در حال بارگذاری ...
  • نقش ایران در کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال - جنوب

    اقدامات وزارت راه و شهرسازی نه‌تنها به توسعه کریدور شمال - جنوب کمک می‌کند بلکه بر روی تجارت و حمل‌ونقل داخلی نیز تأثیر مستقیم دارد به طوری که رونق اقتصادی داخلی من جمله مناطق و شهرهای عبوری کریدور شمال - جنوب از داخل یا جوار ‌آن‌ها را به ارمغان می‌‌آورد .

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال - جنوب در سال ۲۰۰۰ میان کشورهای ایران ، هند و روسیه به‌عنوان بنیان‌گذاران این کریدور به امضا رسید و اجلاس وزرای کریدور هم‌زمان با هفتمین اجلاس شورای هماهنگی در مهرماه سال ۹۷ در تهران برگزار می‌شود .

    موافقت‌نامه کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال - جنوب در سال ۲۰۰۰ میان کشورهای ایران ، هند و روسیه به‌عنوان بنیان‌گذاران این کریدور به امضا رسید که طی سال‌های آتی اعضای این کریدور به ۱۴ کشور (با الحاق قزاقستان ، بلاروس ، عمان ، تاجیکستان ، بلغارستان ، آذربایجان ، ارمنستان ، سوریه ، اوکراین ، ترکیه و قرقیزستان) افزایش یافت . کشور ایران به‌عنوان امین موافقت‌نامه معرفی و بر اساس آن دبیرخانه‌ای نیز در این کشور تأسیس گردید .  

    شورای هماهنگی کریدور بالاترین مرجع تصمیم‌گیری به‌حساب می‌آید و در راستای بررسی موانع و مشکلات به‌صورت عملیاتی دو گروه کارشناسی با موضوعات گمرکی و تجاری تشکیل گردیده است . از بدو تأسیس کریدور شمال-جنوب تاکنون ۶ اجلاس شورای هماهنگی و ۷ اجلاس کارشناسی برگزار شده که آخرین اجلاس در سال ۲۰۱۵ در دهلی‌نو هند تشکیل گردیده است .

    ‌مسیر تعریف‌شده در کریدور شمال - جنوب با عبور از کشور ایران :

    بندر بمبئی - اقیانوس هند - خلیج‌فارس - بندر انزلی / بندر امیرآباد - بندر آستراخان - مسکو - اروپای شمالی

    مسیر فعلی عبوری از کانال سوئز :

    بندر بمبئی - اقیانوس هند - خلیج عدن (باب المندب) - دریای سرخ - کانال سوئز - تنگه جبل‌الطارق - اقیانوس اطلس - دریای مانش - دریای بالتیک

    طبق مطالعات و بررسی‌های انجام‌شده در دفتر تجاری‌سازی و امور تشکل‌های معاونت حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی ، برآورد ذی‌نفعان اقتصادی و صاحبان کالا حاکی از آن است که کریدور شمال-جنوب در مقایسه با مسیر سنتی کانال سوئز نزدیک به ۲۵درصد هزینه حمل و ۳۰درصد زمان حمل به‌صرفه‌تری دارد .

    در کنار مسیر اصلی تعریف‌شده، شش مسیر جایگزین نیز جهت اتصال کشور هندوستان به روسیه با عبور از قلمرو سرزمینی ایران تعریف گردیده است :

        بندر بمبئی- بندرعباس- آستارا- باکو- آستراخان- مسکو- سنت پترزبورگ

        بندر بمبئی- بندرعباس- یزد- اینچه‌برون- ترکمنستان-قزاقستان- مسکو- سنت پترزبورگ

        بندر بمبئی- بندرعباس- مرز نوردوز- ارمنستان- گرجستان-داغستان- مسکو- سنت پترزبورگ

        بندر بمبئی- بندرعباس/بندر چابهار- سرخس- ترکمنستان- ازبکستان- قزاقستان- روسیه

        بندر بمبئی- بندرعباس/بندر چابهار- بازرگان- ترکیه- دریای سیاه- بندر سامسون- بندر نوروسیسک- مسکو- سنت پترزبورگ

        بندر بمبئی- بندرعباس/بندر چابهار- بازرگان- ترکیه- دریای سیاه- بندر سامسون- بندر اودسا- اوکراین- مسکو- سنت پترزبورگ

     

     

     

     

    با توجه به تلاش‌هایی که در منطقه شرقی کشورمان بین افغانستان ، پاکستان و ازبکستان با حمایت چین در حال رخ دادن است ، این تهدید وجود دارد که در صورت تعلل ایران در راه‌اندازی کریدور شمال - جنوب ، مسیر شرقی به‌عنوان جایگزین در اولویت قدرت‌های منطقه قرار گیرد . همچنین در صورتی‌که عراق از ثبات کافی برخوردار شود احتمال آنکه این مسیر نیز به‌عنوان گزینه‌های جدی کریدور شمال - جنوب مطرح شود وجود دارد .

    بنابراین ، با توجه به توسعه مناسبات سیاسی و اقتصادی فی‌مابین کشورهای همسایه از جمله ازبکستان و افغانستان و همچنین معرفی کریدورهای رقیب ، به نظر می‌رسد برگزاری اجلاس وزرای شمال - جنوب می‌تواند سهم مهمی در نقش‌آفرینی ایران در منطقه ایفا کند . در این راستا تغییر نگرش به کریدورهای حمل‌ونقلی و لزوم انجام اقداماتی همچون تسهیل روادید ، ایجاد پنجره واحد گمرکی ، توسعه صنعت گردشگری و افزایش همکاری‌های ریلی و جاده‌ای با سایر کشورها مبنای شکل‌گیری کریدورهای توسعه‌ای و تجاری جایگزین کریدورهای صرفاً حمل‌ونقلی به‌حساب می‌آید .

    لذا کشور ایران به‌عنوان یکی از مؤسسین کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال - جنوب در نظر دارد در راستای بهره‌گیری حداکثری از پتانسیل‌های حمل‌ونقلی کشورهای عضو کریدور ، اجلاس وزرای کریدور را هم‌زمان با هفتمین اجلاس شورای هماهنگی در مهرماه سال ۹۷ در تهران برگزار نماید .

    همچنین در حاشیه اجلاس وزرا و شورای هماهنگی برنامه‌ریزی‌های لازم جهت برگزاری business forum با حضور تجار و بخش‌های خصوصی کشورهای عضو در راستای فعال‌سازی کریدور شمال - جنوب و با هدف ایجاد نشست هم‌اندیشی و افزایش ارتباطات بین اعضا در حال انجام است .

    تا زمان برگزاری اجلاس شورای هماهنگی لازم است اقداماتی به‌سرعت در دستور کار قرار گیرند و نتایج آن به‌ منظور تصمیم‌گیری و اجرا به اجلاس واصل شوند. در این راستا ۷ کارگروه تخصصی و اجرایی به شرح ذیل تدوین گردیده و تا پیش از برگزاری اجلاس وزرا پیگیری خواهند شد :

    ۱- تجاری و گمرکی

    ۲- اصلاح فرایندها

    ۳- مشوق‌های سرمایه‌گذاری لجستیکی

    ۴- دبیرخانه کریدور و تهیه اسناد

    ۵- دیپلماسی و رسانه

    ۶- تشریفات

    ۷- گردشگری

    ایران از نظر سیاسی به دنبال تشکیل ائتلاف حمل‌ونقلی به رهبری کشورمان و از نظر تجاری نیز به غیر از اقدامات انجام شده در خصوص تدوین پروتکل‌ها ، ایجاد فورواردری واحد و تشکیل فدارسیون فورواردرهای کریدور شمال - جنوب در حال پیگیری است .

    بر همین اساس وزارت راه و شهرسازی به منظور شکل‌گیری تجارت آزاد میان کشورهای عضو کریدور شمال - جنوب با سازمان توسعه تجارت و وزارت امور خارجه به‌طور جدی وارد مذاکره و بحث و بررسی شده است .

    در پایان یادآور می‌شود ؛ اقدامات وزارت راه و شهرسازی نه‌تنها به توسعه کریدور شمال - جنوب کمک می‌کند بلکه بر روی تجارت و حمل‌ونقل داخلی نیز تأثیر مستقیم دارد به طوری که رونق اقتصادی داخلی من جمله مناطق و شهرهای عبوری کریدور شمال - جنوب از داخل یا جوار ‌آن‌ها را به ارمغان می‌‌آورد .




    مطالب مرتبط

    برنامه داریم تا در سال ۲۰۲۴ حمل بار از کریدور شمال - جنوب در شاخه شرقی و خاک قزاقستان را افزایش دهیم . همکاری و برنامه‌های ایران و روسیه نه فقط برای منطقه ، بلکه برای سیاست‌های حمل‌ونقلی دنیا دارای اهمیت است .

    |

    به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل در هجدهمین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و ...

    |

             

    |

    ایران در نقطه طلایی و در وسط بزرگ‌ترین پهنه خشکی دنیا قرار دارد و این مزیت ژئوپولتیک می تواند فرصت بی نظیری را در زمینه ترانزیت کالا رقم بزند .

    |

     به گزارش پرتال حمل و نقل ، مسعود پل مه دبیرکل انجمن کشتیرانی در مراسم افتتاحیه همایش اقتصاد دریامحور ، کریدور شمال - جنوب به معرفی این انجمن ...

    |

    نظرات کاربران