه دارند و دستمزد رانندگان را پرداخت نکردهاند ، تا وقتی که حقوق رانندگان را پرداخت نکردند به هیچ وجه حق اخذ بار ندارند . این شرکتها باید با تمام رانندگان تسویه حساب کرده و مسائل را حل کنند .
این عضو کابینه دوازدهم در مورد مساله لوازم مصرفی ماشینآلات سنگین نیز گفت : در ارتباط با لاستیک و قطعات یدکی ، از کانونها میخواهیم سریعا ثبت سفارش کنند و ما از آنها حمایت میکنیم . البته ما همزمان با این کار همانگیهای لازم را با وزارت صمت انجام خواهیم داد . با وزارت صنعت معدن تجارت جلساتی داشتیم و لاستیکهای توزیع شده مصداق این موضوع است . البته باید توجه داشت که وزارت راه به هیچ عنوان وارد بحث توزیع نمیشود و توزیع از طریق کانونهای حملونقل انجام خواهد گرفت . مشکلاتی که در مورد گمرک وجود دارد نیز حتما حل و فصل خواهد شد، چراکه گمرک کاملا همراه است .
موضوع تامین اجتماعی و بیمه رانندگان را در دولت پیگیری میکنم
وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به مطالبات رانندگان در حوزه تامین اجتماعی گفت : آقای ربیعی در این حوزه بسیار فعال است . من در هیات وزیران شخصا مساله را مطرح کرده و از ایشان میخواهم مشکلات رانندگان را پیگیری کند . اگر باز نیاز به مداخله بود من به عنوان مسئول این صنف از رانندگان پشتیبانی خواهم کرد . همچنین بحث بیمه را هم تعقیب خواهیم کرد .
وی با اشاره به لزوم نوسازی ناوگان حمل و نقل جادهای افزود : در ارتباط با نوسازی ناوگان ، من با نظر کانونها موافقم . ما در ایران با مازاد ناوگان مواجه هستیم . یک زمانی ناوگان نو وارد کشور شده ، اما ناوگان کهنه از رده خارج نشده است ، بنابراین اکنون رقابت در داخل صنف غیر منصفانه و غیر متعادل است . شرایط کشور بسیار پیچیده و سخت است . البته کانونها و انجمنهای صنفی باید حقوق اعضای خود را تمام و کمال پیگیری کنند ، اما در عین حال باید مواظب و مراقب باشند که سواستفادهای صورت نگیرد . اکنون نیاز به یک صدایی در صنف وجود دارد . وقتی جلسهای با انجمن صنفی و کانون برگزار میشود ، انتظار این است این انجمنها نماینده همه باشند .
وی افزود : این جلسات ادامه خواهد یافت و تبدیل به نهادهای ثابت و دائمی خواهند شد . امیدوارم این جلسات به یک رفتار مدنی و مشارکت حرفهای تبدیل شود .
افزایش کرایه حمل بار بر اساس توافق
وزیر راه و شهرسازی ، در حاشیه جلسه با نمایندگان کانونهای صنفی رانندگان و کامیونداران ، در جمع خبرنگاران گفت : من جلسهای را در تاریخ ۵ خردادماه با کانونهای مختلف رانندگان و کامیونداران از سراسر کشور و استانهای مختلف داشتم. در آن جلسه مسائلی درباره بحث قیمتها ، نحوه ارتباط با شرکتها ، نحوه اعلام بار ، بحث بارگیری در بنادر ، تامین اجتماعی ، نحوه تامین قطعات یدکی ، لاستیک و مسائل مختلف دیگری مطرح شد . همان موقع قرار گذاشتیم که جلسات مشترکی بین سازمان راهداری و کانونهای مختلف حمل و نقلی ، عمدتا در بخش رانندگان و صاحبان کامیون مطرح شود تا تمام این موارد را مشترکا پیگیری کنیم . این روند پیگیری شد تا این طور نباشد که ما وعدهای دهیم و مطالبهای یکطرفه در طرف مقابل ایجاد شود. معتقدیم که باید تمام مسیر را با هم پیش برویم .
آخوندی با اشاره به جلسه اخیر خود با این نمایندگان گفت : امروز جلسهای داشتیم تا ببینیم بعد از گذشت ۶ هفته از جلسه اول چه اتفاقاتی رخ داده است ، و مجددا هم همکاران من در سازمان راهداری و هم نمایندگان بخشهای مختلف حمل و نقلی در این جلسه حضور داشتند و همه موارد را با همدیگر مرور کردیم . خوشبختانه جلسه با نشاط و مثبتی بود چراکه اخباری که در جلسه داده میشد بسیار مثبت بود .
این عضو کابینه دوازدهم با اشاره به تحقق افزایش ۲۰ درصدی کرایه حمل بار گفت : از جهت قیمت توافقی صورت گرفته بود که قیمت بر اساس توافق صاحب بار و نظام حمل و نقل شکل بگیرد . یک میانگین ۲۰ درصد رشد در کرایه حمل بار نیز پذیرفته شده بود . بر اساس گزارش این افزایش در مسیرهای مختلف ، متفاوت بود اما میانگین رشد همان ۲۰ درصد توافق شده بود که البته بر اساس توافق دو طرف شکل گرفته بود .
تاکید بر لزوم پایبندی به قراردادهای رسمی
وزیر راه و شهرسازی یکی از مطالبات رانندگان را اصلاح ارتباط با شرکتهای حمل و نقلی دانست و گفت : بحث بسیار مهمی که رانندگان و صاحبان کامیون مطرح میکنند نحوه ارتباطشان با شرکتهای حمل و نقل است . یکی از ادعاها این بود که برخی شرکتها به حقوق رانندگان بی توجه هستند . برای اینکه این موضوع از حالت گله خارج شود ، با کمک صنوف توافق کردیم که سامانهای ایجاد شود و اگر رانندهای در هر لحظه و هرجا احتمال دهد که حقی از او ضایع شده ، بلافاصله شکایت کند . ما نیز بلافاصله بر اساس مادههای ۱۱ و ۱۲ قانون به شکایت رسیدگی کنیم .
آخوندی با اشاره به ایجاد نظام شکایت تلفنی افزود : خوشبختانه این روش موفیتآمیز بود. طی این مدت ۳۸۵ مورد شکایت ثبت شده و در کمیسیون مادههای ۱۱ و ۱۲ بلافاصله رسیدگی شد . نکته جالب توجه این است که در این ۴۵ روز تمام ۳۸۵ مورد شکایت مورد بررسی قرار گرفت . ۶۵ مورد منجر به لغو موقت پروانه شرکت شد . ۲۲۴ مورد منجر به جریمه نقدی شرکت شد و در ۵۰ مورد نیز به شرکتها تذکر داده شد . در ۴۶ مورد نیز شکایت وارد دانسته نشد . بنابراین یک سیستم فوری و برخط ایجاد شده که اگر رانندای حس کند در حقش ظلم شده میتواند بلافاصله شکایت کرده و رسیدگی ما نیز فوری است. معتقدم بعد از مدتی شکایت ها کاهش پیدا خواهد کرد و ارتباط بین شرکت ها و رانندگان که با بینظمی همراه بوده نظم بهتری پیدا خواهد کرد .
این عضو کابینه دوازدهم وجود قراردادهای غیر رسمی را یکی از دیگر مشکلات صنف کامیونداران دانست و گفت : از رانندگان میخواهیم که از هیچ قرارداد شفاهی تبعیت نکنند . همه قراردادها باید مستند ، کتبی و شفاف باشد . ما مطمئنا نمیخواهیم در حق شرکتها، صاحبان کامیون ، رانندگان و مشتری اجهاف شود و هرکس باید بر اساس قانون از حق قانونی خود بهرهمند شود . لازمه این مورد این است که همه قراردادها بر مبنای قانون و به صورت کتبی باشد .
تاکید بر مرور دوباره فرآیندها
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تامین قطعات مصرفی ماشینآلات سنگین برای رانندگان گفت : نکته دیگری که بسیار مهم است بحث دسترسی به قطعات پرمصرف کامیون ها است . هماهنگیهای بسیار خوبی را با وزارت صنعت، معدن و تجارت داشتیم . مقادیری لاستیک اختصاص داده شد که در اختیار کانونها و انجمنها قرار داده شد تا خود میان رانندگان توزیع کنند ، چرا که ما به هیچ عنوان وارد بحث توزیع نمیشویم . خود انجمنها و اتحادیهها میتوانند مستقیما برای واردات قطعه و لاستیک ثبت سفارش کنند . ما هم جهت تخصیص ارز تمام پشتیبانی لازم را خواهیم داشت تا کانونها بتوانند کار خود را مستقیما انجام دهند .
آخوندی در ارتباط با بحث تامین اجتماعی رانندگان نیز گفت : بحث تامین اجتماعی مذاکرات مستقیم دوستان با وزیر محترم کار ، تعاون و رفاه اجتماعی است و این مذاکرات ادامه خواهد یافت . برخی اختلافات حل و فصل شده و برخی دیگر نیز کماکان مورد مذاکره است ، من نیز حتما در هیات وزیران پیگیر کار خواهم بود .
این عضو کابینه تدبیر و امید با تاکید بر اهمیت نظارت عمومی افزود : نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که هیچ نظارتی مانند نظارت عمومی نیست . ما فکر میکنیم که رانندگان و صاحبان کامیون برای آنکه بتوانند به حقوق خود برسند ، خود باید بر تمام فرآیند نظارت داشته باشند . ما با آنها در این فرایند همگام و همراه هستیم تا اگر جایی در حق رانندهای اجهاف شد بلافاصله عکس العمل نشان دهیم . در برخی موارد مانند نظام نوبتدهی بار یا فرآیند بارگیری در بنادر با مشکلاتی روبرو هستیم . مقرر شد که مشترکا تمام فرآیند از ابتدا تا انتها با یکدیگر مرور شود و اگر جایی لازم است فرآیندها مورد تجدید نظر قرار بگیرد حتما این اصلاحات انجام خواهد شد .