ارتقا سرعت واکنش عملیات مقابله با آلودگی نفتی و مدیریت بحران در بندر چابهار
بر اساس سناریو طراحی شده ، پس از اعلام وقوع آلودگی فرضی ناشی از به گل زدن یک کشتی تجاری در حوضچه بندر شهید بهشتی چابهار توسط ایستگاه ( MRCC ) بندر ، تیم مقابله با آلودگی سریعاً به محل حادثه اعزام و پس از ارزیابی آلودگی ، جریان آب و جهت وزش باد ، نسبت به بوم اندازی اقدام و در نهایت آلودگی دریایی را بطور کامل توسط بوم ساحلی مهار و اسکیمر چاهکی را راه اندازی نمود .
به گزارش پرتال حمل و نقل ، معاون دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ، گفت : با برگزاری مانورهای منظم و مستمر ، ایجاد زیرساختهای مربوطه و حفظ و آماده بهکاری تجهیزات ، سرعت واکنش عملیات مقابله با آلودگی نفتی و مدیریت بحران در بندر چابهار به سطح مطلوبی ارتقاء یافته است .
ابراهیمی گفت : تیم مقابله با آلودگی نفتی بندر چابهار ، با هدف ارزیابی توان عملیاتی ، شناسایی نقاط قوت و ضعف و ایجاد هماهنگی و ارتقاء تیمی ، در آخرین مانور خود که در نیمه تیر ماه سال جاری در حوضچه بندر شهید کلانتری چابهار برگزار شد ، سرعت کل عملیات بوم اندازی و راه اندازی اسکیمر را به ۳۰ دقیقه کاهش داد .
وی در خصوص مراحل اجرای مانور گفت ؛ بر اساس سناریو طراحی شده ، پس از اعلام وقوع آلودگی فرضی ناشی از به گل زدن یک کشتی تجاری در حوضچه بندر شهید بهشتی چابهار توسط ایستگاه ( MRCC ) بندر ، تیم مقابله با آلودگی سریعاً به محل حادثه اعزام و پس از ارزیابی آلودگی ، جریان آب و جهت وزش باد ، نسبت به بوم اندازی اقدام و در نهایت آلودگی دریایی را بطور کامل توسط بوم ساحلی مهار و اسکیمر چاهکی را راه اندازی نمود .
معاون دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان افزود : احداث سالن تخصصی و مکانیزه نگهداری تجهیزات مقابله با آلودگی ، تمرینات دوره ای و منظم تیم مقابله با آلودگی ، بازدید دوره ای منظم ، سرویس و رفع عیب دقیق تجهیزات مقابله با آلودگی از جمله عوامل موثر در ارتقاء توان عملیاتی در این بخش می باشد ، به نحوی که زمان عملیات این تیم در طول دوره یک ساله از یک ساعت به نیم ساعت کاهش یافته است . برنامه ریزی ، کنترل و نظارت ، ارزشیابی با برگزاری مانورهای آمادگی بستر مطلوبی جهت تقویت آمادگی و هماهنگی در سوانح و بحران ها در راستای کاهش خسارات می باشد .